Hlavní obsah

Změna dítěte v kapra

Foto: Patocka Otakar - kniha pohádek B. Němcové

Tak jasná věc jako na obrázku z pohádky to nebude. Nicméně jistá analogie se tu najde. A možná bez podílu kouzelníka.

Podíváme se do školního prostředí. Je pravda, že někdy ke kouzlům dojde. Nebo se tak dění jeví. Kupříkladu když velmi slabý žák nečekaně obdrží velmi kladné hodnocení. Samozřejmě na něj padne podezření.

Článek

Dnešní řádky vypadají, že by mohla být provedena zastávka u kouzelníka. Jak víme, jedná se o osobu, která umí ledacos. Třeba nechá vzniknout předmět na místě, kde prve nebyl. Odebere hodinky a jiné cennosti přítomným návštěvníkům a návštěvnicím, aniž by si čehokoli všimli. Zřejmě každý z nás má nějaký zážitek, ať již k němu došlo osobně a přímo nebo v rámci TV vysílání.

Podíváme se do školního prostředí. Je pravda, že někdy ke kouzlům dojde. Nebo se tak dění jeví. Dokonce bychom se občas mírně přiblížili k pohádkové události. Kupříkladu když velmi slabý žák nečekaně obdrží velmi kladné hodnocení. Samozřejmě na něj padne podezření, jestli výsledek nezfalšoval nebo si podivně nepomohl. Možná nejen mě napadá scéna z kultovního filmu „Marečku, podejte mi pero“, kdy je „večerní“ žák Kroupa starší pochválen za jedničku z matematiky. Tady můžeme leccos pochopit, neboť víme, že po prvotním zdráhání požádal šikovného syna, aby mu s příklady pomohl. A výsledek se dostavil.

Jak však školní známky souvisejí s kaprem? Že by se ve škole přece jen objevily nějaké čáry máry? Navštívil nějakou třídu vzpomenutý kouzelník? Nikoli. Pozadí i popředí akce je poměrně jasné. Představíme si zkušeného a zároveň náročného učitele. Na rozdíl od mnoha rodičů postupuje důsledně a nikomu neodpustí, kdyby něco nepřinesl, nevyřídil a nesplnil. Chtělo by se poznamenat - stará poctivá škola! Právě od něj můžeme získat informace o proměně dítěte ve zvíře a posléze naopak. Že nevěříte? Stačí si vyvolat obraz, jak vypadá přestávka děti se nadměrně rychle pohybují a škola spíše připomíná továrnu na hluk, než aby se podobala instituci, která je určena pro vzdělávání. Snad ani nemusím dodávat, že leckdy dochází k nebezpečnému chování. O konkrétních příkladech jsem již psal / viz odkazy na konci /. Někdy snad jen zázrakem nedojde ke zranění. Žel na ně též dochází. I proto bývají školní lékárničky často kontrolovány a žel i doplňovány.

Od náročného učitele budeme čekat, že udrží ve třídě kázeň a pořádek, což obojí dnes patří do velmi úzkoprofilového „zboží“. Mnohé děti si hlučnost a rozjetost z přestávky přenesou do třídy. A neustávají, ani když zazvoní. Proto někteří příslušníci pedagogického sboru používají speciální zvukové efekty, kterými se snaží přehlušit nevychované chování svých dočasných svěřenců. S vysokou pravděpodobností děti dostaly ve své rodině „základ“, který nyní prezentují ve škole. Nebo naopak doma vládne nadměrná přísnost a ony zde upouštějí páru. Mezi podoby patří hlavní favorit - neustálé a především nevyžádané komentáře. V řadě případů se zdá, že největší hlupáci se ozývají nejhlasitěji. Jako kdyby chtěli svým počínáním podpořit a upevnit známou a platnou životní moudrost - „prázdný sud se nejvíce ozývá“.

V určitém čase nastává změna, která potvrdí znění titulku. Dost velká. Má-li žák odpovídat na tzv. školní či látkový dotaz vyučujícího jedince, obvykle zmlkne. Přesněji poznamenáno - mlčí jako ryba. Tady na scénu rázně vystupuje náš kapr. Dítě se v něj sice nemění, ale přesto se jím stává. Dokonce ho mírně tělesně napodobuje, kdy trochu hýbe pusou, ale nevydá ze sebe ani hlásku. Víte přece, jak vyhlíží ryba na suchu, ne? Jako ona lapá po vzduchu, dítě se snaží odchytit aspoň nějakou nápovědu. Přísný učitel zpřesní pokyn - „dívej se na mě, já nepotřebuji vědět, co od někoho převezmeš, ale co ty sám víš a umíš“. Náš dětský kapr se dostává do kleští. Zázrak se nekoná a dějství jako jindy končí známkou s kulatým bříškem. Zase bude doma co vysvětlovat. Jistě by se jakési kouzlíčko hodilo… Nějak se odkapřit? A nejlépe v pravý čas!

Několik odkazů, které s tématem souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-bezpecnosti-ve-skole-91165

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-dalsi-nebezpecnosti-ve-skole-91406

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-nejde-jen-o-telocvicny-91844

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-bezpecnost-ve-skole-a-zaver-aneb-proc-se-to-deje-92397

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz