Článek
Moderní vysvědčení se postupně, byť prozatím jenom na části českých a moravských škol, stává skutečností. Již víme, že řada rodičů jeho existenci a hlavně funkčnost ocenila. Ne všichni. Jiní k němu přistupují „opatrně“. Jinak mluví ve škole, jinak před známými a sousedy, leccos promíchají a sdělí před dětmi. Jim je aspoň trochu jasno? Spíše nikoli. Proto jsou otázky z druhé půle nadpisu velmi aktuální.
Možná bychom již dnes mohli vynechat moderní a do určité míry nadšené rodiče, kteří se považují za jedince na úrovni doby. Podařilo se jim pochopit, že postaru sice lze jít dále, ale neběží o optimální podobu cesty. Přece jen zde máme novou dobu a s ní nové výzvy, možnosti a příležitosti. Školství by nemělo zůstat jednou a někdy dvěma nohama v předchozím století, ba snad ještě někde časově hlouběji. Abych někoho nedráždil, pojem „středověk“ raději nebudu zmiňovat. Byť leckde by docela seděl…
Když se ještě zamýšlím nad odpovědí z nadpisu, napadá mě - mohlo by jít o část dětí. Co jestli v rodině nastane situace, kdy rodiče z učených slov paní učitelky přesně nepoznají, jak si jejich dítě vede a na co by se mělo zaměřit a co má více procvičovat a co stačí pouze udržovat? Nějak její písemné vyjádření okomentují, především ve vlastní prospěch. Svým spíše nepřipraveným rodičům řeknou: „To je, že to mám v pořádku, jen si mám trochu víc číst.“ Rodiče nechtějí ztratit tvář a souhlasí a poté tzv. přísně nařídí, že si dítě bude číst. A navenek je vše v pořádku, že? Přece jen kráčí o komplikovanější oblast, než pokud dospělý v obchodě narazí na cedulku, která mu oznamuje, že cena znovu stoupla. Uvnitř a/nebo navenek se rozzlobí, u pokladny si neodpustí kritickou poznámku, ale proces chápe a zaplatí vyšší částku. Navíc ho aktuálně takřka nic nebolí, neboť nákup uhradí za pomoci platební karty. Se školou je obtížnější pořízení!
A jak by vypadalo setkání matek a otců s odlišnými názory a postoji někde na dětském hřišti? Předpokládám, že by se zjistilo, že dřívější kamarádky kromě doposud řešených plínek, kašiček, prdánků, oblečků, hraček a spol nemají skoro nic společného. Úroveň jejich vzdělání, chápání světa, hodnoty a společenská prestiž a pozice se bez přítomnosti dětí hodně odlišuje. Původní zakrývané rozdíly se ještě zvětší. Tendence k původní sounáležitosti se vytratila. Kdo by se divil, že chytřejší, vzdělanější a inteligentnější ženy budou druhými viděny a možná i nazývány jako namyšlené, nafoukané, móc chytré, s hlavou příliš nahoru, jako lepší paničky?
Myslím, že je zapotřebí sem ještě přidat názory, jejichž autory jsou příslušníci pedagogického sboru. Jak se dívají na dnes řešené moderní vysvědčení? Z kvalitativního hlediska jde nesporně o posun kupředu. Mohou lépe a přesněji zhodnotit dítě, kromě samotných znalostí sem zahrnout ještě jiné aspekty, třeba jeho osobní vlastnosti, postoj ke škole, vzdělávání, k vyučovanému předmětu, k ostatním dětem atd. Což běžná známka také dílem obsahuje, ale jednotlivé elementy v ní nejsou patrné. Na druhé straně je nutné uvést, že uvedený postup klade na učitele vysoké nároky. Nikoli pouze časové. Při použití slovního hodnocení musejí dávat velký pozor a přemýšlet, jak jejich věty budou vnímány a chápany, aby svěřenému dítěti neublížili. Pak by se pedagogů týkaly obě otázky, kdyby na ně měli odpovídat.
Uvidíme, co se během procesu ještě dozvíme. Nejlepším přístupem bude snažit se v nových přístupech hledat spíše jejich pozitivní stránky. Nicméně nezapomínejme ani na ostatní. Než abychom tzv. moderní vysvědčení jako celek kvůli nim zavrhli, bude užitečnější o nich vědět a pamatovat na ně. Mohou pomoci všem. Jen si uvědomme, že nejsme na závodech!
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-honba-za-dobrymi-znamkami-zacina-nekonci-20683
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-neni-znamka-jako-znamka-20839
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-a-co-muze-za-zakuv-neuspech-21127
/ další odkazy se nacházejí v těchto odkazech /