Článek
Před pár dny jsme si sdělili, jak přibližně přijímací zkoušky probíhaly a jaké pocity si z nich děti odnesly / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-ohlednuti-za-nimi-aneb-cosi-drhlo-139286/. Dnes se podíváme na jev a proces, který jsem obecně uvedl v druhé polovině nadpisu. Zejména pro starší děti a pro jejich rodiče by mělo jít o prospěšné poznání. Možná až o varování.
V zájmu lepšího pochopení si dovolím nabídnout sportovní analogii. Pro někoho bude asi působit jako poněkud vzdálená, ale přesto sedí přesně. Představíme si vrcholového nebo „jen“ výkonnostního sportovce. Z určitých důvodů musí na nějaký čas vynechat své tréninky. Kupříkladu onemocněl virózou či jinou infekcí, což je v nepříznivé etapě spíše kladná zpráva, neboť jiného potká zranění, které si žádá léčení na řadu týdnů. Zásadní dotaz zní - v jaké formě se sportovec bude vracet do tréninkového procesu? Úmyslně nemluvím o zapojení do zápasů a závodů, neboť zmíněný krok brzy nepřipadá v úvahu. Od příslušných expertů máme k dispozici informace, že již pouhých čtrnáct vynechaných dnů u sportovce způsobuje pokles kondice o přibližně dvacet procent. Jinak řečeno a napsáno - jedná se o plnou pětinu!
Nyní se hbitě vrátíme do školního prostředí. Již víme, že děti k přípravě přistupovaly různě. Nejpoctivější a nejsvědomitější, kterých bývá ve třídě nejméně, se odpovědně připravovaly od počátku své školní docházky, ať již uvažujeme o prvním či o druhém stupni. Pochopitelně po většinu doby nevědomě. Ale takřka vše se jim později hodilo. V posledním roce oni žáci a žákyně přidali, jako když se vytrvalec snaží ve finiši zrychlit. Podobně je součástí našeho vědění fakt, že se našlo dost žáků, z jejichž praktických přístupů v uplynulých měsících bylo patrné, že se takřka nedostali pod očekávaný a logický tlak. Jak by měl být nazván pravý důvod? Ne že by snad byli nadmíru odolní, ale oni nedělali téměř nic. Především na ně v budoucích týdnech a měsících čeká velmi nemilé překvapení.
Zejména oni budou nyní postiženi při působení jarní psychologické pasti, která čeká hlavně na nevědomé a arogantní. Ne snad že by ji někdo úkladně chystal. Mladí lidé si ji sami na sebe připravují. Počínají si, jako kdyby nevěděli a možná ani nechtěli vědět, že až budou vlastníky řidičských průkazů, tak na ně kromě rovinek a hezkého počasí čekají zatáčky, křižovatky a déšť, vítr, sníh, námraza atd. Období, které přichází, lze opravdu nazvat jako psychologická past či léčka. Její podstatou je pocit - „mám hotovo a už nic nemusím dělat“. A hlava sama pokračuje a nabízí - do prázdnin stačí volné tempo, pomalé vyklusávání, raději snad nicnedělání. Prostě nějak snadno se protlouct do letních prázdnin, kde si žák bude dělat, co se mu chce. A vše ještě podpoří využíváním bohaté a pestré nabídky moderních informačních a komunikačních technologií. Jak bude vypadat výsledek? Pokud mají dnešní děti nižší znalosti než jejich předchůdci, co jim v hlavách zůstane po pětiměsíčním zahálení? Budou se snad těšit na tvrdý start na budoucí SŠ? Jak bude už první zářijový týden na SŠ vypadat? Jestli se na ni dostanou!
PS: Materiály na dané téma obsahuje výše zveřejněný odkaz, přináší reprezentativní průřez nastolenou významnou problematikou a součástí života mladých lidí.