Článek
Prohlídku historických lokomotiv s vagóny můžete spojit s neméně zajímavou prohlídkou exponátů velkých amerických aut z minulého století a zakončit ochutnávkou léčivé studánky. A dá-li Bůh, uvidíte koně, v krásných lesích najdete houby, objevíte jeskyni, kterou i místní obyvatelé obtížně hledají atd.

Železniční muzeum ČD, Lužná u Rakovníka - 2022. Lokomotiva Velký Bejček (1928).
Aby ale mé doporučení na parádní výlet nebylo příliš dlouhé, rozdělil jsem jej z dobrého důvodu na tři části, které zveřejním v rychlém sledu po sobě během jednoho týdne. Někomu totiž můžou vyhovovat kratší výlety a návštěva cílů samostatně (například s malými dětmi), jiný si je rád spojí v jeden velký výlet. Jde o tyto části:
1. Historické vlaky v Železničním muzeu ČD
2. Muzeum historických vozidel USA
3. Léčivá studánka
Ve třetí části bude navíc rozvedeno i více variant zakončení výletu. Kudy jít jednou trasou bude v každé části uvedeno.
Železniční muzeum ČD Lužná u Rakovníka
Je naším největším železničním muzeem a nachází se hned u železniční stanice. Z Rakovníka, Kladna, ale i z Prahy sem vedou koleje. Z Prahy se léta dalo přijet přímo z Masarykova nádraží, ale protože probíhá rozsáhlá rekonstrukce jak nádraží, tak železniční trati, musíte zvolit například Smíchovské nádraží nebo železniční stanici Praha - Dejvice na Hradčanské a další pražské zastávky.

Železniční muzeum ČD, Lužná u Rakovníka - 2022.
Plánované obnovení pražské části trati č. 120 mezi Rakovníkem a Masarykovým nádražím by mělo nastat 2. srpna 2025. Ale věřte tomu… Raději sledujte aktuality Správy železnic nebo jízdní řády.
Trochu svérázný a vůči svátečním cestujícím stresující je nákup jízdenek před odjezdem. V pokladnách ČD většinou nekoupíte jízdenky soukromých přepravců. Kde tedy? Buď je na nádraží speciální automat, nebo si jízdenku koupíte bez přirážky u průvodčího (je ale užitečné mít u sebe menší bankovky a drobné) nebo online. Můžete ale počítat s tím, že přepravce vám uzná slevu na jízdné z „lítačky“ PID (jízdenku kupujete až od poslední stanice v Praze).

Železniční muzeum ČD, Lužná u Rakovníka - 2022.
Můžete přijet i autem, ale pak se z velkého výletu musíte vrátit na stejné místo, což ne vždy vyhovuje. A může se vám stát, že navigace vás sice dovede do Lužné, ale železniční trať v ní nenajdete. Když se blíže podíváte na mapu, všimnete si, že muzeum je v Lužné II. Je to taková místní zvláštnost, ale občas automobiloví návštěvníci hledají muzeum na nesprávné části obce Lužná.
Existuje také autobusové spojení do zastávky Lužná, žel. st. Dobře si ale spojení předem ověřte. Z Rakovníka nemusíte ani přestupovat. Z Kladna a Prahy ano. A o víkendech s autobusy příliš nepočítejte. Alternativou je například autobus z pražského Zličína, který vás vysadí v té části Lužné (zast. Čs. armády), kde muzeum není. A pak vás bude čekat asi hodina cesty. Nejdříve po rovině, od poloviny jen stoupání. Za teplého počasí vám sebere hned na začátku dost sil.

Železniční muzeum ČD, Lužná u Rakovníka - 2022.
Určitě bych proto doporučil příjezd vlakem. Některé vlaky jedou přímo do Lužné, ale nestaví všude. Ty provozuje soukromý přepravce (Arriva). Vlaky ČD naopak staví na každé zastávce, ale při jízdě z Prahy musíte na Kladně přestoupit. Spoje však na sebe pohodlně navazují. Raději si před odjezdem aly tyto informace ověřte podle aktuálního jízdního řádu.
Všecky svoje symfonie bych za to dal, kdybych vymyslel lokomotivu.
Vyplatí se také sledovat, kdy vás do muzea odveze historický parní nebo motorový vlak. To je potom v muzeu přídavný program pro návštěvníky a je vidět více exponátů venku. Ten nejbližší vás doveze z Prahy přes Kladno až do muzea už 7. června 2025. A pokud chcete zažít jízdu vlakem s parní lokomotivou, čeká na vás v Lužné a sveze vás do Rakovníka, Řevničova, Krupé a zpět.
Pojedete-li od Kladna, tak poslední úsek trati od Řevničova vede krásným lesem a je veden v obloucích kolem vrchů, kde vám občas zmizí mobilní signál.

Železniční muzeum ČD, Lužná u Rakovníka - 2022.
Pro zajímavost jsou v muzeu parní lokomotivy s těmito veselými názvy: Kafemlejnek (1899), Severka (1904), Heligón (1906), Všudybylka (1925), Pětikolák (1931), Albatros (1946), Štokr (1946), Kremák (1946), Skaličák (1948), Papoušek (1954), ale také motoráček Hurvínek (1948).
Samotná prohlídka muzea zabere asi 1 - 2 hodiny. S programem, obědem, projížďkou parním vlakem a s dětmi klidně i 4 - 7 hodin.
Po prohlídce krásných lokomotiv a vagonů můžete pokračovat za neméně krásnými historickými veterány z USA. Ale o tom se dočtete ve druhé části.
- krátké video bylo natočeno starší technikou, snad to nebude vadit:
Další má videa najdete zde: YouTube
Anketa
Odkazy na druhou a třetí část:
Muzeum historických vozidel USA (v přípravě)
Léčivá studánka (v přípravě)