Článek
Je mi jasné, že psát v zemi ateistů o jakémkoli bohovi nebude snadné. Rizik se ukazuje hned několik. Za prvé - nikdo si řádků nebude všímat. Proč by se staral o oblast, která ho nezajímá? Za druhé - leckdo bude oblast náboženských myšlenek, procesů a zejména institucí zpochybňovat. Za třetí - najdou se jedinci, kteří se pustí do kritiky a znevažování. Za čtvrté - na scénu přijdou osoby, které účelově vytrhnou z historie a kontextu skutky, k nimž opravdu došlo. Mám na mysli kupříkladu hamižnictví církevních hodnostářů, silnou touhu po majetku, páchání sexuálních deliktů, přihlížení k nepravostem, svévoli a oddělenost tzv. vyšších kruhů aj. Ještě by se dalo pokračovat. Záleží na každém, jak se na zmíněné elementy, jevy a reálie bude dívat.
Cesta k náboženství je někdy lehčí a jindy těžší. Všimněme si, jak část lidí danou sféru odmítá, ale pokud se dostanou do opravdu zásadních potíží, myslí se tragická smrt blízké osoby, ztráta všeho majetku aj., náhle je jim vše odmítané bližší. Kolik jich prosí boha a nebesa, aby se situace změnila, aby se vrátil čas, aby se jejich bolest umenšila atd. Tady se nachází citlivý bod, kdy se jejich přístupy mohou spíše více než méně změnit. Ale kdo z církevních kruhů jim opravdu pomůže? A kdo by přímo tam pomoc hledal? Ví, že si musí pomoci nějak sám. Případně se obrátí na stát, místní úřady, příbuzné… Někdy spáchá sebevraždu.
Poměrně silnou roli hraje prožívání, myšlení a chování lidí a jejich zkušenosti a postoje. Možná ještě i dnes by nás mohlo oslovit následující krátké vyprávění, na které jsem nedávno narazil. Příběh je starý něco málo přes sto let. Stručná verze zní: Misionář se svými charakteristickými úkoly a cíli nemohl tamějším pohanům nabídnout žádný zázrak. Podobně ani jakýkoli důkaz o existenci tzv. spasitele, jak o něm psaly náboženské texty a jak je měl on sám reprodukovat a přesvědčit je o jejich platnosti. Není divu, že mezi domorodci panovaly nejasnosti a dokonce až zmatek, o jakého boha vlastně jde, jak vypadá, kde sídlí a především je zajímalo - k čemu jim bude užitečný. Měli své důvody. Mj. se chovali velmi pragmaticky.
Oni žili přírodně a orientovali se hlavně na předměty a na praktický život. Neviděli konkrétní příklady a reverend nebyl schopen jim žádný ukázat a předvést. Natož aby je přesvědčil. Snažil se jim vysvětlit, že bůh je všude okolo nich. Zákonitě se ptali, proč ho nevidí a neslyší. Jaké zvolil řešení? Odpověď „je neviditelný“ je uspokojila pouze na pár minut. Za chvíli se ho ptali, proč se aspoň někdy nestane, že by o něj někdo zakopl? Měl on sám jim sdělovat, že jemu se tak někdy stane? Vždyť by zanedlouho přišli na fakt, že on je jediný! Nevěřili reverendovi, že jeho bůh stvořil jejich ostrov. Vždyť ho vybudoval jejich původní bůh, jemuž doposud věřili. Proč by se od něj měli odvracet. Ano, ani jim moc nepomáhal, nechránil je před prudkým sluncem a divokými bouřemi, záplavami a zvěří, hladověli, žíznili… Proč by se měli přesouvat z deště pod okap?
Doplním perličku, která ilustruje jejich úroveň. Část místních si dokonce myslela, že sama bible je bůh. Hrozili se zjištění a zjevení, že ji reverend nechal někde ležet. Copak tak se nakládá s bohem? Jedni nevěřícně kroutili hlavami. Druzí se cítili pohoršeni. Třetí se snažili něco říkat o důstojnosti a respektu. Jejich původní božstva měla úplně jinou úroveň zacházení a přístupu. Jednalo se o posvátné předměty, úkazy a obětiny.
Nakonec se leccos tzv. k dobrému obrátilo. Reverend v řadě věcí ustoupil a část osob mu uvěřila. A stal se docela oblíbeným. Avšak on si rozhněval své vzdálené nadřízené. Kritizovali ho, vyhrožovali božím trestem, chtěli ho povolat zpět a „napravit“. Neodcestoval. Úskalí cesty k bohu jsou velká, ošemetná a v řadě případů ostrá, navíc málo viditelná…
Odkazy, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-papez-a-vytraceni-boha-106742
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nakolik-se-buh-stara-o-zivot-homosexualu-142290
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dospeli-deti-sex-a-kriticky-pohled-na-cirkev-106026
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-sikovne-cirkev-utajuje-sexualni-zneuzivani-deti-a-jak-uspesne-pokracuje-dale-106273
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-budeme-divat-na-jine-poklesky-ucitelu-105779
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vyresi-detsky-certifikat-tzv-sexualne-nepevne-ucitele-105962
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-souvisi-nakup-do-potravinove-banky-a-pohreb-papeze-aneb-dalsi-vyborny-napad-jirky-h-142506