Článek
Zdá se, jako kdyby šlo o marnou snahu na straně školy a dospělých osob v ní. Prvky nespokojenosti a lhostejnosti. Přitom se děti nemusely tolik dní učit, sedět v lavici a sledovat výklad - a možná se obávat testů.
Takže nijak příznivé vysvědčení. Nebo někdy v budoucnu přijde lepší období? Těžko napsat. Třeba když se žáci a žákyně po dvaceti letech sejdou. Budou jejich vzpomínky jasnější, kladnější a ostřejší než dnes? Prožijí lepší pocity než v současné době? Měly by jejich zážitky být snad neobyčejné? Ale co do nich patří? Poněvadž sledují a doslova konzumují desítky krátkých videí, je otázkou, co by je vůbec zaujalo. Prahnou po něčem hustém a bizarním. Co se vymyká. Co lze označit jako mimořádné. Co nikdo nemá - v nejlepším případě.
Podívejme se na dění v jedné třídě. Obě strany, tj. děti a paní učitelka mají již leccos za sebou. Měsíce by se daly spočítat na desítky. Roky prozatím ne. A ani se tak nebude muset postupovat. Ještě skoro jeden rok a žáci a žákyně zde skončí. Postoupí jinam, zpravidla na nějakou ze široké nabídky SŠ. Ovšem vždy zde bude ležet velmi aktuální otázka - s čím se tam dostanou? Mám na mysli kvalitativní i kvantitativní stránku. Obě patří mezi důležité položky. Leckdy je jakost jejich znalostí a dovedností nízká. A počet jakbysmet.
Co nám prozradí bližší pohled? Dopředu bych asi měl napsat, že nebude příliš veselý. Vlastně vůbec. Co lze označit jako podstatu? Děti se společně jako třída zúčastnily několika výletů, které bychom asi nemuseli označit jako zcela všední. Většina z nich mířila do zahraničí. Jestliže vezmeme fakt, že se konaly během školního roku, budeme zřejmě souhlasit, že se jednalo o významnou událost. A také bych byl rád, aby zde čtoucí jedinci viděli předpoklad, že příslušníci pedagogického sboru mají nárok, aby si z nich děti něco zapamatovaly. Třeba ve vztahu k probíranému učivu. Pozor - nejednalo se o obligátní návštěvu třech či čtyřech hradů a zámků s velmi očekávatelným programem a silně podobnými expozicemi. K vidění a slyšení bylo o dost více. Místo konkrétního výčtu zmíním, že děti navštívily Švédsko, Španělsko, Francii, Rakousko. Nebylo vynecháno ani pár zajímavých míst v naší vlasti. Ze všech akcí se třída úspěšně vrátila. A bez průšvihu! Nikdo se neztratil, neomdlel, neplakal steskem, děti se nepopraly a nic se nestalo předmětem zájmu zlodějů.
Když s drobným časovým odstupem dostaly za úkol vyprávět a psát o uskutečněných akcích, nějak nejsou ochotny a schopny. Přitom se vyskytly na tolika místech, o nichž by se dalo vyprávět a psát docela dost. Ale jaksi se nedaří. Když je vyučující, sama aktivní členka zájezdů, vybízela, narazila na větu - „my už nevíme“ a žel také - „byla to nuda“. Dá se říct, že nic si nepamatují. Opravdu? Není divu, že se obě doprovázející paní učitelky cítily zklamány. Není překvapení, že přípravná fáze dala hodně práce, běhání a starání. Vždyť tolik se pro děti udělalo. Nyní se chovají, jako kdyby se v historii odehrálo - pouhé nic.
Zbývá si položit důležité následující otázky, které vystoupí jako závěr. Co by se mělo dětem ještě nabídnout? Mají dospělí ve škole uvažovat, čím by jejich školní bytí ještě zlepšili a zpestřili? Nachází se chyba v rodině, že jsou dnešní děti tak náročné, marnivé a neuznalé? Je pravdou, že si dnes málokoho a máločeho váží? Co je vlastně jejich smyslem života? Mají vůbec nějaký? Kdo by je měl vést ke skromnosti, umírněnosti a pokoře? Jde vůbec o osobní vlastnosti, které mají dnes zvuk? Jsou žádány? Ptá se po nich někdo? Kdo je řadí mezi staromódní? Dokonce mezi zbytečné? Má zde nějaký význam a úlohu škola? Co bude z dospělého člověka, když se jako dítě projevuje dnes popsaným způsobem?
Co vše od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mesic-skolnich-zajezdu-69474
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-jeho-realita-69689
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-neskutecne-kontrasty-70860
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-dalsi-potize-71169
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-skolni-vylet-a-nove-zkusenosti-71901