Článek
Nadpis jsem úmyslně poněkud zkomplikoval. Chci jím naznačit určitou absurdnost současné situace. Byť mi někdo může vyčíst, že maluji tradičního čerta na zeď. Nebo že přeháním. Ale podívejme se na konkrétní příklady a až poté komentujme a suďme.
Nejprve připomenu, že byly čerstvě schváleny změny pro fungování škol. Absenci známek u nejmladších dětí v době povinné školní docházky si ponechám na jiný den. Spíše bych se zastavil u výuky jazyků. Část veřejnosti už bude vědět, že má být zavedena výuka cizího jazyka již od první třídy. Názor z praxe zní poměrně jasně - kdo dané opatření vymyslel? Byl se někdy za posledních deset let podívat, jaká je úroveň dětí? Jak je výuka nezajímá? Jak se jí snaží vyhnout? Jak velkou radost mají ze zkrácených týdnů? Jak jsou smutné a nešťastné, když státní svátek s nárokem na den volna vyjde na víkend? Jak velebí pátek? Na dané téma jsem již cosi napsal / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-anglicky-od-prvni-tridy-hura-76252/.
Pokud se vypravíme do školního prostředí, s čím se setkáme? Názor číslo jedna - požadavky leží moc vysoko. Třeba žák nejvyššího ročníku ZŠ má umět přečíst knihu v cizím jazyce, pohovořit v něm plynule na dané téma, sledovat nedabovaný film a poté o něm podat zprávu, aby jí jiní rozuměli, žádá se v souvětích atd.
Názor číslo dva - jak by mohl žák zmíněné nároky splnit, když je nenaplní ani ve svém rodném jazyku? Má potíže vymyslet lehká synonyma, málokdo dá ve svém slovním vystoupení projev lépe než několika holými větami. V souvětích vůbec nemluví. Jeho gramatika je spíše zoufalá než správná atd. Řada dětí není k tabuli ani volána, aby netrpěly stresem! Rodiče jako jeho velcí ochránci si tak přejí!
Názor číslo tři - jasně se ukazuje, že by bylo lepší verzí, aby se děti učily jednomu jazyku pořádně. Obvyklou podobou je, že si „rozpracují“ dva a nakonec neumějí žádný z nich. Ano, pár slov a frází sice pochytí, ale aby ho správně a efektivně prakticky použily? Vůbec! Omlouvám se několika světlým výjimkám - nositelům certifikátu B 2. Ostatní B 1 s odřenýma ušima a v praxi takřka nepoužitelní.
Nechci působit pouze škarohlídsky a s notnou dávkou pesimismu. Nedávno byly zveřejněny výsledky ze srovnávací studie znalostí současných dětí s jejich předchůdci před deseti roky. Konkrétně v anglickém jazyce jsou o asi deset procent lepší. Tady by se dalo souhlasit, byť s výhradami. Ovšem ostatní předměty jasně zaostávají, ač zpráva hovoří jinak. Koho se ve škole zeptáte, tak potvrdí, jak klesají požadavky a zákonitě úroveň dětí. Co bylo předchůdcům jasné a samozřejmé, dnes vůbec není. Chybí jim základní poznatky. Motivace jakbysmet. Čím dále více dětí se zdá být mimo skutečnost. Řada z nich neví, že je nebezpečné se vyskytovat v blízkosti elektrického proudu. Leckoho ani na druhém stupni nenapadne, proč by měl mít zakázáno, aby lezl na troleje! Nemají poznatek, že při hoření může vznikat oxid uhelnatý, který není cítit, ale zabíjí. A dalo by se pokračovat řadou dalších konkrétních příkladů.
Součástí úplné informace je, že pokud škola stihne, může s rozšířenou výukou jazyků začít již letos, tj. v nadcházejícím školním roce. Tak hurá! Copak asi uvidíme? A co uslyšíme? Myslím, že nyní je nadpis lépe k pochopení. Příští výprava zamíří ještě o kousek dále a hlouběji.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-40716
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-skola-40959
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-deti-klesnou-jazyk-41119
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-situace-na-skole-vec-nelehka-23140
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patym-padem-oslovujeme-a-volame-nebo-uz-ne-56646
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-cesky-deti-klesaji-62215