Hlavní obsah
Názory a úvahy

Přijímací zkoušky nanečisto - u někoho se panika nevyskytla

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Některé děti během přijímacích zkoušek nanečisto dosáhly tak slabých výsledků, že je snad může zachránit jen pohádkový pták s pořádnou nápovědou. Už je totiž velmi málo času a den D se blíží.

Obrazem je, jak hodně se příslušníci pedagogického sboru snaží, ale přesto žáci a žákyně dosahují velmi slabých výsledků. Proč se ukazuje tak nízká efektivnost? Kde vzniká a rozvíjí se chyba? Co dál?

Článek

Přijímací zkoušky nanečisto - u někoho se panika nevyskytla

Před pár dny proběhly přijímací zkoušky nanečisto. Se znalostí školního prostředí jsem sepsal několik postřehů pod názvem - Přijímací zkoušky nanečisto - panika nejen na obzoru / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154 /. Jistě nebude na škodu se blíže podívat na konkrétní příklady, které nám pomohou pochopit aktuální stav. Myslím, že na základě jejich vlivu se nám dostane potřebného poznání.

Mezi první obrazy patří, jak hodně se příslušníci pedagogického sboru snaží, ale přesto žáci a žákyně dosahují velmi slabých výsledků. Proč se ukazuje tak nízká efektivnost? Kde vzniká a rozvíjí se chyba? Mělo by se něco změnit? Odpovědět nebude až tak obtížné. Máme po ruce vhodnou pomůcku. Je užitečné připomenout jeden charakteristický pojem ze sportovní sféry. Opravdu nám pomůže stav pochopit?

Jedná se o ice time. Kdo by nevěděl, ukazuje nám, kolik přesně času stráví hokejista aktivní hrou na ledě. Jak víme, zápas se hraje na šedesát minut, pokud nepřijde na řadu prodloužení či samostatné nájezdy. Hraje se na čtyři pětky, takže matematicky je snadné se dobrat pravdy. Jenže i s tak snadným zadáním a dělením mají děti na druhém stupni potíže. Vynechám fakt, že přes 95 procent jich pojem ani nezná. Navíc takřka nikdo neví, že ice time je u každé pětky odlišný. Nevědí, jak se hokej hraje a co se kolem něj děje. Když si vzpomenu na své mládí, škoda mluvit… A neměli jsme tak dobré noviny jako dnes, o internetu a o specializovaných časopisech a podcastech ani nemluvě! Původní myšlenky a vize tvůrců, jak bude lidstvo chytřejší, se rozhodně nenaplnily. Ba spíše naopak.

Pokud by se někdo ptal, proč přijímací zkoušky nanečisto dopadly špatně, pak správnou odpovědí je - žáci a žákyně mají nedostatečnou úroveň osobních vlastností. Jsou tak málo pracovití, motivovaní a trénovaní / přesněji zpohodlnělí, líní, nemotivovaní a netrénovaní /, že nemohou na žádanou kvalitu dosáhnout.

Představme si dívku, která je ve své třídě velmi dobře známa svým nezájmem o školní látku. Do školy si chodí v podstatě jen sednout, aby neměla neomluvené hodiny a aby její matku nepopotahovaly příslušné úřady včetně vedení ZŠ. Během výuky skoro nic školního nekoná. Když je pokyn pracovat ve skupinách, nic v nich nedělá, spíše se pochechtává a „komunikuje“ s kamarádkami přibližně stejné úrovně, jež mají působit v jiných trojicích či čtveřicích. Takže přínos nula. Přesněji spíše záporný. Vždyť ruší jedince, kteří dělají alespoň něco málo. Nejlepší známku na vysvědčení za poslední roky měla trojku. Přesto se směle hlásí na SŠ s maturitním oborem. Jaká odvaha! Proto byla část vyučujících velmi zvědava, jak dopadne na celostátní akci, jejíž termín se rychle blížil.

Pak přišly zmíněné přijímací zkoušky nanečisto. Jak vypadal její výsledek? Měl hodnotu pouhého jednociferného čísla. Jinak řečeno a napsáno - zoufale slabý a marný. Přesto jí sebevědomí nechybí. Je přesvědčena, že na vybranou SŠ bude stačit. Mohli bychom její uvažování a kroky hodnotit jako drzost? Nebo si vůbec neuvědomuje svůj nevyhovující stav? Do hlavy jí nevidíme. Nadále se usmívá a vyrušuje… Kdybych její stav měl připodobnit ke sportovnímu úseku, napadá mě dotaz - přijmou do prvoligového fotbalového celku mladého muže, když jim oznámí, že skoro nic nedělá a jen tak jednou týdně si doma na zahradě kopne do míče? Odpověď jistě není potřebné zveřejňovat. Každý ji zná a dokázal by ji jasně formulovat. Patrně i dost jadrně…

Několik odkazů, které s tématem dost souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zaci-studenti-a-snadna-priprava-do-skoly-32164

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-medvedi-tobogan-32698

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-maturitni-spravedlnost-65021

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-se-dite-trefi-ale-do-ceho-114322

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-budou-premie-102497

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz