Hlavní obsah

Ještě jedna zastávka nad změnou ve výuce cizích jazyků

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

V pohádkách, i když princ nebo král jedou do vzdálených zemí, snad nikdy neměli problém s jazykovou bariérou. Dnes je situace jiná a je dobré, aby děti cizí jazyky uměly. Což se jim bude hodit také později jako dospělým.

Časové snížení výuky AJ do první třídy nevidí vyučující jako pouze špatné. Spíše se snaží vnímat klady ve smyslu, že si děti budou hrát a současně na ně budou plynout cizí výrazy. Ne vždy se jde ke kladným podobám.

Článek

Dnes se pokusím velmi prakticky navázat na předchozí díl / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mladi-cesti-anglicane-nebo-mladi-anglicti-cesi-144091 /. V něm jsou obsaženy další odkazy, které jasně ukazují, jak dnešní děti klesají a málo zvládají. A my jim chceme více naložit?

Máme po legislativních krocích našich poslanců a politiků. Nebude od věci se vydat tzv. do terénu, jak s oblibou říkají osoby z ČŠI a MŠMT, přičemž o žádný opravdový terén se pochopitelně nejedná, ale my jejich výroku budeme rozumět. Prostě opustí teplo a pohodlí svých kanceláří. Co se přímo ve školním prostředí s ohledem na chystané novinky dozvíme?

Časové snížení výuky AJ do první třídy nevidí vyučující jako pouze špatné. Spíše se snaží vnímat klady ve smyslu, že si děti budou hrát a současně na ně budou plynout cizí výrazy. Částečně si na ně zvyknou a až přijdou do staršího věkového pásma a nastoupí skutečná výuka, přece jen bude jejich připravenost na cizí jazyk o něco vyšší než nulová. Také v daném časovém úseku působí přirozené chování a zvědavost a chuť se něčemu novému učit. Poznávání se bere jako dobrodružství objevování, aniž by děti zmíněné sousloví znaly a cíleně praktikovaly. Měl jsem možnost mluvit s vyučující, která v tzv. novém modu již působí. Co se dá zjistit?

Ne vždy se jde ke kladným podobám. Kromě zájmu, nadšení poznávat nové a hraní vidí pár jedinců, kterým se nový jazyk moc nelíbí. Začínají i přes svůj nízký věk cítit, že laťka osvojení leží dost vysoko. Patrně mívají podobné pocity jako tělesně netrénované dítě, když má uběhnout stanovený počet koleček na atletickém oválu. Tuší, že se mu cíl nepodaří splnit. Nemluvě o negativních pocitech při samotném běhu, leccos bolí, tuhne, zvedá se žaludek, nemůže popadnout dech, potí se a část soli se dostane do úst a do očí atd. Velmi nepříjemné. A asi největší problém je, že ho nikdo nechrání, nepomáhá, nelituje. Naopak se na něj volá - „přidej, nebo budeš poslední, ty ostudo!“. Tak velké pokoření! Podobně přichází při hravé výuce jazyků a především později na jazykové učebně. Aniž by se dítě hýbalo, není mu dobře, namáhá se a potí.

Ohledně nároků na stav a znalosti v posledních třídách ZŠ jsem se jednoty moc nedopátral. Příčinou se jeví, že mezi dětmi existují značné rozdíly. Mezi zásadní faktory patří, jestli se dětem vůbec chce učit. Ano, část si jich uvědomuje, že svět je otevřený a že znalost jazyků je potřebná, spíše nutná. Jenže mnohé již poznaly, že bez práce, času a úsilí se daleko nedostanou. Ale mnoho konání navíc jim nevoní. Dále uvažujme o celkové perspektivě, kde budou studovat a později pracovat. Co se tam od nich bude žádat? Nemají ujasněno. Jde o vzdálenou budoucnost, kam nikdo nedohlédne. Někdy ani o dost moudřejší osoby!

V neposlední řadě platí, že - obvykle výrazným - příkladem tady jdou rodiče, v celém pozitivně negativním spektru. Podceňují školu? Kritizují její existenci? Dávají přednost tzv. životu? Co sami dělají? Na jakých pracovních pozicích se nacházejí? Zvládají cizí jazyk více než dobře? Sami svým potomkům přidávají? Mluví spolu doma anglicky? Nebo je nechají napospas a sami jsou zahleděni do možností moderních informačních a komunikačních technologií? Tady leckdy vyučující získá odpověď na své úvahy, dotazy a spekulace.

Mezi důležité informace patří, že část dětí zvládá anglický jazyk velmi dobře a část dokonce výtečně. Důvodem je relativně silný výskyt cizích slov v jejich okolí. Kromě občasného působení rodičů mám na mysli rovněž fakt, že hodně pojmů se naučí při elektronických hrách. Je mi znám případ, kdy byl chlapec na OU jazykově zdatnější než jeho sestra na gymnáziu. Jinou příležitostí, podle mého názoru vhodnější a přínosnější, je poslech cizojazyčných pohádek a sledování filmů bez titulků. Občas narazíme na děti, které jsou velmi na štíru s prospěchem ve více předmětech, ale jejich angličtina je o dost výše, než odpovídá jejich věku. Pokud budou daným směrem pokračovat, standardy v posledním ročníku ZŠ hravě naplní a nejspíše viditelně překročí. Tak uvidíme. Příležitost je. Kdo jí využije?

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz