Článek
Je jich několik, obecně se nám zdají jasné, ale máme jistotu, že se jimi vážně zabýváme? Víme o nich vůbec? A o kolik vědomostí jde? Bereme je v dostatečném rozsahu v potaz? Myslím, že odpovědi nejsou úplně jednoznačné.
Jako první zvolím - probíhající puberta. Dospívání skutečně vystupuje jako velký problém - nikdo neví, jak se přesně bude vyvíjet. Uvedené konstatování bychom si měli vysvětlit tak, že v obecném smyslu známe tělesné a duševní projevy, avšak nikdy se neví, jaká bude individuální směs a na ni navazující konkrétní projevy u určitého dítěte. Rodiče a další zákonní zástupci mají povšechnou vědomost, něco sami zažili a cosi nyní ne/očekávají. Jen zdánlivě budeme překvapeni faktem, že na leccos zapomněli, a proto stojí na opačné straně pomyslné barikády. Ke všemu životem proplouvají na známého automatického pilota a nechce se jim opouštět komfortní zónu. Rovněž oni mnohdy spoléhají na dříve vzpomenutý automatický vývoj.
Jenže co se před rokem jevilo jako docela jasné, myslím na projevy jejich dítěte jako pracovitost, osobní odpovědnost, kázeň, vůle, vytrvalost, smysl pro povinnost ad., má dnes jakési trhliny. Co se děje? Dospělí se cítí nepřipraveni a diví se. Děti se leckdy ocitají v podobném rozpoložení. Příliš se věnovali nepodstatným prvkům a život je zaskočil. Možná se tu jedná o součet dopadů z nadměrného využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Místo stovek hodin v jejich „společnosti“ se mohli věnovat potřebnějším věcem a záležitostem. Kupříkladu průběžné práci na své kondici a na jejích položkách. Společnou příčinou bývá, že nevěděli, že dospívání je docela jinou disciplínou než vše dosud běžící! Lze je pochopit. Avšak zrovna tak se sem hodí srovnání se začínajícím řidičem, který by se vymlouval, že nepočítal se zatáčkami, jinými vozidly, se sněhem a s deštěm atd.
Puberta kromě již předložených prvků přináší další, s nimiž se musí více než vážně počítat - míra sebeúcty, rizika vlivu s vyústěním do sebedestrukce. Praxe jasně potvrzuje, že nekráčí jen o zřídka registrovanou záležitost v médiích. Zjištění vypadá, že děti mají málo úkolů a povinností, jsou méně zoceleny, naopak více citlivé, nepřipravené a tím zranitelnější. Dokáže je vykolejit zdánlivá drobnost. Zkusme se dostat na vyšší úroveň osobní pevnosti. Cesty jsou poměrně dobře známy a mnohokrát v praxi vyzkoušeny. Stačí si vyhradit více času, odpovídající díl odvahy a někdy bude potřebné expertovi za jeho rady a služby zaplatit. Život ukazuje, že kráčí o jednu z nejlepších investic do osobního vývoje. Napadá mě, že kdysi měli dospělí snížit počet hraček a více se svými potomky pracovat na osobní rovině. Jenže…
V neposlední řadě běží o příklad rodičů. Oni udávají v rodině dlouhá léta tón, jak by si lidé měli počínat v různých oblastech. Nás by v daném období měly zajímat následující mechanismy a přístupy - zda a jak pracují s informacemi, hledají je, ověřují je? Nebo vše berou, jak je, tj. s pověstnými chlupy a tím i s riziky? Či snad jen nadávají na každého a na všechno kolem sebe? Další položka vypadá - snaží se v práci i mimo ni? Nebo moc úsilí neprojevují, úkolům a problémům se vyhýbají? Dokonce jsou často nemocní, aniž by jim opravdu něco bylo? Jde o jasné poselství pro potomky. Sem se ještě musíme vrátit. Máme zde nepřímý zásadní faktor jako vyšitý.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dilema-s-prijimacimi-zkouskami-54831
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dobre-vysvedceni-54980
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-po-prijimacich-zkouskach-58083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-prijimacich-zkouskach-a-o-roli-rodicu-58468
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-58728
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-finis-58938
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-polocas-59904
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-spravedlivost-64155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093