Hlavní obsah
Cestování

Já a moje mladší já – a 25 let u DP

Foto: Pavel Hewlit

Veselý řidič - záruka kvalitní jízdy

Dnes, na den přesně, jsem řidičem tramvaje pražského Dopravního podniku dvacet pět let, a proto jsem původně zamýšlel pojmenovat článek názvem „Čtvrt století pod proudem“.

Článek

Pak jsem si však uvědomil, že by článek mohl být čtenáři mylně vnímán jako fiktivní vzpomínky kata obsluhujícího elektrické křeslo – což by vzhledem k mé skutečné profesi bylo zavádějící, třebaže pod proudem sedím a i někdy smutný konec není daleko. Přesto jsem spíše pro ten život. A nejen svůj.

Nedávno jsem na konečné potkal mladého řidiče. Sotva dvaadvacet let, mladý, až z něj mládí kapalo. Veselý, až šílený, jak tak mládí bývá, když si myslí, že všechno bude v životě natolik dobré, jak to bylo dobré za jeho poslední úžasný týden.

Foto: Pavel Hewlit

Kdysi hodně dávno…

Já byl to samé, když jsem do DP ve dvaadvaceti přišel a byl jsem mladý a „šílený“ a roztomile blbý a všechno věděl a od všeho měl klíče. K tomu všemu jsem si myslel, že budu u tramvají jenom chvilku, jelikož rychle změním svět a udělám něco, čím nechutně zbohatnu a všichni mě začnou uznávat a velebit a sednou si ze mě na zadek.

Foto: Pavel Hewlit

Čtvrt století starý dokument s rozpisem mého základního řidičského kurzu

Dneska je jasné, že se nic z toho nestalo a nestane, ale to mi až tolik nevadí. Kdykoli vidím mladé kolegy, moje rozčarování, že z vysněného až tolik nevyšlo, znatelně povadne. Proto na rozdíl od jiných starších lidí nemám řeči, že se mladí chovají nemožně a že jsou úplně jiní než my.

Nejsou jiní, jsou naopak úplně stejní – a starší lidé to o nich říkají jenom proto, že jim samotným je líto, že už nejsou v tom mládí, kde stromy byly vysoké a noci krátké, a kdy po šichtě se šel slavit život a potom se šlo zase do práce, aby po ní zase všechno dohromady začalo nanovo.

Ale i tak si někdy postesknu. Moje tramvajácké mládí, kde sakra jsi? Kde jsou všechny noci, kdy se mi nechtělo spát a kdy jsme ani spát nepotřebovali. Noci, kdy se pilo a veselilo – a co si budeme povídat, bylo to v poslední vlně, kdy to v DP fungovalo trošku jinak než dnes a ledacos se tolerovalo.

Foto: Pavel Hewlit

Některá místa najdete už jenom ve vzpomínkách - třeba starou smyčku Podbaba

Kde je kolega, který se po hodinovém spánku probudil, popil lačně z lahváče a pronesl skupině tramvajáků slavících u něj v bytě:

„Tak já to půjdu odřídit!“

A šel a odřídil a nic se nikomu nestalo.

(Prosím, nemyslete si, že tenkrát před více jak dvaceti lety byli zaměstnanci DP notoričtí opilci a jezdili pouze pod vlivem. Moje vzpomínky jsou jako každé vzpomínky. Špatné se odfiltruje a zůstane jenom dobré, a to se navíc roztahá do uvolněného prostoru po tom špatném, tudíž máte pocit, že jste se bavili v jednom kuse, což v konečném součtu pravd a lží až tak horké nebylo.)

Foto: Pavel Hewlit

NeCimrmanova tramvaj

Ale jako parta jsme byli lepší, to pravda je – a když jsme se potkali na záloze, tak jsme dělali kraviny a bavili se, a ne že čuměli do mobilu a občas po očku kontrolovali, jestli se na nás někdo jiný nedej bože nedívá. Nás ani nenapadlo, abychom místo povídání klikali do mobilů jako o život, a naopak jsme vymýšleli třeba jednoaktové divadelní hry a všichni, kdo v záloze seděli, jsme v nich hned hráli. Vznikala velká dramata s názvem „Zablokovaná výhybka“ nebo „Dispečer a smyčka“ nebo drsné romantická tragédie „Romeo a Tyristorka“.

Foto: Pavel Hewlit

Klientela je různorodá, a nejen z Prahy.

Je to mnoho let, kdy zatahoval Kobyliský řidič z ranní části šejdra a v zadním voze našel krabici a v ní jednopatrový svatební dort. Na nálezy jsou přísná pravidla - a v tomto případě platí, že cokoli z potravin podléhá rychlé zkáze a neskladuje se. V případě dortu byla zkáza doslova smrtící, neboť v záloze sedělo hodně tramvajáků, a i zaměstnanci depa měli čuch až za roh.

Když bylo po všem, přihnal se do výpravny muž v obleku, vyděšený na smrt a prý jestli někdo nenašel dort. Osud je někdy nemilosrdný, takže poblíž stál řidič, který mu ještě s mastnou pusou od šlehačky říkal, že nikdo nic nenašel, ale aby i tak jménem Dopravního podniku poblahopřál novomanželům hodně štěstí.

Foto: Pavel Hewlit

Křeček, vážený klient

Tohle všechno dohromady a mnohem víc mě přepadne a zavalí, když vidím mladé kolegy a vím, že je to jako bych se díval do zrcadla. A stejné je i to, že i oni mě berou, jak jsem já v jejich věku vnímal starší kolegy. U některých starších jsem si myslel, že jsou volové, a u jiných ne, a od někoho jsem radu přijal a od jiných ne, a tak pořád dokola a dokola, až se tomu začalo říkat koloběh.

Mládí si může vybírat a zkoušet a pak se vracet na začátek – ale jako starší už místo vybírání a zkoušení a vracení přemýšlíte, jak si vybrat a už se na začátek nevracet, jelikož se vám tam ani moc nechce.

Foto: Pavel Hewlit

Mo(u)drý klaun na kolejích

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz