Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přijímací zkoušky a okolní řeči

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Někdy se mezi lidmi stává, že tzv. vedlejší věci a řeči naberou dříve nebo později na významu a mají velký vliv. Jako v pohádce. Hlavní postavy jsou jasné, ale více bude záležet, jak se vysloví čert v pozadí.

Jako první bych uvedl řeči spolužáků. Projevují se v nich prvky bagatelizace a jindy zveličování. Leccos řeknou učitelé.Nelze zapomenout na rodiče. Jak oni tehdy postupovali? A co se odehrává dnes?

Článek

Jak se dá čekat, objeví se jich několik druhů. Tím potřebnější se jeví provést zde informační zastávku, neboť existují také jiné pohledy, než o jakých víme a z nichž s částí jsme se již aktivně seznámili.

Jako první bych uvedl řeči spolužáků. Projevují se v nich prvky bagatelizace a jindy zveličování. Samozřejmě existují pozitivní a negativní dopady jednotlivých kroků a procesů. Lepším řešením, aby se budoucí student vyhnul záporným pocitům, je používat správné pojmy. Ve věku, kdy se chystá na SŠ, by již nějakou dobu měl vědět, že informace mají být čerpány z důvěryhodných a spolehlivých zdrojů. Je žádoucí něco vědět o komunikaci a měl by se snažit vykonat důležitý posun v osvojení jeho věku odpovídajících sociálních a komunikačních dovedností. Jestliže sem přidá aspoň trochu sebepoznávání a sebeovládání, mohl by odtud vyjít skoro bez ztráty pověstné kytičky. Ale kdo ono penzum odpracuje?

Jistě bychom z řečí neměli vynechat příslušníky pedagogického sboru, byť v jejich případě jde o oficiální zdroj. Jenže na ně víme, že často svoje dočasné svěřence straší, zejména starší. Důvodem je upozornit na sebe, na svou autoritu a na místo ve třídě. Chtějí mít co nejpevnější pozici, aby se jim proces nevymknul z ruky. Požadují klid v hodině a přejí si, aby byli respektováni a byl prakticky používán jejich postup. Mají ho přece léta vyzkoušen a vnímají ho jako jediný správný. V neposlední řadě běží o prestiž předmětu, kdy je jasné, že jimi vyučovaný je ze všech nejdůležitější. Po mnoha opakováních v sobě chovají skálopevné přesvědčení. Jistě je též smyslem jejich vystoupení oznámit dětem, co je na přijímacích zkouškách čeká. Obvykle volí „horší“ verze.

Nelze zapomenout na rodiče. Jak oni tehdy postupovali? Něco je dnes stejné, část se změnila. Tak trochu cítí trhání v srdci, když spatřují nízký zájem svých synů a dcer. Vždyť jde o životní krok! Tolikrát jim jeho význam připomínali a zdůrazňovali. Ale jim je snad všechno jedno! Sami si pamatují na spíše napjaté a negativní duševní stavy a procesy. Někteří se jich nezbavili dodnes, když se jedná o něco, co se blíží zkouškové situaci.

Řeči mají taktéž ostatní občané. Jestliže mladí někdy zaslechnou rozhovor v MHD, nebudou nadšeni. Na první pohled se tváří nezaujatě a hledí oknem ven, dnes spíše na nějaký displej, ale uvnitř jsou nastaveni na příjem. Co kdyby padla potřebná informace? Rodičům věřit nemůžou, neboť je akorát kritizují, upozorňují, nadávají jim, cosi zakazují atd. Jsou proti nim prostě zaměřeni. Cizí osoba je v daném ohledu svobodná a nemusí tvrdit nic účelového. Někdy stačí poslouchat o dva až tři roky staršího spolužáka, který povídá něco o hrůze. Jenže jak se může na jeho podklady spolehnout? Zná on vzhled jeho vysvědčení? Jak přistupoval ve třídě ke svým úkolům? Jaké měl vztahy s učiteli? A připravoval se? Bezesporu sem patří problematika tzv. špatné otázky. Na většinu z nich se člověk odpovědně připraví, ale pár jich mu je tzv. nesympatických, a proto se jim moc nevěnoval. Důsledky na sebe nenechají čekat.

Na konec zmíním informace z místa. O škole se traduje, jak jsou místní učitelé/ky přísní, jak nikomu nic neodpustí, vozí se po studentech, cepují je apod. Kdo by měl radost, aby ho někde - obrazně vyjádřeno - topili? Leckdo si pak v závěru doby povinné školní docházky řekne „má cenu se na takovou školu vůbec hlásit?“. Kromě strachu bych zde viděl, že si možná aspoň trochu uvědomuje svou osobní odpovědnost a mj. též skutečnost, že není tak dobrý, jak si myslel, případě že přípravě nedal tolik, kolik bylo potřebné. Zvažuje, zda se má vyhnout neúspěchu, selhání a následující ostudě. Vliv řečí bývá někdy dost silný.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dilema-s-prijimacimi-zkouskami-54831

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dobre-vysvedceni-54980

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-po-prijimacich-zkouskach-58083

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-prijimacich-zkouskach-a-o-roli-rodicu-58468

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-58728

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-finis-58938

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-polocas-59904

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-spravedlivost-64155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dalsi-velka-prekazka-126785

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-127346

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz