Článek
Leckdy tu bývá známý kámen úrazu. Mnoho lidí a zejména dětí se na prázdniny těší a zvlášť i společně spřádají nejrůznější plány. Zamysleme se dnes nad vlivem počasí na činnost dětí, možná přesněji - nad jeho vlivem na činnost s dětmi. Významový rozdíl se jeví jako jemný, ale nepochybně je prakticky významný.
Kdo připravuje skoro jakoukoli akci s dětmi, více než jindy je zvědav a vyhlíží, jak bude vypadat předpověď počasí, zejména jsou-li v plánu venkovní aktivity. Mají-li trvat více dní, ani nemluvě. Jak nám dospělým napovídá vícekrát opakovaná zkušenost, charakter a výhled počasí pokaždé nepodpoří - byť sebevíce propracovaný - plán. Je dobré, když mají rodiče a obecně organizátoři volného času dětí dobré organizační schopnosti. Ještě lépe bude, jsou-li obdařeni prvky osobnosti jako fantazie, nápaditost, flexibilita, improvizace a akceschopnost. Užitek je možno nahlížet hned z několika úhlů pohledu. Jednak se děti mají na co těšit a jednak je počasí hned tak nezaskočí. Analogií nám může posloužit, když šikovný trenér připravuje svůj sportovní celek a snaží se hráče připravit na více herních variant. Každý prvek se proti soupeři může hodit.
Skoro vždy se dá hodně udělat. Ani tzv. hezké počasí není naprostou zárukou, že se vše povede. Konečně, jak vlastně hezké počasí vypadá? Někdy z médií slyšíme, jak krásné a teplé ho máme, ale mnoho lidí by místo něj raději uvítalo jaro, kdy přece jenom teploty nebývají tak vysoké. Jak jsem již mnohokrát slyšel, léto budiž vítáno a požehnáno, ale nejlépe středoevropské. Tropické ať si nechají v příslušných zeměpisných šířkách. Kdo touží po „africe“ a má peníze, nechť si tam zaletí. Zkuste si v mysli vybavit obličeje dětí, když se ráno probudí a na teploměru je rtuť již na 26 stupních a čeká je vícekilometrový pochod. Navíc zaslechnou, jak „krásný“ den nás čeká. Hezky se o něm čtečům poznámek a zpráv říká, když sami sedí v klimatizovaném prostoru. Jejich tváře budou ve srovnání s dětskými o dost pozitivnější. Za své vstupy jsou konečně placeni. A čím zaplatíme dětem? A kráčí o správný postup? Nemluvě o faktu, jak pohyb dnešní děti velmi „přitahuje“. A při pohledu na počasí můžeme uvažovat i opačně, tj. že nehezké počasí nám nemusí záměry zcela zhatit, což se nám může stát významnou zkušeností, mimochodem i jako součást celkové přípravy na život.
Jak by mohlo znít doporučení? V obecné rovině má vysokou cenu vlastnost a zvyk mít v záloze připraveno náhradní řešení a mít schopnost inovace. O kousek dál leží námět, že leccos z venkovních aktivit je možné provozovat i uvnitř a obráceně. Má-li zaznít konkrétní příklad, může jít o tradiční a známou hru na schovku, ať již uvažujeme o variantě pro osoby nebo pro předměty. Odborníci sem přidávají zvláštní zkratku LOC, nebojte se, nejde o přípravek jisté známé americké obchodní firmy. Podstatou je, zda člověk má místo kontroly jevů a procesů ve své hlavě, nebo jestli se nachází mimo něj. Podobné uvažování má velký praktický význam. Kdo má znalosti a dobře se připraví a navíc ještě věří svým schopnostem, zvládne s vysokou pravděpodobností ne/plánované dění lépe než jedinec, který uvedené prvky postrádá. Nejen s ohledem na počasí se tak posune k celkově lepším výsledkům, ale přínosem je rovněž obohacení zúčastněných osob a ještě i skutečnost, že zvýšená zátěž nepoškodila tělo.
Počasí se nám tak stává konkrétní výzvou, se kterou bychom se měli umět popasovat co nejlépe a nejefektivněji. A platí nejen pro léto a pro prázdniny. S úspěchem se jistě setkáme rádi. Zbývá „maličkost“ - dost zde odpracovat.