Hlavní obsah
Aktuální dění

Zvolejme třikrát hurá. Andrej Babiš prodává Mafru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / David Sedlecký / CC BY-SA 4.0

Ilustrační foto: Andrej Babiš se svou manželkou Monikou Babišovou

Prodej Mafry Andrejem Babišem Karlu Pražákovi signalizuje novou éru české žurnalistiky. Přinese tato změna obnovení redakční nezávislosti?

Článek

V české mediální krajině dochází k výraznému otřesu. Jak informovaly Seznam Zprávy, Andrej Babiš učinil (na první pohled) nečekaný krok k odprodeji mediální skupiny Mafra. Toto rozhodnutí může vyvolat směs překvapení, intenzivních spekulací a hmatatelného očekávání.

Mafra v minulosti nebyla jen mediální skupinou, ale základním kamenem české žurnalistiky, který hrál klíčovou roli při formování veřejného mínění a ovlivňování politického mínění. Babišovu akvizici Mafry před deseti lety tak mnozí považovali (a oprávněně) za strategický manévr k upevnění svého politického a mediálního vlivu. Jeho současné rozhodnutí prodat tak určitě vyvolá pozdvižení a rozproudí debaty o možných důvodech tohoto kroku.

Jedná se o strategický ústup, nebo je ve hře širší herní plán? Svědčí tento prodej o změně jeho politických ambicí, nebo jde o prosté obchodní rozhodnutí? Jedno je jisté: Česká mediální krajina stojí na prahu nové éry a bude zajímavé sledovat, jaká budoucnost čeká Mafru pod novým vedením. Podaří se pacienta, který upadal poslední dekádu do stále hlubšího spánku ještě resuscitovat?

Desetiletí vlivu

Když Babiš před deseti lety přistoupil k akvizici společnosti Mafra, nešlo jen o obchodní transakci, ale o deklaraci. Nákup byla všeobecně vnímán jako promyšlený tah, který měl posílit jeho rostoucí vliv v české politice. Mafra se svým rozsáhlým záběrem a významnými médii nebyla jen mediální skupinou, ale mocenskou silou, která byla schopna formovat veřejné mínění a řídit konverzaci běžných lidí.

Pod Babišovým vedením došlo v redakci Mafry k řadě významných změn, z nichž ne všechny se setkaly s jednomyslným souhlasem. Toto období bylo poznamenáno citelným napětím a řadou odchodů z vysokých funkcí, které vyvolaly šok v českém mediálním průmyslu. Mezi těmi, kdo se rozhodli rozloučit se společností, byly někteří z jejích nejváženějších spolupracovníků, včetně šéfredaktora Lidových novin Dalibora Balšínka a řady osobností z redakce MF Dnes – šéfredaktorka Sabina Slonková, ředitel redakce Jiří Kubík atd. Spolu s nimi odešlo i několik dalších zkušených novinářů, kteří tvořili páteř mediálního domu.

Tyto odchody nebyly jen rutinními kariérními kroky. Vedly k bouřlivým debatám a diskusím v mediálních kruzích i mimo ně. Bylo ohroženo redakční vedení Mafry? Byli tito novináři nenápadně vystrnaděni, nebo odešli na protest proti domnělým zásahům? Odpovědi na tyto otázky už asi dnes dovede každý odtušit.

Jádro obav se točilo kolem nedotknutelnosti redakční nezávislosti. Hranice mezi vlastnictvím médií a jejich obsahem se začaly stírat a odchody z Mafry zdůraznily odvěkou debatu o novinářské integritě a možných úskalích vlastnictví médií politickými osobnostmi. Dopady těchto změn jsou v Mafře cítit dodnes – řekneme, že kvalita žurnalistiky mediálního dobu mírně řečeno utrpěla.

Politicky motivovaný prodej?

Ačkoliv se Andrej Babiš dušoval, že nebude do redakčního obsahu mediálního domu zasahovat, postupem času vyšlo najevo, že jeho počáteční akvizice společnosti Mafra nebyla jen obchodním záměrem, ale i promyšleným politickým tahem. Vlastnictví mediálního konglomerátu mu poskytlo mocnou platformu, která posílila jeho hlas a vliv na české politické scéně. Dosah a vliv mediální skupiny byly nepopiratelné a s ní pod svými křídly měl Babiš značnou výhodu při formování narativů a veřejného mínění.

Nyní však zavál čerství vítr změn. Babiš samozřejmě nerezignoval na svůj návrat na politické výsluní a pokračující vlastnictví mediálního domu by mohlo být nyní větším problémem – pomineme-li, že vliv Mafry, za dobu, kdy ji vlastnil bývalý český premiér, značně poklesl.

Celosvětový trend se přiklání k transparentnějšímu vládnutí a Česká republika není výjimkou. Současné vládní strany hodlají zpřísnit zákon týkající se politiků vlastnících mediální subjekty. Potenciál střetu zájmů v případě Andreje Babiše by se tak ještě zvýšil.

V tomto kontextu se rozhodnutí prodat Mafru jeví jako více než jen obchodní rozhodnutí. Je to strategický krok zaměřený na budoucnost, jehož cílem je možná obejít hrozící právní překážky a etické problémy. Odprodáním Mafry se Babiš pravděpodobně připravuje na méně kontroverzní politický návrat na hlavní scénu – i když, co můžeme v tomto případě považovat za méně kontroverzní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz