Článek
Možná by byl přesnější nadpis - zcela jiné pohledy. Kdo uvažuje a přidá konkrétní poznatky, a ještě uplatní metodu kritického myšlení, dojde k docela zajímavým závěrům. Pokusím se předložit aspoň některé z nich. Lecco může být jinak, než jsem dosud poznamenal.
Když se zamyslíme nad rozprostřením inteligence v naší populaci, lze souhlasit s prohlášením, že část jedinců by k přijímacím zkouškám ani neměla chodit. Někteří mladí lidé jsou ovšem značně nekritičtí ke svým vědomostem, znalostem, dovednostem, zkušenostem a schopnostem. Vůbec netuší, na jak nízké úrovni se nacházejí a že s nimi ve světě skoro nic neovlivní. Pochopitelně pokud sem nebudeme počítat, jak dokážou napínat, stresovat a vytáčet dospělé osoby, především vlastní rodiče. Právě oni s nimi mají nejlepší úmysly a chtějí, aby z nich vyrostlo „něco pořádného“. Jenže někdy vypadá níže jejich uspořádání tak, jako kdyby si ve sportu mezi profesionály přál vyhrát někdo, kdo skoro vůbec netrénuje. Žel rodiče je v části případů ponoukají, aby na přijímací zkoušky šli a „zkusili“.
Jaké mají důvody? Je jich opět několik. Za prvé lépe před sousedy a v příbuzenstvu vypadá, když „kluk či holka jdou na SŠ než do učení“. Za druhé lze na sociálních sítích psát a vystupovat v duchu „máme doma studenta“ a „to je jiná třída než na ZŠ“. Žáka ZŠ mají v podstatě všichni. Vzhledem k inflaci výskytu a působení SŠ je jich na SŠ také hodně, ale přece jen naštěstí všichni ze ZŠ na SŠ nepřejdou. Dříve byly požadavky vyšší, mj. jedničky a dvojky na posledních vysvědčeních. Dnes se postupuje se čtyřkami. Obrázek, nechť si každý udělá sám. A za třetí se rodiče sami před sebou budou cítit lépe, neboť kariéra jejich dítěte je jim určitou vizitkou. Člověk přece pocítí více hrdosti, když má doma studenta SŠ, nejlépe ve vyšším ročníku, a ještě úspěšného než někoho, kdo prošel několika obory, ale „nikde se mu nedařilo“ a nakonec skončil v evidenci ÚP.
Hodně odlišným pohledem bude nazírání s časovým odstupem. Mnozí dospělí zpětně moc nechápou, jak se tenkrát zmíněného aktu mohli tolik obávat. Jenže od expertů na duševní procesy lidí by se dozvěděli, že kráčí o zcela normální reakci. Prosazuje se tzv. epizodický přístup, tj. že historickou událost vnímáme s velkým odstupem a bez tehdejší zátěže a tlaku. Stačí se zamyslet nad dalšími velkými životními akty jako vstup do ZŠ, přechod na 2. stupeň, první láska, pětka, pořádný průšvih, návštěva u moře, úraz, propuštění, rozvod ad. Jako kdyby se s časem prosazovala jakási bagatelizační tendence. Minulost bledne a vytrácí se.
Můžeme rovněž uvažovat o variantě, kdy se starší žáci a žákyně poctivě připravují, ale nakonec ze zkušebního aktu nemají dobrý pocit. Tolik dopředu udělali, chodili na mimořádná cvičení, prošli si mnoho různých variant příkladů z matematiky a chytáků z rodného jazyka apod., ale stejně se nestali úspěšnými v rozsahu, jak si plánovali. V předložených materiálech se ocitlo několik dalších úskalí, s nimiž si nevěděli rady. Dnes už vědí, že spíše se měli učit logice, algoritmům a postupům než zpaměti a poněkud mechanicky zvládnout delší řadu příkladů. No stalo se. Máme ještě druhou a poněkud opačnou stranu „pelotonu“.
Jiní mají rozdílný zážitek, kdy měli pocit „přetrénovanosti“, tj. učili se nadměrně a samotné přijímací zkoušky se jim zdály docela lehké. Tady rozhodně nemusejí věšet hlavu, trápit se a zlobit se na svou aktivitu. Co projde hlavou, v ní zůstává a bude se s vysokou pravděpodobností hodit v následujícím období. Je zpravidla výhodnější být chytřejší než hloupější.
Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dilema-s-prijimacimi-zkouskami-54831
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dobre-vysvedceni-54980
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-po-prijimacich-zkouskach-58083
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-prijimacich-zkouskach-a-o-roli-rodicu-58468
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-58728
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-finis-58938
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-polocas-59904
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-spravedlivost-64155
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-probihajici-puberta-125784
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-potreba-urcite-obeti-126201
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dalsi-velka-prekazka-126785