Článek
Ještě neuplynulo mnoho času, kdy jsem napsal o jednom z významných důvodů, proč se jistá dívka nebude vracet z ČR zpátky do města, které je zkoušeno válečnými boji. Jak si možná někdo vzpomene, na miskách vah se tehdy ocitlo docela dost závažíček. Jak se dalo čekat a jak se též stalo, rozhodování pro ni nebylo snadné. Nakonec se leccos posunulo a její záležitosti se vyřešily. Totiž jejího pejska se podařilo ze skoro obleženého města dopravit do Čech. Ponecháme nyní bokem praktické elementy typu - „kdo pro něj jel“, „kolik přeprava zvířete stále“, „jestli měl příslušné potvrzení“ atd. Každý z uvedených a několik dalších by si zasloužil pozornost, neboť skýtá určitá rizika. Kupříkladu - jaký je zdravotní stav zvířat - miláčků, které sem Ukrajinci přivážejí? Mají stále ještě tzv. úřední pardon, jaký existoval před řadou měsíců, když sem proudily desítky tisíc osob?
Dáme pejska a jeho případné zvířecí kamarády stranou a navštívíme školní prostředí. Nejlepší v něm je, když se žáci a žákyně těší do školy a cítí se v ní bezpečně. Kdybychom se blíže podívali na jednu třídu, co bychom v ní spatřili? Chlapci a děvčata se již před řadou měsíců skoro přestali do školy těšit. Zjistili, že požadavky paní učitelky nepatří mezi nízké. Jestliže mají na dosah pestrou nabídku moderních informačních a komunikačních technologií a od rodičů skoro žádné úkoly a navíc je všechno orámováno obměněným heslem současnosti - „nejdřív zábava, potom práce“, kdo by se jim divil? Jít se učit, číst, psát, počítat, myslet, trápit se testy a domácími úkoly? Nic lákavého. Pak se však cosi změnilo. Co se stalo příčinou?
Kromě netěšení a u někoho až nechuti se u většiny do popředí dostaly obavy, napětí a posléze strach. Hlavním důvodem bylo přidělení nového žáka z Ukrajiny. Pochopitelně na něj děti byly zvědavy, tak nějak normálně, aby věděly, jak vypadá a jaký asi bude. Jenže se předvedl velmi brzo a rozhodně nikoli kladnou formou. Občas při výuce vyloudil zvuk, který do třídy vůbec nepatří. Nebo u něj byly k zaznamenání rychlé a škubavé pohyby. O něco později si povšimly, jak zmačkal papír, který všem rozdala paní učitelka. Jiný roztrhal a hodil ho na zem vedle sebe. V příštích dnech se jeho tzv. kousky opakovaly a navíc obohacovaly. Leckdo doufal, že si zvykne a uklidní se. Byla s ním obtížná komunikace. Nerozuměl ani slovo česky. Navíc ani nevypadal, že by byl schopen zvládnout učivo, což se bez znalosti jazyka nejlépe pozná během hodin matematiky. Jak, víme, její postupy platí ve všech zemích. Aspoň si myslím, že se tak děje. Jenže v ní vypadal opožděně.
Zákonitě šel dotaz na vedení, co se děje, jaký žák sem vlastně přišel a… Někdy procesy probíhají rychle a musí se vyhovět požadavkům a instrukcím různých orgánů, a tak byl přijat tzv. okamžitě. Pátrání začalo. Postupně se ukázalo, že matka neumí písemně doložit, do kolika tříd její syn doposud tvrdil. Pokud by jí škola věřila, musel by umět o hodně více. Otázce na chování „nerozuměla“. Byla naprosto přesvědčena, že chlapec se chová „normálně“. I když jí dospělí ve škole předložili konkrétní příklady nevhodného počínání, odmítala je uznat jako špatné. Má doma ještě další děti a „nic se neděje“. Tady musela škola přestat, více nemůže. Už by šlo o vměšování do osobních a rodinných záležitostí. Takže stopka.
Více světla do věci vnesla návštěva velkého dětského hřiště, kam shodou okolností zavítala kamarádka paní učitelky. S jistou dávkou pohoršení a vyděšení sdělovala, co tam viděla a jak hrozně se tam „jakýsi kluk chová“. Obě se tam šly další den podívat a žák byl ztotožněn. Matka se nedívala přesně a/nebo škole dávala zdeformované podklady. Cizí žák začal být hlídán ještě více než dosud. Proces se poté urychlil. Děti se cítily silněji ohroženy a vedení školy požádalo o předsunuté odborné vyšetření. Stalo se. Zvířátko z Ukrajiny dostalo diagnostickou nálepku, bylo medikováno a přeřazeno do nižší třídy. Všichni ve třídě si oddechli, cítí se konečně bezpečně a skoro půlka dětí se sem těší… viditelně pookřála též paní učitelka.
Několik odkazů, které s tématem souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinci-a-odlisne-obrazy-36256
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinci-a-pokracovani-obrazu-37109
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinci-a-tzv-skolni-obraz-44655
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-ukrajinsky-obraz-pokracuje-44950
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-stiny-kolem-skolnich-ukrajinskych-obrazu-45338
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-ve-skole-a-problemy-60600
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-ve-skole-a-pomoc-60894
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-ve-skole-a-mimo-ni-61331
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-ve-skole-a-rodice-pryc-61795
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinsti-zaci-a-jejich-rodice-62160
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ukrajinske-deti-ve-skole-a-par-uvah-62370
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-ma-vliv-na-setrvani-ukrajincu-v-nasi-zemi-102083