Hlavní obsah
Rodina a děti

Dospělí a čas po nástupu do školy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patocka Otakar

Pro mnoho dětí je cesta školou poněkud klikatá. Proto by si dospělí měli dávat pozor na své řeči. Leckdy si myslí, že je děti neslyší, a tak volně a často kriticky probírají dění ve škole, třeba rovněž stavy paní učitelky.

Rodiče byli a jsou pro své dítě hlavními osobami. Leccos mají udělat. Třeba citlivě vnímat rozdíly. Kupříkladu když dítě o škole vůbec nemluví, nechce se mu tam a vůbec se nechce svěřit s důvody.

Článek

Něco jsme si nedávno řekli o možných postupech a úkolech rodičů / viz odkazy níže /. Do dospělých ovšem patří i jedinci přímo ve škole. Je například vhodné, aby paní učitelka dala určitý prostor pro vypovídání. Část z nich si na počátku školního roku s dětmi povídá a svěřují se jí a ostatním se zážitky. Kde byly, jaká místa navštívily, co zažily, co si koupily apod. Rizikem je, že děti chudých rodičů nemají moc příležitostí se kladně prosadit. Koho zaujmou líčením, jak šly pěšky k rybníku za vsí, když spolužák vykládá o vícehodinovém letu až do Thajska? Snad jedině kdyby se tam našla mrtvola? Nebo poblíž došlo k větší dopravní nehodě? Poté se šance o něco zvyšuje.

Rodiče byli a jsou hlavními osobami a měli by svého potomka sledovat mj. ve smyslu - těší se do školy? Je jasné, že většina nebude nadšena. Ale je třeba citlivě vnímat rozdíly. Kupříkladu když dítě o škole vůbec nemluví, nechce se mu tam a vůbec se nechce svěřit s důvody. Měli by zpozornět a klást si otázky. Má obavu z narušování vztahů? Děje se ve škole cosi nepěkného? Řekla či udělala něco vyučující osoba? Vyjevily se zvýšené požadavky a dítě od počátku cítí, že něco z vyučování nezvládne? Má strach z potrestání? Jde o určitý signál, který by neměl být podceněn. Jenže často bývá. Rodiče kladou tzv. formální otázky a děti na ně strojově a automaticky odpovídají, aby byl tzv. klid a všichni mohli co nejdříve „spokojeně“ sledovat displej mobilního telefonu. Dnes už žel klasický domácí obrázek. Dokonce i když přijde návštěva.

Přitom se nabízí tolik témat na diskusi. Co se změnilo ve třídě? Máte ji vymalovanou? Řekl jsi všem, kde jsme byli na dovolené? Co říkala paní učitelka? Co zažili jiní? Kdo nejvíce vyrostl? Máš místo tam, kde jsi chtěl/a? A tak lze pokračovat. Povšimněme si, že otázky se vůbec netýkaly učení! Je třeba projevit více nápaditosti a vynalézavosti. Jakmile se v komunikačních procesech zabředne do všednosti, koho bude obsah zajímat? Ano, nabídka moderních informačních a komunikačních technologií je přitažlivější. Ale co se prozatím odehrává v oblasti mezilidských vztahů? Hlavně - jaká bude kvalita?

Někdy děti přinesou tzv. zajímavé informace. Není úplně jednoduché na ně reagovat. Kupříkladu „Petrovi rodiče se rozvádějí“, „Jirka se bude asi stěhovat“, „Lenka má nový a móc drahý mobilní telefon“, „u N. si koupili nové auto“, „To víte, že H. měli bouračku?“ apod. Jak se patrně shodneme, neměly by následovat formální věty, jistě ani záporná hodnocení a falešné utěšování. Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici poznání, že je třeba s dětmi mluvit a ptát se na jejich postoje a pocity, dokonce je k jejich projevení a pojmenování povzbuzovat. Ale pozor - nejde o snadnou práci. Ano - někdy bude vhodné se poradit. Třeba i s někým ve škole.

Pozor by si dospělí měli dát na své řeči. Leckdy si myslí, že je děti neslyší, a tak volně a často kriticky probírají dění ve škole, třeba rovněž stavy paní učitelky, též děti samotné a jejich vědomosti, znalosti, dovednosti, zkušenosti a schopnosti. Uvědomují si, co mohou způsobit? Co asi tak do dětí právě uložili? Nebo když hodnotí a komentují tzv. cizí děti, kam řadíme drobotinu z naší či vedlejší ulice, potomky známých, přátel. Část z nich ovšem může být v docela úzkém vztahu k našim. Kde máme záruku, že podklady neprobublají až na místa, kam by se neměly dostat? Netvrdím, že se mají zachovávat tvrdá pravidla konspirace, ale člověk má myslet, co a kdy ne/řekne a jaké se mohou objevit dopady. Kdo by se divil zjevení se pojmu „zrada“? Proto si na závěr připomeňme známou a platnou životní moudrost - „mluviti stříbro, mlčeti zlato“. Hodí se sem rovněž časté poučení či zvolání z akčních filmů - vše, co řeknete, může být použito proti vám! Popřejme si úspěšnou - nejen školní - cestu.

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prvnaci-na-nestejne-startovni-care-82677

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-posledni-vikend-a-domaci-prezkouseni-deti-83173

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dospeli-a-nastup-do-skoly-83257

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nastup-do-skoly-83415

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz