Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nová učitelka a další trampoty na počátku

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Výstup na horu obvykle moc snadný nebývá. Jenže někdy je přece jenom snazší než nově začínat ve škole. A pro podporu tohoto výroku se nabízí hned několik poznatků a zážitků.

Horší uspořádání je, jestli po sobě předkolegyně neuklidila. Může si klást otázky. Neměla čas? Učinila truc podnik? Byla odejita? Tolik pospíchala na lepší místo? Měla praktik na místě plné zuby?

Článek

Pokud se jí podařilo zvládnout klasický ranní proces a dopravit se na místo včas, následují další procedury. Jestliže hned nezačne porada, což se často stává, někdo jí ukáže, jak se dostane do své třídy. Jedná-li se o větší školu, není podivné, že cestu k cíli zapomněla. Ale třeba jí třídu před dvěma měsíci ani neukázali. Více viz odkazy dole.

Na co ve třídě narazí? Někdy je po předchozí kolegyni docela uklizeno a může se začít věnovat, čemu je potřebné, tj. často půjde o souběh pokynů vedení a vlastních představ a plánů. Postupně se vynořují dilemata. Jaké předměty si tady ponechá? V jakém se nacházejí stavu? Co ne/bude použitelné? Co se ne/hodí?

Horším uspořádáním bývá, jestli po sobě předkolegyně neuklidila. Může si klást následující otázky. Neměla čas? Učinila nějaký truc podnik? Byla odejita? Tolik pospíchala na lepší místo? Měla praktik na místě plné zuby? Rozzlobila se na děti a nechala vše, jak bylo? Hlavně se odtud potřebovala dostat pryč? Zpravidla se na ně neobjeví odpověď. Ledaže by pátrala, což se nedoporučuje. Přijít a už vrtat do systému? Nehodí se. Člověk by se leccos dozvěděl, ale… Nechť raději v dané položce nová učitelka sníží svoji citlivost a pustí se do práce. Nepůjde sice o úplně automatický proces, ale je dobré postupovat kupředu, aby se co nejdříve dostavily viditelné výsledky. Nejen kvůli případné kontrole. Důležitý je též vlastní pocit. Dodám, že čím více věcí po předkolegyni zůstalo, tím větší je šanci se o ní něco dozvědět. Možná rovněž o škole, místních praktikách a o přístupu vedení subjektu.

Výše jsem zmínil poradu. Má svůj přínos a význam, ať již je její název jakýkoli, třeba provozní, organizační, plánovaná operativní. Nebo bez přívlastku. Jak proces z pohledu nové učitelky vypadá? Obvykle se musí hned zkraje probrat hodně. Někdy má vedení pocit, že musí sdělit úplně všechno. Nemělo by být kritizováno. Postup má logiku a je zcela pochopitelný. Informovaní jedinci bývají lépe připraveni na spoustu úkolů, které před nimi stojí a čekají na ně. Jak praxe vypadá. Nejen na novou osobu se hrnou stovky a tisíce podkladů a informací, organizačních věcí, zásad a detailů, jak probíhají různé akce, soutěže a komise, dále co je spojeno s třídnictvím, pokud ho již na počátku dostane, fungování různých systémů, třeba týdenních plánů, dále co vyžaduje MŠMT a co sama škola atd. Velkou kapitolou jsou směrnice pro rozličné oblasti a formuláře, třeba k zajištění akcí. Leckterá je udivena, že jich jsou desítky. Vše se nedá zapamatovat. Natož aktivně plnit. Co tu stojí za zmínku? Je dost velký rozdíl mezi školami v úrovni elektronického postupu a řešení. Na části míst dosud nefungují E-ŽK. Jinde se skoro vše odehrává v tzv. E prostředí. Jak se na vše bude tvářit příchozí osoba, jestliže její zkušenost ve v řešené oblasti takřka nulová?

A proud informací neustává. Hlava se může rozskočit. Ruka nestíhá psát. Nic do sebe nezapadá. A do zahájení nového školního roku už moc času nezbývá. Nemluvě, kdyby se u nové učitelky kromě pracovních obtíží objevily také osobní. Budeme se divit, že na ni padne cosi jako útlum. Dokonce by leckterá začala hovořit o krizi. Tady je podstatné, jestli měla nějaké již dříve a jak je řešila. Dokázala se poučit? Jak se ví, příslušníci pedagogického sboru patří do skupiny pečujících osob, kde je relativně vysoké riziko, že budou unaveni, vyčerpáni a přiblíží se k tzv. vyhoření. Nezřídka někteří sáhnou po návykových látkách. Proto by se nová osoba neměla bát požádat o radu. Pozor na trnitou cestu. S ohledem na její obtížnost se k ní brzo vrátím.

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-ucitelku-ceka-nastup-na-nove-misto-81467

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nova-ucitelka-rada-nejasnosti-a-otazniku-82182

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nova-ucitelka-a-jeji-prvni-den-ve-skole-82885

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nova-ucitelka-a-prvni-den-ve-skole-pokracuje-82995

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz