Článek
Zřejmě můžeme souhlasit s názorem, že jde o důležitý krok v životě dítěte. Podle slov řady lidí o nejvýznamnější. Vždyť se rozhoduje pro celou další životní pouť. Není přece jedno, co bude dělat, kam bude chodit do zaměstnání, jakými bude žít úkoly, jaké problémy bude nucen řešit, kolik si vydělá atd. Ale samy děti leccos někdy komplikují a dost nečekaně. Smutnou shodou okolností je, že se mladí náctiletí mají odpovědně rozhodovat v čase, kdy nejsou daného úkonu plně schopni. Za řadu let jsem hovořil se stovkami lidí. Od části jsem slyšel, jak jejich volba byla nahodilá. Ve 14 a 15 letech vůbec nevěděli, co budou či mohli by dělat. Často dali na radu kamaráda a/nebo pokyn rodičů. Byť vztahy nevypadaly nejlépe. Možná se vyplatí vědět více.
Kdo by očekával dlouhý příspěvek, v němž se ocitnou slova a věty ve formě jasného a stručného návodu, musím ho hned na kraji zklamat. Úvahy se ponesou poněkud jiným směrem, ale přesto nám mohou dobře posloužit. Třeba jako poučení.
Mezi významná témata nesporně patří nezávislost, samostatnost a soběstačnost. Leckdo o nich uvažuje a hovoří a všelijak je prosazuje. Je však otázkou, zda se děje ve správné podobě a v příslušném rozsahu. Mj. mám na mysli, jak rodiče přistupují ke svým potomkům a jak se oni chovají k nim. Nemusíme se přesvědčovat, že tu leccos není v pořádku. Jednak podle pohledu lidí v blízkém okolí. Někdy přímo a jindy bokem vyslovují teze jako - „takhle by se nemělo postupovat“, „jen se podívejte, jak to vypadá“, „tohle by si nikdo neměl dovolit“ apod. Mají však nějakou reálnou sílu? Podaří se jejich zásluhou aspoň něco ovlivnit a změnit? Nebo je marné cokoli říkat a na něco poukazovat?
Jestliže jsem zavadil o poslední slovo v minulém odstavci, nelze se nezastavit u jiného pohledu. Jak zní neopominutelná otázka? Je dobré si ujasnit - o čí školu jde? A následují další jako „sestry“. Nastupují do ní snad sami rodiče? No - někdy se stane, že zahájí studium na večerní škole. Leckoho patrně brzo napadá scéna z kultovního filmu „Marečku, podejte mi pero“, ale my nyní budeme postupovat o poznání vážněji. Ptám se dále. Co by si tu žák posledního ročníku měl udělat sám? Slůvka o nezávislosti a samostatnosti nepadla prve náhodou. Měla svůj jasný účel. Nezbytně do procesu patří, ať si kdo chce, myslí, co chce.
Ukazuje se, že mnozí mladí náctiletí jsou schopni skoro jen - ničeho. Snad jen nechat se obskakovat a klást požadavky a chtít všechno hned a bez zásluh. Asi tři čtvrtiny chlapců a slečen nebyly schopny poslat poštou přihlášku na SŠ. Věc nechali na rodičích, aby za ně věc vyřídili. Zapomínají na fakt, že čím více za sebe nechají někoho něco dělat, tím se stávají nesamostatnými a netrénovanými a proto nepřipravenými. Patrně si neuvědomují, že nyní sice šetří čas, ale současně si do budoucích let způsobují - bez nadsázky - hromadu problémů. Jejich prožívání a potýkání se s nimi jim hodně času sebere. Mnohdy docela zbytečně.
Pokud budou uvedeným „nenáročným“ způsobem pokračovat, neměli by se divit, jaké nepříjemnosti je potkají. Dalo by se napsat, že jejich ne/zvyky a neumětelství je nenechá na pokoji, dokud se záležitost nevyřeší. Žel někdy jen „nějak“, což je pouhý odklad, přičemž je důležitou informací, že trampota se zpravidla navýší. Někdy se tu v plné „kráse“ projeví známý efekt sněhové koule. Ale kdo z mladých by předkládaným poznatkům a zkušenostem věřil? Jejich zájmy leží jinde a slovům starších a zkušenějších nevěnují pozornost. Jsou přesvědčeni, že oni jsou chytřejší a druzí bývají mimo mísu. Na poštu přesto nejdou. Tak „vysoko“ žel nejsou!
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-panika-nejen-na-obzoru-119154
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-nanecisto-u-nekoho-se-panika-nevyskytla-121710
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-jako-predel-123744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-poznamky-k-priprave-124507
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vnitrni-motivace-125093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-probihajici-puberta-125784
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-neprime-zasadni-faktory-potreba-urcite-obeti-126201
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-dalsi-velka-prekazka-126785
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jine-pohledy-127346
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-okolni-reci-127893
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-jejich-novy-hit-128306
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prijimaci-zkousky-a-vzorna-zakyne-128901