Článek
Trh s elektromobily je plný příslibů čistší a efektivnější budoucnosti. Automobilka Tesla, vlajkonoš této revoluce, často vyzdvihovala nízké provozní náklady a vysokou hodnotu svých vozidel při opětovném prodeji jako své klíčové výhody. Nedávné odhalení z hovoru o výsledcích hospodaření společnosti Hertz však vrhají na tato tvrzení stín a potenciálně signalizují znepokojivý trend pro společnost Tesla a širší trh s elektromobily.
Společnost Hertz, která před několika lety oznámila záměr nakoupit 100 000 vozidel Tesla, tohoto cíle zatím nedosáhla a nyní zřejmě přehodnocuje svou strategii. Gigant v oblasti pronájmu automobilů zjistil, že provozní náklady na vozidla Tesla jsou výrazně vyšší, než se předpokládalo, a hodnota při opětovném prodeji je neuspokojivě nižší. To má hluboké důsledky nejen pro společnost Hertz, ale také pro zákazníky společnosti Tesla a řidiče společnosti Uber, kteří si prostřednictvím půjčovny Hertz mohou dlouhodobě vozy Tesla pronajmout.
Nová zjištění mají neblahé finanční důsledky pro společnosti, jako je Hertz. A krom toho také vyvolávají otázky ohledně ekonomické udržitelnosti provozů elektromobilů obecně. Obchodní model půjčovny automobilů je založen na kupní ceně, příjmech z pronájmu a hodnotě vozidel při dalším prodeji. Vzhledem k tomu, že Tesla snížila ceny, očekávaná hodnota dalšího prodeje vozového parku Tesla společnosti Hertz prudce klesla, což vedlo k neočekávaným ztrátám.
Generální ředitel společnosti Hertz vyjádřil zklamání a poznamenal, že zatímco tržní hodnota jejich vozového parku spalovacích vozidel se zvýšila, elektromobilům, především vozům Tesla, se nedařilo tak dobře. To je obzvláště pozoruhodné, protože to naznačuje, že vozidla se spalovacími motory byla pro společnost Hertz ziskovější než elektromobily, což je v příkrém rozporu s převládajícím názorem.
Finanční aspekty jsou jasné: Cílem půjčoven je vydělat peníze a náklady na vlastnictví jsou rozhodujícím faktorem. Společnost se nyní snaží diverzifikovat svůj vozový park elektromobilů, přičemž zvláštní zájem má o nabídky společnosti General Motors, které se zdají být nákladově příznivější.
Tento posun má širší dopady na trh. Pokud společnost Hertz, která je významným odběratelem elektromobilů, od nákupu vozů Tesla ustoupí, mohou ji následovat i další provozovatelé vozových parků, čímž se může zmenšit významná část trhu společnosti Tesla. Navíc, jak naznačuje generální ředitel společnosti Hertz, Tesla možná bude muset pokračovat ve snižování cen, aby si udržela poptávku, což by mohlo vést ke snížení marží a přiblížit ziskovost Tesly tradičním výrobcům automobilů.
Partnerství mezi společnostmi Tesla a Uber je rovněž pod drobnohledem
Mnoho Uber řidičů bylo motivováno k nákupu vozů Tesla, ale nyní mohou čelit stejným finančním problémům jako Hertz – vyšším nákladům na údržbu a nižší hodnotě při dalším prodeji, než se očekávalo. To by mohlo výrazně ovlivnit ziskovost práce Uber řidiče s vozem Tesla, což je zátěž, kterou by jednotliví řidiči na rozdíl od velké společnosti, jako je Hertz, museli nést sami.
Situace ve společnosti Hertz je pro investory a nadšence do vozů Tesla varovným příběhem. A možná zdviženým prstem pro elektromobily obecně. Skutečné náklady na vlastnictví vozu Tesla mohou být vyšší, než se mnozí domnívali, a společnost by mohla čelit výrazným problémům, pokud velcí odběratelé i individuální majitelé přehodnotí ekonomickou rentabilitu vozů Tesla. Půvab elektromobilů Tesla spočíval v nízkých provozních nákladech a vysoké hodnotě při opětovném prodeji, ale protože jsou tyto faktory zpochybňovány, společnost možná bude muset projít náročnou cestou, aby si udržela svůj růst a postavení na trhu.
O důvod víc, proč nezakázat prodej spalovacích vozů v EU?
Rozhodnutí zakázat v Evropské unii od roku 2035 prodej vozidel se spalovacími motory je politickým krokem zaměřeným na snížení emisí skleníkových plynů a boj proti změně klimatu. Informace z hovoru o výsledcích společnosti Hertz a související problémy s elektrickými vozidly Tesla však asi není to, co by chtěli zájemci o elektromobily slyšet nebo číst.
Přechod na elektromobily je sice důležitou součástí dosažení cílů v oblasti životního prostředí, ale obavy vyjádřené společností Hertz ohledně vyšších provozních nákladů a nižší hodnoty vozidel Tesla při dalším prodeji naznačují, že trh s elektromobily bude možná ještě muset řešit určité ekonomické a praktické otázky životaschopnosti. To zahrnuje zajištění toho, aby elektromobily byly nejen ekologicky udržitelné, ale také ekonomicky životaschopné jak pro podniky, tak pro spotřebitele.
Politika EU by však mohla přimět výrobce automobilů k urychlenému zlepšování technologie elektromobilů, cenové dostupnosti a infrastruktury, což by mohlo zmírnit problémy, na které upozornil Hertz.
Aktuální zprávy však také zdůrazňují význam postupného přechodu od spalovacích vozidel k těm elektrickým s podpůrnými opatřeními, jako je rozvoj robustní nabíjecí sítě, zajištění stabilních dodávek kritických surovin pro baterie a poskytování ekonomických pobídek ke snížení celkových nákladů na vlastnictví elektromobilů.
S ohledem na tyto úvahy by rozhodnutí EU mohlo být stále dobrým nápadem, pokud bude doprovázeno komplexními strategiemi k řešení současných nedostatků elektrických vozidel. Cílem by mělo být zajistit, aby do roku 2035 byly elektromobily nejen čistší alternativou, ale také konkurenceschopnou a spolehlivou volbou pro všechny uživatele vozidel.
Zdroje informací:
- Přepis hovoru o výsledcích hospodaření společnosti Hertz. Ke stažení zde.
- https://www.uber.com/us/en/drive/vehicle-solutions/hertz/tesla/
- https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/economy/20221019STO44572/zakaz-prodeje-novych-benzinovych-a-naftovych-aut-od-roku-2035