Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Přijímací zkoušky a další velká překážka

Foto: Jiří Vítek / Seznam.cz

Kdo si dá za cíl vyjít na horu, která je vyšší než běžný kopec, jistě pocítí zátěž. Trénovaní jedinci budou v lepším stavu. Lze od nich čekat lepší výsledek a méně únava. A přijímací zkoušky jsou dost podobné.

Jedná se o spíše větší než menší rozdíly mezi školami. Máme ZŠ s přísným přístupem pedagogického sboru. Jsou lépe připraveni. Pro žáky a žákyně z tzv. lehčí školy kráčí naopak o dost velký náraz.

Článek

Někdo by mohl říct, že v životě se překážek nachází už tak dost. Proč by měla přibýt další? A ještě při vyrovnávání se s velkým úkolem, jakým přijímací zkoušky nesporně jsou. O některých svízelích jsem se již zmínil. Ono stačí, když se soused/ka či kamarád/ka chlubí, jak je jejich potomek výtečně připraven a jak hravě zvládá jednotlivá úskalí celého procesu. Člověk a rodič začne pochybovat. Málo se vykonalo? Kde udělal chybu? Co podcenil? Proč nemá tolik štěstí jako jiní? Nebo se tu jedná o efekt jako na sociálních sítích? Tam přece tolik lidí a věcí vyhlíží tak krásně a bezchybně. Dnes se podíváme blíže na další úskalí.

Stručně řečeno se jedná o spíše větší než menší rozdíly mezi školami. Mimochodem tu běží o jeden z nepříznivých dopadů známkování. Někteří lidé přidávají dovětek - prokletí známek a sumativního hodnocení. Abychom nyní jako laici lépe porozuměli, předložím konkrétní příklady. Na jedné straně máme ZŠ s přísným přístupem příslušníků pedagogického sboru. Mladší i starší žáci a žákyně jsou tlačeni, aby byli stále ve střehu, musejí podávat odpovídající výkon a dosahovat předepsaných výsledků. Tak by se mělo dít všude. Jenže se neděje. Sám znám malou vesnickou školu, kde je tlak na žáky a žákyně dost velký, moc se neodpouští, dětem nepožívají nadměrné ochrany. Jinak řečeno - nejen že umějí, ale současně dá dost práce si získat tzv. pěkné známky. Rodiče i děti se mají co otáčet, ale mezi přednosti uvedeného přístupu se řadí relativně bezproblémový přechod na druhý stupeň do města. Jak mnozí vědí, mnoho dětí ho neustojí s úspěchem a následně ani rodiče nejsou spokojeni. Zdá se, že důvod je prostý - málo se připravili na jevy a procesy, které nastanou.

Pro žáky a žákyně z tzv. lehčí školy kráčí naopak o dost velký náraz. Velmi zkušená kolegyně mi popsala proces na ZŠ, kde mají děti hodně jedniček. Zvenku by je člověk ocenil. Jenže ona mi představila bližší obraz, který signalizoval něco zcela jiného. Líčila, jak v ní děti skoro nic nemusejí. Ráno přijdou do školy, popovídají si a se zpožděním se pustí do školních úkolů. Když někdo něco doma neprovedl, jak měl, zapomněl a nepřinesl, nemusí se bát, nic se neděje, vždyť vše se dá nějak dohonit a nahradit. Nebo také ne. Nejsem si jist, zda ustupování, omlouvání a odpouštění je dobrou cestou k zítřku. já vím, že nejsme stroje. Co však třeba úsek osobní odpovědnosti?

A ještě jeden charakteristický obraz, který nám pomůže učinit si jasněji. Žáci a žákyně mají k dispozici pohled na tabulku s násobilkou, na vyvěšená vyjmenovaná slova a nikdo je nenutí, aby je znali z paměti. Vědí, kde je najdou! Jde sice o možný přístup, ale velmi špatnou zprávou je, že pak přejdou na 2. stupeň a není nač navazovat. Jak paní smutně dodala - když zapomenou něco z přírodopisu a z prvouky, svět se nezboří. Avšak pokud se neznalost týká matematiky a českého jazyka, je na obzoru něco jako školní tragédie. Neřkuli o tendenci k neochotě začít podstatně více pracovat a viditelně se zlepšit. Proč by měla jiná skupina učitelů/lek snášet a pokoušet se dohánět, co jiná neudělala? Jaké jsou opravdové příčiny?

Nyní je další velká překážka již zásadně jasnější. Kdo docházel do přísné ZŠ, měl vědomosti, ale kvůli tzv. horším známkám se nedostal na SŠ, ale odjinud měl naopak snadnější cestu - díky pěkným známkám. Lepší nepochodí. Právě tak nepříznivě může vypadat dopad průměru. Je-li škola nějak nastavena, příliš nepomůže ani uplatnění individuálních přístupů.

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dilema-s-prijimacimi-zkouskami-54831

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dobre-vysvedceni-54980

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-je-po-prijimacich-zkouskach-58083

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-prijimacich-zkouskach-a-o-roli-rodicu-58468

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-58728

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-finis-58938

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-polocas-59904

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-spravedlivost-64155

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz