Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ani Ježíšek, ani Santa, k nám chodil někdo jiný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pavel Hewlit

V minulém článku jsem napsal, že pocházím z Vysočan, a to z období, které bylo perné pro mnohé obyvatele a to období řeklo hodně o kriminalitě a nátuře lidí.

Článek

Díky svému domovu jsem na Ježíška přestal věřit už jako hodně malé děcko. Nemohl jsem uvěřit, že by se do naší čtvrtě po setmění odvážilo cizí bílé dítě, a navíc neslo dárky. Tahle představa byla vzhledem k okolnostem a obyvatelstvu naprosto nesmyslná.

V té době jsem slyšel i o Santu Clausovi (ostatně i o Dědu Mrázovi a jeho věrné Sněhurce – starší vědí), a hned jsem taky věděl, že někdo takový k nám rozhodně nemůže v noci dorazit. Pokud ano, toho tlustýho chlapa byste druhý den našli svlečeného jenom do trenek pod mostem přes Rokytku, samozřejmě bez dárků, a na dvorech mezi domy by plály velké ohně, protože místní by na nich opékali soby.

My u nás ve Vysočanech jsme měli jinou legendu, která obracela dosavadní vánoční pořádky vzhůru nohama. Ona nadpřirozená bytost měla i jméno, ale vzhledem k současné situaci jej zde nemůžu použít, ale mohu naznačit, že stejně jako u Ježíška její jméno končilo na -íšek.

Vánoce tato bytost měnila tím způsobem, že dárky nedávala, nýbrž naopak brala, díky čemuž místní ohledně nadělování měli také vlastní rituál. Před slavnostní večeří nadělili dárky pod stromeček a poté odešli do jiné místnosti ke slavnostní tabuli. Když uslyšeli zvoneček, věděli, že nadílka začala. Ale nebyl to zvoneček, bylo to řinčení rozbíjeného okenního skla. Mnohé z dětí nevydržely napětí a v touze vidět známou bytost na vlastní oči, vběhly do pokoje. Nikdy ji však nespatřily – maximálně konec stromku, který mizel kamsi do tmy. Rodina pak pohlédla na prázdnou místnost, zazpívala si koledy a požehnaná návštěvou šla spát.

Jistě chápete, alespoň doufám, že jde o ironii. Dokonce bych řekl, že jde o drsný popis konzumní společnosti, která v čase vánočním propadá chaosu a sebedestrukci. (Kravina, ale zní to dobře.) Zvláštní však je, že tenhle výmysl mýtické bytosti před několika lety získal kontury pravdy a reality.

Právě před lety se k nám do domu přistěhovali mladí manželé, a když jsem se postupně s novými sousedy seznamoval, vyprávěl jsem jim, jak to tady chodí přes Vánoce, a hlavně s kým. Smáli se tomu a nevěřili mi, právem, až do jednoho večera, když u mě zazvonili a říkali, že jsou vykradení. Nebylo složité přijít na to, že krádež proběhla přes okýnko ve světlíku (prostor mezi domy, okna většinou toalet), jímž pachatel do bytu prolezl (musel být mrštný) a odcizil menší věci (s velkými by neprolezl) a z ledničky řízek.

O naší bytosti jsem se sousedy a s policisty ten den nemluvil, ale i tak jsem věděl, že s legendami a výmysly o nich se to stále má tak, že ne že si je vymýšlíte, ale pouze jakýmsi mírně nadpřirozeným způsobem čas od času přicházíte na věci a zvyky a tvory, kteří tu byli dávno před námi.

Takže je vlastně fuk, kdo vám naděluje dárky, nebo kdo vám je bere - když se vám to líbí a vyhovuje, jenom dobře. A říkat druhým, že ten jejich obdarovávač vlastně není, je pěkná blbost. Protože jak teď víte, někdy vás právě ten, na koho nevěříte, může jednoho dne přijít navštívit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz