Článek
Díky předchozím materiálům už víme, že před zájemci o studium na SŠ nejsou pouze samotné přijímací zkoušky. Ovlivňuje je ledacos a někdy docela dávno v historii. Mj. se proto hovoří a píše o nepřímých zásadních faktorech. Vydáme se za nimi právě nyní.
Nemyslím, že je nutné mluvit o rodičích a obecně o dospělých jen ve špatném. Ano, část z nich si svoje úkoly příliš kvalitně neplní. Možná sami měli kdysi tzv. nízkou startovní úroveň. Jiní se snaží, avšak směr jejich aktivit není optimální. Ke škodě jich jako autorů i vlastních dětí. Třetí vydávají energie a úsilí příliš mnoho, svoje potomky zahlcují a oni se pak lecčemu vyhýbají. Souhrnně lze vydat prohlášení, že dítě se zájmem o pobývání na SŠ má před sebou více překážek, než je žádoucí, než by chtělo a než je schopno pojmout a překonat.
Od moudrých osob můžeme slyšet, že je potřebná určitá oběť, skutečná výchova, správná komunikace, vytvoření prostoru pro individualitu dítěte atd. Dobrý rodič si může troufnout na místo důvěrníka, zkusit něco málo doporučit, leccos nenápadně posunout, nabídnout směr a metodu atd. Záleží, co vše se v rodině předtím odehrávalo. Existoval například pocit „jsme na jedné lodi“? Při pohledu do dnešní rozdrobené domácnosti s dlouhými pobyty před a nad displeji lze hodně pochybovat. Konečně mnozí dobře víme, jak komunikace v domácnosti vypadá a co bývá jejím obsahem. O pocitech se raději šířit nebudu.
V následujícím odstavci se pozastavíme nad něčím, co bychom mohli nazvat dějinnou schválností. Název je mírně nadsazen, ale děj by tak klidně mohl vypadat. Nezanedbatelným nepřímým zásadním faktorem bezesporu je, že v podstatě všechny významné zkoušky dělá dítě právě během puberty a ještě snad chvíli po ní. Je-li pracovně a studijně slabší nyní, není zákonité a automatické, že tak bude probíhat dění rovněž později. A samozřejmě naopak. Část dětí s ní a v ní startuje později a jede pomaleji, jiní mají bleskový start, ale postupně vyhasínají. Hodně záleží, co se dříve odehrávalo v rodině, jakou MŠ dítě navštěvovalo, jak strávilo první stupeň, kdo ho vedl jako premiérový učitel a určitě musíme počítat s vlivy spolužáků. Tady se často vyskytuje potíž na straně dospělých, kdy děti mezi sebou v nadměrném rozsahu srovnávají. Je jasné, že jim způsobují zátěž a později stres.
Před závěrem zmíním další významný úhel pohledu, s nímž jsou spojeny psychologické mechanismy. Dítě se dostaví na místo zkouškového aktu a dostane dva obsáhlé testy. Čeká ho čas pravdy. Jenže nikoli úplné? Pro souhlas hovoří fakt, že má prostor, aby ukázalo, co v něm je, co dosud načerpalo a kolik zvládlo. Poněkud proti stojí teze, že spíše silněji než slabě působí psychologický efekt zkouškové situace. Nejen starší žáci a žákyně si ho dříve sice mnohokrát vyzkoušeli, ale dnes mají před sebou velké finále. Za dvě hodiny něco vyplodí a na základě umístění v tabulce se rozhodne o jeho/jejím dalším směřování, někdy o celém životě. Zdá se, že je tu obsažen prvek nahodilosti a nelítostnosti. Avšak jen zdánlivě. Podmínky na místě jsou pro všechny skoro stejné. Připravenější jedinec má výhodu.
Na konec dodám, že je tématem nadneseným do diskuse, zda by příchozí děti měly všechny uvedené souvislosti znát. Pomohla by jim jejich znalost? Nebo by je ještě více znervóznila a svázala? Nemáme k dispozici jednoznačnou odpověď. Ve sportu je mnohem jasněji, především vlivem role sportovních komentátorů, kteří různé spojitosti a faktory probírají a aktérům bohatě připomínají. Někdy jde až o prvky psychologické války. Tady ve stejném duchu někdy vystupují dospělí. Jsou jejich slovní produkty kuprospěchu?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dilema-s-prijimacimi-zkouskami-54831
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dobre-vysvedceni-54980
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-po-prijimacich-zkouskach-58083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-prijimacich-zkouskach-a-o-roli-rodicu-58468
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-58728
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-finis-58938
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-polocas-59904
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-spravedlivost-64155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-probihajici-puberta-125784