Článek
Společně jsme prošli několika konkrétními příběhy, poznámkami a zkušenostmi, jež nám cosi ukázaly. Především tu máme fakt, že proces není, a s vysokou pravděpodobností ani pro příště, nebude snadný. Tady se může jednat hned o více pohledů. Třeba jak je akce připravována. Sem se podíváme jako na první úsek.
K lepšímu pochopení zřejmě přispějí následující otázky. Má ZŠ někoho, kdo se na danou oblast specializuje? Nechá vedení obsah a organizaci na samotných vyučujících? Zajímá se pouze, aby nebyl překročen stanovený finanční limit? Naopak do všeho zasahuje? Chce znát veškeré detaily? Nebo o nich nechce vědět, aby mělo tzv. klidnější spaní před a během akce? Existují školy, kde je položena poměrně dobrá a dlouhá tradice. Její podstata spočívá v prvku, že se po více roků jezdí ve stejný čas / kupříkladu druhý týden září / na stejné místo a pobyt má stejnou dobu trvání. Jasná struktura přispívá ke zvýšení jistoty procedur na škole a tvoří jednu z opor dění. Na čele stojí osoba, která zde získala potřebný přehled. V dostatečném čase instruuje třídní učitele, jichž se záležitost harmonizačního pobytu bude týkat, aby se mohli řádně připravit. U části z nich stačí pouhých pár slov, protože již z minula vědí, do čeho jdou. Trochu potíž by mohla nastat, pokud by do programu chtěli vsadit něco ze svých nápadů. Není přesný recept, jak by se mělo postupovat. Bude záležet, jací jedinci se sejdou a jak se dokážou dohodnout. Mělo by se jednat o kladné vyústění, neboť mají na starosti desítky dětí a stráví společně takřka tři dny, během nichž se může přihodit cokoli. Vše vystupuje jako odkaz pro budoucí měsíce.
Uvažujme o dalším čase. Fázi přípravy máme za sebou. Všichni vědí, kdy a kam se jede a co asi tak se bude dělat. Součástí se stává poučení dětí o slušném chování. U pedagogického sboru se zdá vše jasné, ale přece jenom by se drobné i větší selhání mohlo vyskytnout. Jistě by bylo čtenářsky přitažlivé psát, jak se paní učitelka večer přiopila, pan učitel nevhodně vtipkoval a poněkud se lepil na některou z kolegyň atd. Ony případy se již staly. Snad jsou účinným varováním a schopným příspěvkem do sféry prevence. Obecně se ukazuje jako lepší být připraven ve smyslu bdělosti a pohotovosti, že by mohlo dojít ke komplikacím.
Harmonizační pobyt nám již běží. Děti vstaly, vykonaly běžné ranní úkony, bez zásadního zpoždění se sešly u snídaně. O něco později se rozeběhl plánovaný program. Kdo se pozorně dívá, bude obohacen o velmi zajímavé postřehy.Třeba jak se jeví a jak probíhá přizpůsobivost dětí. Budeme uvažovat v následujících směrech. Za prvé v tělesné rovině. Někde je připraveno více fyzických aktů, což nemusí být dnešními zpohodlnělými dětmi vítáno. Jejich dávní předchůdci rádi lítali, ale dnes je „výhodnější“ a vítanější někde ležet a/nebo sedět a do sytosti si užívat bohaté nabídky moderních informačních a komunikačních technologií. Opravdu silná konkurence. Děti na sebe sama a zpravidla také na ostatní dobře vědí, v čem je kdo dobrý, případně co ho zajímá a na čem ujíždí. Proč by se měl někdo hlásit na běhání, když ví, jak se v elektronických hrách prokouše do vyšších levelů? A lehčeji! A s lepšími pocity!
Zároveň můžeme spatřovat tendence, jak mají snahu se vyhýbat duševním činnostem, které by snad mohly zavánět přemýšlením a učením. Raději si dají do těla, přičemž by upřednostnily neorganizovaný průběh. Takže poté bychom se dostali do podoby rozdivočení, které je ke vnímání ve škole. Nutným dodatkem se zdá upozornění na vyšší stupeň rizika.
Předchozí díly najdete na:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-harmonizacni-pobyt-tzv-adaptak-a-oc-v-nem-jde-88197
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-harmonizacni-pobyt-tzv-adaptak-a-pribeh-jedna-88449
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-harmonizacni-pobyt-tzv-adaptak-a-pribeh-dva-a-tri-88642