Článek
V obecné rovině proti soutěžení jako cestě a principu asi mít nic nebudeme. Konečně, spousta z nás více či méně pravidelně sleduje sportovní přenosy. Kdo by se rád nepodíval na zajímavé souboje? Zejména pokud je šance, že by mohly skončit úspěchem našich sportovců a sportovkyň?
Od expertů na duševní procesy lidí máme k dispozici informace, že soutěžení by mělo být zdravou činností a nemá opouštět rozumné hranice. O kus dále, jak nás upozorňují, leží rivalita a soupeření. V nich se poměrně často prosazuje zásada - „vyhrát za každou cenu“. V jistém rozsahu uvedený přístup pochopíme, především jestliže si uvědomíme, co je v sázce a oč se hraje. Ano, mám na mysli hlavně finanční prostředky, které nepatří mezi malé. Zde by se dala vést poměrně dlouhá diskuse. Patrně by v ní nezazněly jednotné názory. Což ostatně ani není jejím účelem.
Přesuňme se do školního prostředí. Dětem se dnes nedaří udržet pozornost tak, aby úspěšně plnily stanovené úkoly a povinnosti. Není divu, že příslušníci pedagogického sboru se snaží hledat cesty, jak by mohli děti zaujmout a následně přispět k rozšíření jejich znalostí a dovedností. Současně se snaží poznávat a využívat jejich osobní vlastnosti. Nejde o snadný proces. Zmínka o soutěžení v nadpise nebyla zbytečná. Stejně tak lze mluvit o přídavném jméně na jeho počátku. Co se tu dá vymyslet a vykonat? Praxe ukazuje, že mohou být předloženy kladné podoby soutěžení ve škole. Nejvyšší cenu mají verze, kdy se někdo stane matematickým králem, nejlepším ve cvičení z českého jazyka, kdo nejpřesněji něco nakreslí, zvládne během hodiny Tv atd. Ukazuje se, že někteří žáci a žákyně na možnost soutěžit reagují pozitivně. Přece jenom v nich kousek přirozenosti zůstal a lákavé nabídce moderních informačních a komunikačních technologií nepodlehli zcela. Myslí se v časové rovině a také ohledně vyprázdněnosti či naopak zaplněnosti hlavy.
Po čase nápady dojdou, ale děti nadále chtějí soutěžit. Pak se nabízejí cesty a cestičky jako kdo bude první u dveří, kdo vydrží jít potichu až do tělocvičny, kdo dokáže nepředbíhat ve frontě na oběd, kdo častěji pomůže učiteli atd. Leccos bývá, jak se mezi lidmi říká, na hraně. Zejména aktivity probíhající mimo kontrolu a dohled dospělých. Sem bych zařadil utkání mezi chlapci, při nichž jim míč nahrazují různé předměty, které seberou spolužákům. Z vlastních či cizích oděvů si na chodbě vytvoří branky a cíl je jasný - vsítit gól a vyhrát mač! Jako hlučný doprovod se ukazuje hlasité fandění přihlížejících. Riziko se objevuje a místy dost narůstá.
Máme ovšem situace a procesy, kdy soutěžení není možné považovat za úplně správné a přínosné. Tak třeba kdo bude nejvíce vyrušovat, kdo lépe naboří vyučovací hodinu, kdo komu z dětí zničí jeho práci, někomu něco schová ad. Mezi propracovanější patří - kdo tajně a dříve trefí paní učitelku žvýkačkou. Zajisté se dá přijít na další varianty. Ano, někdo by autora nazval nápaditým, avšak je otázkou, zda právě sem se rozličné nápady a aktivity hodí. Část z nich může skončit modřinami, škrábanci, naraženinami a klidně též pláčem.
Není sporu, že rodiče a obecně zákonní zástupci si přejí, aby jejich potomci pobývali v bezpečných podmínkách. Kráčí o legitimní požadavek. Škola zde má určité úkoly a povinnosti. Ne vše se dá splnit rychle a snadno. Část vůbec. Potvrzení najdeme v odkazech dole.
Seznam avizovaných odkazů:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-bezpecnosti-ve-skole-91165
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-nebezpecnosti-ve-skole-91406
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-nejde-jen-o-telocvicny-91844
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-a-zaver-aneb-proc-se-to-deje-92397