Článek
Dnes předkládaný příběh se stal přibližně před dvaceti roky. Nicméně jsem se o něm dozvěděl před pár dny. Dovolím si ho nabídnout spolu se zarámováním do současnosti. Leckomu by se mohl stát prospěšným podkladem.
Velmi zvláštní chlapec v MŠ opravdu existoval. Kdo by o něm dopředu nic nevěděl, možná by si ho ani nevšiml. Obvykle na sebe neupozorňoval jako některé jiné děti, třeba svým křikem, žalováním, pošťuchováním a provokováním. Naopak se jevil jako dost klidný a částečně uzavřený. Sedával opodál a hrál si s vybranými autíčky a kostkami, nahlížel do knížek a od jiných dětí skoro nikdy nic nežádal. Když se měl zapojit do společných aktivit, nebyl z nich sice nadšen, ale vždy se aspoň trochu podvolil. Takže proces probíhal vcelku uspokojivě. Nikoli ideálně.
Kdybychom v současnosti mluvili o zvláštním dítěti, nejspíše by šlo o velmi nepokojného jedince, který by lítal všude kolem, otravoval ostatní, boural jim jejich stavby, překážel ve hře, neposlechl a jen neochotně by se zapojoval do plánovaných počinů. Nebo již současná doba natolik pokročila, že ho spíše označíme jako normálního? Jistě téma pro debatu.
Nyní se vrátíme do vzpomenuté historie. Pokyn paní učitelky zakončil svačinu dětí a za chvíli nastane hvězdný čas našeho chlapce. Na programu bude procházka. Je nabíledni, že se na ni musejí děti v odpovídajícím rozsahu připravit. Pochopitelně půjde především o oblečení a obutí. Venku aktuálně nepanuje počasí na plavky a triko. Jak si počíná námi sledovaný zvláštní chlapec? Zatímco se paní učitelka věnuje hlavně tříletým dětem, on jako předškolák by měl vše již zvládnout sám. Jenže se tak neděje. Sleduje jídelní lístek na aktuální týden. Po již druhém upozornění bere do rukou tepláky a nasoukává si je na ruce. Leckdo by se mu zasmál za jeho kousek, který by vnímal jako doklad snížené úrovně. Nebo by šlo o provokování? Mezitím on ale nahlas čte - „dnes bude rybí filé a brambory a meruňkový kompot“. S textilem přirozeně neúspěšně zápasí, neboť zvolil chybnou kombinaci.
Dospělá žena vidí, že musí zasáhnout. Opustí na moment nejmenší, sundá mu z rukou kalhoty a se slovy „tohle přece patří na nohy“ mu podá mikinu. Chlapec je však soustředěn na informaci, co se bude vařit zítra. Dítě si dodaného kousku nevšímá a čte, že následující den budou připraveny šišky s mákem, na které se navíc těší. Zejména budou-li polity sladkou šťávou. Bašta na obzoru. Paní učitelka opět zasahuje, ale on mikinu jen hodí na zem. Znovu ho nahlas upozorní. Mikinu si začne natahovat na spodní končetiny, patrně teprve nyní mu dotekl do hlavy dřívější pokyn ženy. Pak už nezbývá nic jiného, než že mu pomůže, aby se vše stihlo, jak má. Malé děti se více a lépe soustředily na daný pokyn a s drobnými chybičkami dospěly do vcelku úspěšného závěru. Naopak zvláštní chlapec ho dosáhl až s vydatnou pomocí.
Co sdělit na závěr? Leckdo by mohl projevit oprávněnou a odůvodněnou zvědavost, co se bude odehrávat v ZŠ. Jaký z něho bude žák? Co pocítí paní učitelka na prvním stupni? Ocení jeho pokrok, úroveň a zvídavost? Co když ale neprojeví snahu o vyučované záležitosti a spíše ho bude zajímat vesmír a světový zeměpis a jiné sféry, než aby se zabýval jednoduchými prvňáčkovskými počty, které již dávno zvládnul? Prozatím odpovědi na kladené otázky neznáme. S vysokou pravděpodobností komplikace přijdou. Bude hodně záležet, jak kdo je bude vnímat. Jako trampotu a obtěžování? Jako výzvu a možnost se posunout? Jako příležitost se obohatit o jiný pohled? Jak protivného otrapu? Kazitele procesu? Zkusíme se sem podívat někdy příště.
Odkazy, které s tématem dost souvisejí:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jake-dite-se-preda-do-ms-a-zs-39875
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kolik-pomoci-by-deti-mely-dostat-148374
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-rodice-na-svych-detech-nevidi-147399
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-vyznamu-detskych-vzoru-153748
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dite-a-jeho-start-do-zivota-153229
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-recept-z-predminuleho-stoleti-nadale-ucinny-153234
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-si-rodice-pod-sebou-podrezavaji-vetev-152962
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dnes-pesky-do-ms-a-do-zakulisi-141721