Článek
Pohled bude na pověstnou první dobrou jasný. Příslušníci pedagogického sboru komentovat procesy a změny u dětí nejen mají, ale také mohou a dokonce musejí. Konečně, jsou za svá vyjádření, hodnocení a komentáře placeni. Někdy vystupují jako doporučení, jindy by měla být vnímána spíše jako silnější, tj. usměrnění a pokyn. Byť na sílu příkazu či rozkazu se nedostávají. V každém případě by měli postupovat uvážlivě, citlivě, věcně a spravedlivě.
My se nyní budeme snažit uplatnit a aktivně využít bohatství metody kritického myšlení. Pak by nás mohlo a mělo napadnout, že změny u dětí se nebudou týkat pouze vzdělávání a vyučování. Nemusíme mít v pozornosti pouze zkoušení, zápisky, úpravu sešitů a výsledky testů. Přesto se leccos může odehrávat ve školním prostředí. Jistě bude potřebné vzít k ruce a před oči konkrétní příklady. Uvažujme o setkání dětí a dospělých na počátku školního roku. Řada dětí se přes dlouhé letní prázdniny vytáhne do výšky. Skok klidně může činit i decimetr. Pokud se lidé nesetkávají každý den, změny si zpravidla hned všimnou. Je na místě vyslovovat věty jako - „ty jsi ale vyrostl“, „jak ses nám přes léto vytáhl/a“? Anebo raději ne? Asi bude správné zejména dnes přemýšlet, jak by mohly být pochopeny. Obecně u dětí a u mladých lidí a pak v jednotlivých případech.
Ještě horší by nejspíše bylo se vyslovovat k dalším změnám u dětí. Snad ještě úprava vlasů by mohla projít. Podobně oblečení. Ovšem zásadně ožehavé je téma vnějšího vzhledu, zejména postavy. Jako samostatná kapitola vystupuje obličej. Jak se obecně ví, ne vše je v něm během dospívání v ideálním stavu. Mnozí mladí lidé se kvůli skutečným i domnělým nedostatkům hodně trápí. Leccos se snaží schovat, není jim cizí přehánění ani bagatelizace. Ačkoli jsou na zmínky citliví, leckdy neváhají tvrdě kritizovat a napadat vrstevníky. Třeba se jim posmívat kvůli ne zcela vábnému vzhledu pokožky, dávat jim „rady“ atd.
Jak si má dospělý počínat, když se někomu z nich dítě zdá tlustší? Jedná se žel o stále častěji se opakující jev. Nemáme ojedinělé případy, které by tu a tam zaklepaly na pomyslné dveře. Spíše se jedná rovnou o lavinu. Ano, máme tady přirozené dopady tzv. moderního stylu mladé generace. Jeho podstatou je nechat se dopravit všude, kam jde o možnou verzi, automobilem rodičů nebo prarodičů. Pokud možno se nenamáhat a nezpotit. Vše se přece dá udělat a zařídit na displeji mobilního telefonu. Na něj se upírají jejich zraky, kdykoli se naskytne možnost. I krátký přesun do školy se vyplatí, aby se děti podívaly, co „je nového“. Vlastně proč by tak nečinily, když každou chvíli daným způsobem vidí postupovat své matky a otce? Víme přece, jak vzorně napodobují jejich chování skoro ve všech položkách, tj. reakce, slova, hlášky, činy…
Má-li dítě evidentně zvýšenou hmotnost, bude ze strany dospělého rozumnější stav raději nekomentovat. Dříve bylo možné zaslechnout výroky typu - „á, někomu tady hodně chutná“, „mohl by ses nahlásit do zápasnické soutěže, nejlépe do nějaké váhově vyšší kategorie“, „no jo, cpát se ano, ale udělat kotoul či aspoň desítku kliků, to nesvedeš“. Dnes už jde o naprosto nepoužitelné slovní produkty. Dítě by se urazilo, cítilo se poníženo, možná až zničeno, hlavně kdyby proslov proběhl před vrstevnickým publikem, poté by spadlo do stresu, zpotilo se a stěžovalo si doma. Rodiče by se rozzlobili, jak se někdo může opovážit se tak ošklivě navážet do jejich zlatého a bezchybného dítěte! Podali by si stížnost, méně odvážní na vedení ZŠ. Jedinci s vyšší „odvahou“ by ZŠ vynechali a rovnou by kontaktovali MŠMT či orgány ČŠI. Celý stav se rozvíří a rozvrtá, nicméně nadměrná hmotnost se u jejich potomka s nejvyšší pravděpodobností nezmění. Přitom ona je hlavním elementem, o který tu běží. Nebo snad ne? No možná změna přece jen přijde - zvýší se!
PS: není asi nutné dodávat, že částí těla by se ke komentování „hodilo“ více. Riziko by jen narůstalo! Kdo by chtěl skončit u soudu?
Několik odkazů, které by mohly zajímat:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-styk-se-ctrnactiletou-94978
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-jeho-zakyne-a-sex-105224
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-a-zakyne-po-sexu-a-druha-sance-105454
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitel-po-sexu-s-ditetem-a-co-dale-105595
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-budeme-divat-na-jine-poklesky-ucitelu-105779
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-vyresi-detsky-certifikat-tzv-sexualne-nepevne-ucitele-105962