Hlavní obsah

Otevřená komunikace je klíč k pevnému a harmonickému partnerství

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pavel Kopecký/pixabay.com

Komunikace v partnerství

Komunikace je základním stavebním prvkem zdravého partnerství. Na jejím podkladě se rodí vzájemné porozumění, důvěra a emoční blízkost.

Článek

Komunikace je cestou, jak se partneři mohou navzájem sdílet. Jak mohou sdílet své myšlenky, pocity, očekávání a tužby. Pokud není prostor a ochota si o problémech povídat, stávají se neřešené konflikty emocionálními bariérami, které postupně oddělují oba partnery.

Bez efektivní komunikace může docházet k nedorozuměním, napětí a postupnému vzdalování partnerů od sebe. Ke komunikaci v partnerství by mělo docházet průběžně a pravidelně, tj. nečekat na to, až se nahromadí frustrace z neřešených konfliktů do takové míry, že budou oběma partnery cloumat emoce ukřivděnosti. V takovém případě už budou jen velice těžko schopni komunikovat konstruktivně a s pochopením druhé strany.

Díky efektivní komunikaci mají partneři možnost:

  1. Vyjádřit své potřeby a pocity. Toto je nejlepší prevencí tomu, aby docházelo ke zbytečným konfliktům.
  2. Lépe chápat jeden druhého. Pravidelný dialog přináší možnost naučit se více o partnerovi, včetně pochopení jeho snů, přání a tužeb.
  3. Posilovat důvěru. Je-li možnost svěřit se partnerovi se svými vnitřními strachy a obavami, roste i vzájemný pocit bezpečí ve vztahu.

Křik jako špatná forma komunikace

Když na sebe partneři křičí, většinou to signalizuje, že něco ve vztahu dlouhodobě nefunguje. Křik je často projevem nevyjádřených nebo potlačovaných emocí. Může být známkou toho, že partneři nejsou schopni efektivně řešit své problémy a konflikty jinak než křikem, což naznačuje určitou míru bezmoci a frustrace.

Konkrétně křik v komunikaci může být barometrem těchto problémů:

  • Nedostatek zdravé komunikace. Místo toho, aby partneři mluvili o svých pocitech, zvolí křik jako rychlý a impulzivní způsob, jak vyjádřit nespokojenost. V takovém případě se však jen vykřičí a ke konstruktivní komunikaci zpravidla nedojde.
  • Potlačené emoce. Pokud partneři neřeší své problémy včas, mohou se pocity nespokojenosti a frustrace časem nahromadit, až nakonec vyústí v explozi v podobě křiku. Dostanou tím ze sebe sice nahromaděnou negativní energii, k vyřešení příslušného problému se však většinou nedoberou.
  • Touha být slyšen: Často křičíme, když máme pocit, že nás druhý neslyší nebo ignoruje naše potřeby. Křik tak může být zoufalým pokusem o to získat pozornost druhého. Ovšem povětšinou tu platí zákon opačného účinku - čím víc křičíme, tím víc si náš partner pomyslně zacpává uši a nechce nás slyšet. Tichým hlasem si partnerovou pozornost přitáhneme víc, protože se jedná o formu projevu, která jej přinutí "nastražit uši."

Křik zkrátka málokdy vede k řešení problému. Naopak může vést k dalším zraněním a ještě větší vzdálenosti mezi partnery. Je proto důležité naučit se řešit konflikty klidně a s respektem k druhému.

Jak zlepšit komunikaci a znovu budovat vztah

Klíčem k překonání problémů v komunikaci je ochota naslouchat a být otevřený změnám. Zde je několik tipů, jak zlepšit komunikaci a posílit partnerství:

  • Naslouchejte s porozuměním. Místo snahy okamžitě reagovat, zkuste skutečně pochopit, co váš partner říká. Tedy se zamyslete nad významem jeho slov a dejte si s odpovědí načas. Aktivní naslouchání navíc znamená vnímat nejen slova, ale i emoce za nimi.
  • Vyjadřujte své pocity otevřeně. Pokud se něco ve vztahu nedaří, řekněte to na rovinu. Zde je doporučením mluvit o svých pocitech, a nikoliv vyčítat partnerovi jeho chování. Správně: "Já cítím, že jsem na všechno v domácnosti sama a že mi chybí tvá podpora." Špatně: "Ty mi nikdy s ničím nepomůžeš a moje starosti jsou ti ukradené."
  • Neberte vztah jako boj o to kdo z koho. Mnozí lidé berou partnerství (a především manželství) jak souboj o to, kdo bude mít morální převahu. Ve vztahu byste však měli být především partneři hrající za stejný tým a stojící na stejné straně barikády. Bez toho totiž svazek pozbývá jakýkoliv význam. Nejde tedy o to snažit se mít vždy a za každou cenu pravdu. Jde o to najít společný kompromis.

Hlavním pravidlem je, že komunikace musí být vždy obousměrná. Je tedy zapotřebí nejen mluvit, nýbrž i naslouchat. Z toho důvodu je křik vždy symptomem něčeho nezdravého ve vztahu, co je potřeba otevřenou komunikací vyléčit.

O mužských zlozvycích, které ženy nejvíc vytáčí, se dočtete v tomto článku.

Co má vliv na vývoj našeho sebevědomí se dozvíte v tomto videu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz