Hlavní obsah
Finance

Hledáte perfektní investici? Vybírejte společnosti po vzoru Warrena Buffetta

Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Obecně nelze napodobit všechny investice Warrena Buffetta. Má zkrátka úplně jiné možnosti než drobní investoři. Na příkladu nákupu Coca-Coly však lze skvěle demonstrovat, jak byste měli k nákupu jednotlivých akcií přistupovat.

Článek

V roce 1988 Warren Buffett koupil akcie Coca-Cola za více než miliardu dolarů, což tehdy činilo 6 % portfolia Berkshire Hathaway. Tato pozice se tak stala ihned největší investicí v rámci portfolia konglomerátu z Omahy. Dnes zůstává stále podíl v Coca-Cole jedním z nejvýznamnějších v Buffettově portfoliu – čtvrtá největší pozice představující přibližně 7 % portfolia.

Co vedlo Buffetta k nákupu Coca-Coly?

Buffett nakupoval akcie nápojového giganta v roce 1988 v době, kdy se trh zotavoval z výrazného propadu. Skokové zvýšení úrokových sazeb a počátek algoritmického obchodování v roce 1987 přinesly zajímavé ocenění pro celou řadu společností. Nezní vám to trochu povědomě? Ano, každý propad je příležitostí k nákupů akcií ve slevě.

Coca-Cola byla už tehdy hegemonem nápojového průmyslu, ale hlavním lákadlem, které přivedlo Buffetta právě k této akcii, bylo něco jiného. Hlavní konkurenční výhodu viděl v ikonickém jméně s globálním dosahem.

Značka je hlavní konkurenční výhodou Coca-Coly, která může dodávat investorům, jako je Buffett, klid, že se nemusí obávat konkurence a snížení tržního podílu společnosti.

Cola byla první velkou investicí nové Buffettovi investiční strategie

Investicí do Coca-Coly zároveň Buffett zahájil novou éru své investiční kariéry. Byl to začátek odklonu od výhradně podhodnocených akcií, které se často obchodovaly dokonce pod svou účetní hodnotou – tzv. „cigar butts“ strategie. Začal se naopak orientovat více na nákup dražších společností se skvělými hospodářskými výsledky.

Ke změně tohoto myšlení přispěl rovněž Charlie Munger, který představil Buffettovi myšlenku nákupu skvělých společností za dobrou cenu. Bez tohoto myšlenkového posunu by těžko mohl Buffett v posledních letech ve velkém nakupovat akcie Apple.

Buffettova investice do Coca-Coly vzrostla za 30 let více než 16× – což představuje složený roční výnos okolo 11 %, přestože se nejedná o žádnou technologickou společnost, která by byla spojená s nějakým populárním „buzz wordem“ nebo megatrendem.

Konkurenční výhoda dovolila Coca-Cole zvyšovat v průběhu času ziskovost „bez ztrát“

Je to právě zisk, který by měl z dlouhodobého hlediska hnát cenu akcií společnosti vzhůru. Ačkoliv musím uznat, že v krátkodobém měřítku značně do cen jednotlivých akcií promlouvá i tržní sentiment.

A Coca-Cola měla skvělý předpoklad pro růst ziskovosti, což si Buffett moc dobře uvědomoval. Uvědomil si, že společnost může díky své značce zvyšovat ceny svých nápojů, aniž by od ní zákazníci odcházeli. Cola tak při zachování plus mínus stejných nákladů vydělává prostřednictvím zvýšení ceny a postačí, pokud její produkt nakupuje alespoň stejný počet zákazníků. Pokud zvyšování cen vede k odlivu zákazníků, je to pro společnost problém. Buffett si však všiml, že díky své značce si mohla Cola dovolit zvyšovat postupně ceny svých nápojů už po 100 let své existence, než se sám rozhodl k nákupu akcií. Přestože se tak jednalo na jeho poměry o prémiově oceněnou společnost, měl jistotu že z dlouhodobého hlediska poroste i její ocenění.

Existuje několik konkurenčních výhod, a právě globální značka v případě Coly je jednou z nich. Coca-Cola je díky své značce dostatečně silná, aby vydržela vzestupy a pády ekonomiky a neustále zvyšovala své zisky.

Na ceně, kterou zaplatíte za nákup akcie, samozřejmě záleží, ale není třeba být posedlý hledání extrémně podhodnocených společností. Důležité je najít takovou společnost, u které jste schopní jasně definovat konkurenční výhodu a pak se nemusíte bát zaplatit ani trochu vyšší cenu.

O každé společnosti přemýšlejte, jako kdybyste ji chtěli kupovat celou

Když analyzujete nějakou investiční příležitost, přemýšlejte jako vlastník této společnosti. Buffett se sám nejednou zmínil ve svých dopisech akcionářům o tom, že jakmile se stal lepším podnikatelem, stal se i lepším investorem a na tom rozhodně něco bude.

Když najdete společnost o jejíž koupi máte zájem, přemýšlejte nějaký čas nejenom o hospodářských výsledcích, ale také o její konkurenční výhodě. Kdybyste měli možnost koupit tuto společnost celou, šli byste do toho?

Nalezení akcií za skvělou cenu je důležité, ale ještě důležitější je posouzení byznysových vyhlídek společnosti. Hledání skvělých společností s konkurenční výhodou za rozumnou cenu je cestou k budování vašeho bohatství. Alespoň u aktivních investorů, kteří se hodlají zabývat výběrem jednotlivých akcií.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz