Článek
Dnes máme za sebou první a druhé kolo. Výsledky ještě nejsou známy, což vůbec nevadí, aby o vykonaném aktu padlo pár slov a vět. Pokusím se předložit konkrétní zážitky, poznatky, hodnocení, komentáře a možná rovněž doporučení.
Řada dětí se shodla, že „to bylo dost náročné“, dále „leccos nás překvapilo“, „zaskočily nás divné úkoly z matiky, třeba ten s tím bazénem“ a „asi to nedopadlo moc dobře“. Sem je zapotřebí přidat následující poznámky. Jestliže se určitý počet dětí vysloví, že zkoušky byly těžké, vůbec nemusí jejich slova znamenat, že se tak stalo. K lepšímu pochopení nabídnu sportovní analogii. Vyhlásíme bez předchozí přípravy start pochodu na pět kilometrů. A budeme pozorovat tváře dětí. Jeden se bude těšit, když se místo výuky bude moct dostat ze školy ven a na vzduch a ještě se hýbat. Druhý se bude obávat, jestli jde o dobrý nápad. Vzdálenost se mu nezdá jako malá. Třetí bude vymýšlet, jak by se pěšímu přesunu vyhnul. V životě ještě tak daleko nešel! Čtvrtý se rozhodně nějak vymluví, on se totiž skoro vůbec nehýbe. Ke škole ho přivezou a odvezou. Nikdy nenavštěvoval něco, co by mělo cokoli společného se sportem atd. Myslím, že dílčí závěr je jasný. Neexistuje objektivní měřítko. Spíše uvažujme o faktu, že stěžující si děti na sebe prozrazují nízkou úroveň osobní připravenosti na přijímací zkoušky. Jen část se jich nechala motivovat a drobet postrčit po neúspěšných zkouškách na nečisto, jak jsem již psal dříve.
Pochopitelně si žáci a žákyně v hodinách po nich vyměňovali své dojmy a pocity. A tak se k uším příslušníků pedagogického sboru dostalo pár informací, na jejichž základě lze usuzovat, jak málo věděli kupříkladu z rodného jazyka. Opět se potvrzuje, co se jim již vícekrát sdělovalo, totiž že málo čtou, mají malý rozhled a obecnou informovanost, nedostatečná je jejich slovní zásoba atd. Proto na část otázek odpovídali buď tzv. z cesty, nebo vůbec. Poněkud prázdnější hlava moc nenabídne, že? Jak se chtějí domluvit v tzv. velkém světě, myslí se zejména na trhu práce? Někdy v budoucnosti dostanou úkol, ale oni nebudou rozumět, co se po nich chce. Bude čas jim něco vysvětlovat? Na místě práce je třeba „fungovat“! Vyučující jen lomí rukama a koulí očima. Přesně s nimi probírali, co budou potřebovat. Přesto se dětem nepodařilo zasáhnout cíle optimálně. Čest budiž výjimkám. Potvrzují, jak se vyplatí pracovat.
Zdá se, že některé mladé hořké poznání o jejich nekvalitě příliš netrápí. Myslí si, jak jsou dobří, ne spíše výborní! Nejchytřejší! Dopředu se moc nedívají. Mám pocit, že nechtějí vidět dveře do světa dospělosti, neboť už trochu zažili, že tam na ně čekají úkoly, povinnosti a zejména razantně zvýšená dávka osobní odpovědnosti. Kdo by tam dobrovolně strkal hlavu? Je přece příjemnější si hrát na nejchytřejšího a vše kolem sebe kritizovat, ale současně se zdárně vyhýbat úkolům a jim podobným nepříjemnostem. Opravdu nosný program…
U části jsem zaslechl, jak pro ně skončila jakási významná etapa. Někteří žáci a žákyně se ocitli pod tlakem, přičemž on u skupiny z nich vznikl již na počátku školního roku a trval do současných dnů. Vlastně teprve nyní si mohou vydechnout. Zároveň tonou v obavách, jak dopadli a co nyní bude následovat. Měsíc teď musí skoro sto tisíc dětí nějak vydržet. Budou si moci oddechnout v půlce května ještě jednou? Rádi by splnili své představy a také přání rodičů, pokud jim právě oni dost pevně nalajnovali, kam půjdou. Jiní, jak bylo z jejich praktických přístupů v uplynulých měsících patrné, se pod tlak takřka nedostali. Nedělali téměř nic. Na ně čeká nemilé překvapení. O něm si povíme příště.
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-probihajici-puberta-125784
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-potreba-urcite-obeti-126201
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dalsi-velka-prekazka-126785
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-127346
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-okolni-reci-127893
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jejich-novy-hit-128306
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vzorna-zakyne-128901
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prihlaska-na-ss-131239
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jiz-pred-dvermi-a-nabidka-hasicske-metody-131626