Článek
Aktuálně probíhají letní prázdniny a skoro všechny děti odpočívají od školy a jejích procesů. Část dospělých se však od školních záležitostí příliš nevzdaluje. Jednak jde o členy pedagogického sboru, kteří mají od vedení za úkol dotáhnout končící školní rok. Druzí cítí potřebu si sami vyhodnotit, co se v uplynulých měsících odehrálo, zaznamenat podstatné poznatky a okolnosti a co nejlépe se připravit na příští období. Jednak zde máme rodiče, přičemž několika z nich nedává spát, co se ve škole dělo a jak si vedly jejich děti. A někteří tu nacházejí zajímavé souvislosti. U části bych se právě dnes zastavil.
Pomůže ve škole více testů? Ano, jednalo se o jednu z diskutovaných otázek. Do besedy přispěl otec, který líčil vývoj ve třídě svého syna. Když se ho ptal, co se děje, vlastně se nic nedozvěděl. Pouze si všiml, že kluk je během jara napjatější a častěji vysedává nad učebnicemi. Že by uznal význam učení pro život? Přece jen však přišla chvilka, kdy se mu podařilo získat více podkladů. Prý dost zlobili, a tak se paní učitelka rozhodla, že omezí část hodiny, která byla poněkud volnější. Stav se moc nelepšil, a tak sáhla po tvrdším opatření v podobě navýšení počtu testů. Již slyším námitku, že se jednalo o kolektivní trest. Jistě může být vznesena a my můžeme do jisté míry souhlasit. Stav ovšem není tak jednoduchý. Sice by se tzv. hodnější žáci a žákyně mohli ozvat a vzdorovat. Co ale získají? Možná si je vyučující ve své hlavě převede do kategorie „má potíže, zlobí“ a je pro ně vymalováno. Nebo by tzv. postižení měli zvolit lepší pohledy ve smyslu: když bude více testů, musím se častěji připravovat, více mi v hlavě zůstane a asi dostanu lepší známky a mám výhled na lepší SŠ. Vidíme, že opět kráčí o úhel pohledu.
Příslušníci pedagogického sboru by mohli uplatnit též jiný přístup. Jeho podstatou je, že nebudou tlačit, odvykládají si stanovenou látku a na dětech a rodičích ponechají hlavní část osobní odpovědnosti. Konečně, nemuselo by jít o chybu. Někdo by v nich viděl jedince, kteří si chtějí ulehčit práci. Ba mohl by je obvinit z lhostejnosti a nezájmu o děti. Ale co jestli zvolíme zcela jiný pohled - na internetu se svého času objevilo pár zamyšlení v duchu - „děti by dnes už nemusely chodit do školy, všechny tam předkládané informace si najdou právě na síti sítí, za učiteli by chodily jen občas na přezkoušení“. Patrně jsme skočili do druhého extrému. Zkuste si odhadnout, kolik dětí by si odpovědně, aktivně a uvědoměle počínalo. Nápověda zní - procento by mělo pouhou jednocifernou podobu! A údaj se rok od roku snižuje s tím, jak klesá počet dětí se zájmem o školu a vzdělávání. Kam se poděla tradiční dětská zvědavost, hlad po nových poznatcích a snaha vyniknout? Dávno neplatí, že jsou jako houby, které nasávají nové poznatky. Návěstí - spočívá v nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Ony samy o sobě nejsou špatné, ba vnímejme je jako vynikající pomocníky. Avšak rozhodně se nesmí zapomenout, že je ovládají lidé. No - spíše jsou lidé jimi dnes ovládáni.
Na závěr dám prostor pro stručné vyjádření a hodnocení otce z úvodu dnešního materiálu. Děti ve třídě nadávaly na změnu přístupu, ale po řadě týdnů se objevilo ovoce. Mělo podobu, že je ve třídě klidněji, děti tolik nezlobí, neotravují a neprovokují a prokazují vyšší úroveň poznatků. Neměli bychom je přechválit, neboť se nešlo dramaticky nahoru. Uvidíme, co se bude dít po letních prázdninách. Jaké děti se vrátí do třídy? Původní či poslední verze? Nebo ještě nějak posunuté? A jakým směrem?
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kam-smeruje-vyuka-22639
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jde-skolstvi-nahoru-22918
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-nejde-skolstvi-dobrou-cestou-33810
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-nejen-ve-skole-45534
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zmekcovani-procesu-a-jak-je-stale-hure-45709
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-deti-ne-zvladnou-aneb-upadek-zdarne-pokracuje-45875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-propad-skolaku-se-zdaleka-netyka-pouze-matematiky-46179
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-blizsi-pohled-na-klesajici-uroven-deti-ve-skole-46584