Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přijímací zkoušky nanečisto - panika nejen na obzoru

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Přijímací zkoušky nanečisto nedopadly dobře. Není divu, že do rodin přichází zděšení a panika. Někde se objeví strach a třeba také ošklivé sny a strašidelné přeludy, jak je známe z pohádek.

Reálný stav je zřejmě o dost horší, než se čekalo. Mezi nereprezentativní výsledky se řadí, že ani nejlepší žáci a žákyně nedosáhli na počet bodů, který by odpovídal prahu pro přijetí do jimi vybraných škol. Proč?

Článek

Když se podíváme na probíhající procesy blíže, zjistíme řadu zajímavých okolností, poznatků a elementů. Jistě bude prospěšné se s nimi seznámit, ať již se našeho dítěte dotýká či nikoli.

Jak leckdo ví, nejlépe žáci a žákyně devátých tříd a jejich rodiče, před několika dny se uskutečnily tzv. přijímačky nanečisto. Mnohé ZŠ je využily jako vítanou příležitost, aby umožnily „svým“ dětem si zkusit, jaká je jejich studijní kondice a jak přibližně bude dění vypadat za přibližně dva měsíce. Jen hlupák by se dané šanci vyhnul, zejména pokud byla nabídnuta, jak se v médiích uvádělo, - „zadarmo“. Což přirozeně není pravda, neboť testy musel někdo promyslet, sestavit, ověřit jejich spolehlivost, proběhla distribuce a další kroky. Vy si umíte představit, že za tolik práce by nikdo z podílejících se osob nic nechtěl? Žijeme přece v kapitalismu, kde mezi ověřené životní pravdy patří heslo - „zadarmo ani kuře nehrabe“. Tolik na okraj.

Nyní se podívejme na skutečnost, která se ukázala. Již první ohlasy nejstarších dětí na ZŠ přinášely zprávy a útržky v duchu - „dost mě to překvapilo“, „bylo to těžké“, „no určitě těžší, než jsem čekal/a“, „patřím k lepším žákům, ale bodů mám málo“ apod. O čem stav svědčí? Nejméně o dvou faktech. Jednak předložené testy mohly opravdu být obtížné. Jednak o nízké připravenosti na ně. Druhá poznámka je o dost více pravděpodobná než první, což si brzo vysvětlíme a zdůvodníme se znalostí skutečného stavu na ZŠ.

Poté na pár dní rozruch utichl a nyní se začínají na povrch vyplavovat další střípky tak, jak se daří testy opravit a předložit dětem k nahlédnutí. Co se ukazuje? Reálný stav je zřejmě o dost horší, než se čekalo. Mezi nereprezentativní výsledky se řadí, že ani nejlepší žáci a žákyně nedosáhli na počet bodů, který by odpovídal prahu pro přijetí do jimi vybraných škol. Jmenovitě gymnázií. Podobně dopadli jedinci, kteří díky péči škol a rodičů navštěvují tzv. přípravné kurzy. Nemusely by se stát potřebné, kdyby děti ve škole pracovaly, jak by měly. Jenže tak se neděje. Došlo na slova, která po měsíce říkali příslušníci pedagogického sboru.

Následky špatných výsledků na sebe berou následující podoby. První obraz - zklamání a hlavně zloba rodičů na děti, že jsou tak slabé. Vzduchem létají otázky a výroky typu - „to jsi nedával pozor nebo co?“, „pořád ti říkáme, že se máš víc učit“, „hned odložíš ten telefon a začneš makat“, „takový velký klacek a tak málo rozumu“, „on se snad pán vůbec nesnaží“, „budeme tě muset víc kontrolovat“, „tobě to je snad jedno?“ a jim blízké.

Druhý obraz - mnoho rodičů prožívá znepokojení. V části rodin se dokonce objevuje panika. Co teď budeme dělat? Přijímací zkoušky jsou za humny a kluk/holka skoro nic neumí! Musí se s tím něco udělat! Zákonitě se objevuje téma přípravného kurzu a kde hledat někoho na doučování. Jenže kdo bude mít právě nyní, v nejexponovanější době, čas? Babo, raď. Třetí obraz - rychle se hledá jiná, většinou lehčí SŠ. Potomka je nutné někam upíchnout! Přece nepůjde do učení! Nebo snad na úřad práce! Tak velkou ostudu by leckdo rodičů nepřežil.

Jenže si uvědomme, že se jedná o logické dopady podob předchozího období. Pomohou nám dotazy. Kdo chodil rád do školy? Kdo se poctivě a pravidelně připravoval? Kdo nebral učení a školní látku na lehkou váhu? Kdo si myslel, jak vše půjde lehce? Kdo mával rukou nad připomínkami a někdy až prosbami matek, otců a učitelů? Máme zde dost nepříjemný budíček. Nepřišel sice včas, ale zpoždění není tak strašně velké, aby se ještě nedalo něco naučit a velké zpoždění dohonit. Vše se však nestihne.

V příštích dnech a týdnech se ukáže, kdo jaké má osobní vlastnosti a jestli je schopen s negativním stavem ještě něco udělat. Jistě nám pomůže sportovní analogie. Jestliže někdo vynechává tréninky, případně si na nich počíná laxně a ulejvá se, jak si může myslet, že se dostane do základní sestavy? Či že by pomýšlel na medaili v individuálním sportu? Vysvětlení je kromě zvýšené zátěže a stresu poměrně jasné - doposud bylo odvedeno velmi málo práce ve srovnání s požadavky. A že nejlepší žáci a žákyně nedosáhli na odpovídající počet bodů? Příčina je jednoduchá - jejich dnešní jedničky by před dvaceti lety stačily sotva na horší dvojky, spíše by šlo o trojky. Jen nezasvěcený a blázen se diví, že jsou výsledky tak slabé! Nastala inflace požadavků a známek. Jsme na děti moc měkcí, nadměrně je chráníme, tvoříme z nich zhýčkané pokojové květinky. Stačí silnější větřík a pohroma je na světě!

Takže doporučení zní jasně. První cesta - zásadně změnit časové proporce a místo hodin na moderních informačních a komunikačních technologiích makat, učit se, trénovat, opakovat atd. Druhá - nic neměnit a počkat na úplnou porážku s víceméně jasným scénářem, jak byl zmíněn výše, tj. včetně pobytu na ÚP. Co si kdo vybere? Vyjděme ze smutného konstatování, že většina dětí již všechno nestihne. S ohledem na jejich nízkou úroveň bylo pozdě již na podzim, tak praví zkušenosti s aplikací didaktických testů na části ZŠ. Ale kdo si podzimní varování vzal k srdci a přidal na tempu? Odpověď si každý může dát sám za sebe!

PS: leckoho jistě napadne „lepší“ cesta, totiž stěžovat si a přímo nadávat vyučujícím, že děti málo naučili. Ale jak oni mají na vyšší úroveň dostat někoho, kdo je slabý / slabší než předchůdci /, nemotivovaný, málo pracuje, dává najevo nezájem a nechce se mu.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-jako-terc-pro-rodice-96343

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-44-let-35961

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-beseda-mladiku-u-wc-45155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uspesny-mlady-programator-60892

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moje-babicka-pamatuje-rimany-114323

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-uroven-mladych-je-opravdu-vysoka-115332

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-nakroceno-k-velkym-zmenam-ve-skolstvi-116389

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-nejtezsi-trest-pro-soucasne-skolaky-92620

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-65146

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz