Hlavní obsah
Cestování

Skvělá palubní posádka vlaku Berliner

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Petr Duchek

Vlak Berliner 179, Praha hl. n., 26. října 2024 ve 22:30.

V sobotu večer 26. října 2024 se na trase Berlín – Praha stala mimořádná událost, která způsobila více než hodinové zpoždění vlaku. Doba čekání však cestujícím uběhla rychle a klidně.

Článek

Nejdříve k vlakové soupravě

Vlak Ex5 (EC 179 Berliner) s pravidelným odjezdem v 17:16 z Berlína dopravce Deutsche Bahn AG a České dráhy, a.s. patří k tomu nejlepšímu, co jezdí mezi nádražími Berlin HbfPraha hl. n. Z Berlína do Prahy (a opačně) se dostanete za velice slušné 4 hodiny a pár minut. Pamatuji ještě časy, kdy jízda trvala i 11 hodin. To bylo kolikrát utrpení.

Dnes vlak na trase staví jen v Drážďanech, Bad Schandau, Děčíně a Ústí nad Labem a nikde se proto moc nezdržuje. Zpoždění má většinou jen několik minut nebo žádné. Na trase mezi Děčínem a Prahou za posledních 14 dnů bylo v intervalu od jedné do sedmi minut. Jednou za čas se ale i stane, že vlaková souprava přijede s trochu větším zpožděním už z německé strany.

Do vlaku je možné zakoupit místenky, cestu můžete strávit v jídelním voze, vlak je vybaven přípojkou 230 V a oddílem pro cestující s dětmi do 10 let atd.

Mimořádná událost

V onu sobotu jel vlak téměř podle jízdního řádu až do zastávky Nelahozeves, kterou standardně jen projíždí. Tentokrát zastavil a nebyl jediný. Nevešel se proto již celý podél nástupiště. Z (funkčních!) reproduktorů se cestující dozvěděli, že na celkem krátkém úseku trati mezi Nelahozevsí a Kralupami nad Vltavou byl zaznamenán pohyb člověka v kolejišti. Na místo vyjely složky záchranného systému a policie trať dočasně uzavřela. Doba přerušení jízdy nebyla v tu chvíli známa. Cestující byli požádáni, aby se nesnažili vystoupit, protože vlak stojí z větší části mimo perón, a vyčkali na další informace.

Další oznámení sice zásadní informace nepřineslo, posádka vlaku ale s cestujícími komunikovala. Následně průvodčí (nevím, zda byl současně i vlakvedoucí) obešel všechny cestující s dotazem, zda Praha je jejich cílovou stanicí, nebo přestupují na jiný vlak a pokračují dál. Posádka by se snažila v Praze pozdržet odjezd navazujících spojů.

Dobrá zpráva

Po necelé hodině byla trať uvolněna (podrobnosti o mimořádné události nebyly sděleny) a cestujícím pokračujícím z Prahy dál ve směru na Českou Třebovou a Poprad-Tatry bylo oznámeno, na kterém nástupišti v Praze na hlavním nádraží na ně čeká pozdržený vlak EN 443 Slovakia.

Bylo to milé a překvapivé. Šlo o poslední vlak, kterým se ten den mohli cestující dostat z Prahy do Olomouce, Ostravy nebo až do Tater. Zdržení vlaku bylo na odjezdu 24 minut (tabulka zobrazuje historii zpoždění vlaků za 28 dní zpětně, v tomto případě jde o vlak 443 s odjezdem z Prahy hl. n. ve 22:14), ale postupně klesalo. Zcela zmizelo v Bohumíně, kde vlak podle jízdního řádu standardně stojí 40 minut.

Závěr

Mnohdy se na dráhy zlobíme oprávněně, když vlaky nejedou podle jízdního řádu. Ale kolikrát se možná zlobíme neoprávněně? Určitě bych jako cestující vlaku Berliner, který pokračuje dál, také uvítal pozdržení navazujícího vlaku. A měl pochopení i jako cestující vlaku Slovakia pro vyčkání na příjezd zpožděného vlaku Berliner.

Předpokládám, že i s dalšími navazujícími spoji bylo postupováno obdobně.

A ještě dodám, že všechna sdělení zazněla v češtině, ale i v dobře srozumitelné němčině a angličtině. Nezbývá než poděkovat posádce vlaku (i ČD), že byla operativně schopna najít řešení pro přestupující cestující a se všemi aktivně komunikovala. Dobrá péče o cestující.

--------

Pojem „mimořádná událost“ podle Zákona o dráhách č. 266/1994

Možná si vzpomenete, že jste při čekání na zpožděný vlak už někdy slyšeli z tlampačů na nádraží či zastávce oznámení, že „vlak je zpožděn z důvodu mimořádné události na trati“, obvykle i s upozorněním, že ohlášená doba zpoždění se může změnit.

Z § 49, odst. 1 se dozvíte, že mimořádnou událostí je nehoda nebo incident (u něhož následek nedosahuje závažnosti nehody - nedojde ke smrti, újmě na zdraví nebo jiné újmě, škodě), ke kterým došlo v souvislosti s provozováním drážní dopravy, pohybem drážního vozidla na dráze nebo v obvodu dráhy a které ohrozily nebo narušily bezpečnost drážní dopravy a osob, bezpečnou funkci staveb nebo zařízení nebo životní prostředí.

Každou mimořádnou událost hlásí dopravci a provozovatelé dráhy Drážní inspekci, nehody se značnou škodou podle trestního zákona i Policii ČR.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz