Hlavní obsah

Ukrajinský žák už změnil třídu

Foto: Seznam.cz

Je jasné, že dospělí uprchlíci mají velké starosti, jak dopadnou oni sami a jejich rodiny. Leckdo pak nemá moc času se starat, jak si vede jeho dítě ve škole. Vědí vůbec, co se tam děje?

V praxi funguje tzv. národnostní přístup. Podstatou je, že ukrajinský žák už dopředu ví, jestli se v ní nachází někdo z jeho vlasti. Uzavřou se do své malé komunity, hovoří nikoli česky a obvykle nepracují, tj. neplní zadání od vyučujících.

Článek

V předchozím díle / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-ukrajinsky-zak-zmeni-tridu-153429 / jsme se ledacos dozvěděli ze zákulisí jedné rodiny. Po malé rodinné odbočce se podívejme na samotného žáka. Ve škole se moc neví o pozadí, ale faktem je, že se nezúčastňuje mimoškolních akcí. Takže nejde s ostatními dětmi do kina, na divadelní představení, školní výlet se též obejde bez něj atd. Tím se vytváří určitý problém. Zejména - co bude dělat? Na základě zákona se musí účastnit pedagogického procesu. Proto musí někdo na škole rozhodnout, jak s ním bude dočasně naloženo. Obvykle půjde do jiné třídy. Co se poté odehrává? Dění jistě stojí za povšimnutí.

V praxi vidíme, že funguje tzv. národnostní přístup. Jeho podstatou a současně důsledkem je, že ukrajinský žák už dopředu ví, jestli se v ní nachází někdo z jeho vlasti. Nebo se danouskutečnost snaží zjistit co nejdříve. Logicky následuje kontaktování se soukmenovci. Až na výjimky si na „cizím teritoriu“ rozumějí velmi dobře. V lepším případě si vzájemně pomáhají. V horším, který vypadá jako častější, se uzavřou do své malé komunity, hovoří nikoli česky a obvykle nepracují, tj. neplní zadání od vyučujících. Naopak naplní svou pověst problematického žáka. Jsou známy též případy, kdy příchozí šli špatným příkladem, tj. posunuli na novém místě pomyslnou negativní laťku ještě o něco výše. Prakticky si jejich kroky představme tak, že nevypracujídomácí úkoly, nepřinesou do školy včera stanovené a vícekrát připomenuté pomůcky / kružítko, tužky, pastelky… /, odmítají plnit pokyny dospělých na české ZŠ atd. Měla by na ně být uplatněna stejná přísnost jako na české a moravské děti?

Někdy se podaří zjistit, že jako neposlušní a vzdorní vystupují též doma. Řeší rodiče - cizinci stav? Mnohdy nikoli. Mají moc práce a jsou rádi, že obslouží sebe a základy domácnosti. Pochopitelně že vznikne nemalý problém s jasným dosahem do školního prostředí. No - třeba když je žák vyššího ročníku dočasně přidělen do věkově nižší třídy a tam se stane kápem. Atmosféra ve třídě se hned mění k horšímu. Kdo by si sem sedl krátce poté, kdy si vyslechl ze strany vrcholných politiků známé fráze o svobodě, demokracii a nutnosti pomoci napadené zemi, patrně by se cítil rozmrzelý, zklamaný, rozčarovaný, udivený, rovněž rozzlobený a naštvaný. Tak my jako stát a jedinci se tolik snažíme, a přitom…

Napadne z ukrajinských žáků někoho, že by se možná přece jenom mohli chovat o něco lépe? Jestlipak jim někdo vysvětlí, že se tu ocitli na návštěvě? Na ní se přece chováme hezky a dodržujeme zásady slušného chování. Zejména když se neví, jak dlouho tady budou pobývat. Prognózy o možném konci války se pohybují od měsíců po roky. Jako kdyby pro ně zákony, předpisy a obyčeje vůbec neplatily. Proč se tak děje? Je důvodem prožívání předchozích negativních událostí? Nejistota? Utrpení? Člověk se pod tlakem dopouští různých věcí včetně poklesků, chyb a prohřešků. Mezi příčiny bude s vysokou pravděpodobností patřit rovněž fakt kulturního opoždění. U blízkých východních zemí činí něco nad padesát roků. Viz odkaz níže.

Za závěr si dovolím krátce spekulovat. Jak by vypadalo chování, kdyby se dostali do třídy bez cizinců a zejména bez krajanů? Cizinec by se ocitl ve stavu bez „své“ třídy, bez dětí, které zná, byť blízké vztahy je moc nepojí. Rozhlížel by se plaše kolem sebe? Možná by uvažoval, co si o něm myslí. Něco dobrého? Co by od nich mělo čekat? Pomoc? Zvědavost? Zájem? Nebo si do něj „kopnou“? litoval by příjezdu do ČR? A co by dělal on, kdyby se konstelace obrátila? Určitě mladší i starší Ukrajinci udělají dobře, když se budou snažit na uvedené dotazy hledat odpověď. Raději dříve než pozdě.

Několik odkazů, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-kolik-je-kdo-opozden-19179

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zena-z-ukrajiny-aspon-jedna-facka-za-kvartal-114575

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zviratko-z-ukrajiny-115425

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-muz-z-ukrajiny-tvrde-do-vlastnich-rad-121962

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz