Hlavní obsah
Finance

Jak vybrat správnou akcii? Vždy si nejprve položte následující otázky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: unsplash.com

Pokud analyzujete akcie, je lepší se vyhnout zbytečným složitostem. Víte-li, jaké otázky si máte položit, pak je možné proces výběru akciové investice podstatně zredukovat.

Článek

Jakým způsobem si pamatujete telefonní čísla? Ve skupinách po dvou či třech cifrách nebo všechna najednou? Pokud mi nadiktuje známý své nové číslo, například 888123456, pak si ho zapamatuji ve formátu 888-123-456. Někteří lidé si ho zapamatují jako 88-81-23-45-6. Jen zřídkakdy si je někdo schopný zapamatovat telefonní číslo jako jedinou cifru.

Proč k tomu dochází? Proč si lidé nemohou vzpomenout na tak velké číslo najednou a raději si ho rozdělují na části?

Za vším hledejte mozek

Důvodem je fungování našeho mozku, který si je schopný ve vědomé mysli udržet maximálně 3–4 věci najednou. (Počet nemusí být konečný, poslední vědecké závěry však hovoří o tomto rozmezí.) Vědci dlouhodobě diskutují maximální množství položek, které můžeme uložit do naší vědomé mysli, do tzv. pracovní paměti. Nové studie stanovily toto množství právě na 3-4. Máme-li si toho zapamatovat více, dochází k informačnímu přetížení.

Náš mozek je schopný vědomě myslet pouze na 3-4 věci.

Kapacita paměti lidského mozku je samozřejmě nesmírná a nemusíme se obávat, že bychom tento prostor v průběhu našeho života plně využili. Paměťová kapacita mozku se blíží přibližně 2,5 petabajtu (milion gigabajtů).

Chcete-li tuto kapacitu přiblížit, představte si, že byste si na hard disk zaznamenávali televizní vysílání. Aby došlo k naplnění disku o velikosti 2,5 petabajtu, musela by vaše televize běžet nepřetržitě 300 let. Stěžejní schopností pro analýzu akcií je však naše pracovní paměť.

Pracovní paměť, známá také jako krátkodobá paměť, obsahuje informace, které jsou relevantní pro momentální výkon, a zajišťuje soustředěnost na aktuální úkoly. To nám umožnuje zapamatovat si pouze úvodní informace při provádění nějakého zdlouhavého a náročného úkolu, což může být například matematické dělení mnohaciferným číslem nebo analyzování výroční zprávy společnosti.

Jsme schopní efektivně zpracovat pouze omezené množství informací

Úložná kapacita pracovní paměti je velmi důležitá. Kognitivně kvalitní výstupy zvládáme, pouze pokud se soustředíme na omezené množství informací. Jak naznačují vědecké poznatky, stáváme se stále sebevědomější, zpracováváme často zvyšující se množství informací, přesahuje-li však počet podnětů 3-4 jsme mnohem méně přesní.

Stěžejní schopností pro analýzu akcií je však naše pracovní paměť.

Stále si nejsme úplně jistí, zda je opravdu naše paměť omezená na pouhé 4 objekty nebo více. Co je však podstatné a tím si jistí jsme, že náš mozek zvládne efektivně zpracovat pouze malé množství informací najednou.

Pokud budeme přemýšlet nad analýzou akcií, zjistíme, že může být velmi informačně náročná. Proto je vhodné složitý proces analýzy zjednodušit a použít pouze omezené množství kritérií. Ať už 4 nebo 7, nezáleží na počtu, ale na zjednodušení. Mnohem efektivněji analýzu zvládnete, pokud si ji zjednodušíte. Pokládání otázek je pak pro tento účel ideální.

Odpovíte-li si pak na těchto 7 otázek, dokážete odhalit atraktivní akciovou příležitost.

Otázky, které byste si měli klást, jsou následující:

  1. Je podnikání společnosti jednoduché a jasné na pochopení? – Komplexní podniky musí často čelit složitým problémům, které jejich manažeři obtížně zvládají.
  2. Rostly tržby a zisky společnosti v posledních 5–10 letech konzistentně? – Konzistence je důležitější než rychlost růstu.
  3. Bude společnost za 10 let vykazovat vyšší zisky než dnes? – Společnost by měla mít předpoklad pro dlouhodobý růst díky poptávce po vlastních službách nebo produktu.
  4. Má společnost udržitelnou konkurenční výhodu? – Nejčastěji se jedná o nízkou cenovou elasticitu, úspory z rozsahu nebo výrazné překážky pro vstup nové konkurence na trh.
  5. Vyžaduje další růst společnosti výrazné kapitálové náklady? ­­– Zvyšují-li se s růstem výroby ekvivalentně i náklady na výrobu, je lepší se porozhlédnout někde jinde.
  6. Jak kvalitní je management společnosti? – Alokuje management vhodně volný kapitál, zvyšuje se návratnost kapitálu, jsou dluhy držené v rozumných mezích, jak je na tom výkonnost společnosti v porovnání s konkurencí? Kvalitní řízení společnosti je pro její úspěch obvykle zásadní.
  7. Jak rozumná je cena akcií ve srovnání s výdělky a vlastní hodnotou společnosti? – Skvělý podnik koupený za přemrštěnou cenu může být mnohem horší investicí než investice do průměrného podhodnoceného podniku. Na ceně, kterou za akcii zaplatíte záleží!

Zodpovíte-li si tyto otázky, bude vaše analýza společnosti kvalitnější než u 90 % investorů. Samozřejmě, stále si budete muset hledat o společnosti kvantum informací, definováním výše zmíněných otázek však přesně víte, co máte hledat.

Je-li pracovní paměť mozku schopná udržet pouze několik málo informací, není třeba ho zahltit. Pokud byste šli na analýzu akcií složitější cestou, přetížíte si nejdůležitější část hardwaru, která je umístěna hned za vašima očima, kterými čtete tyto řádky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz