Článek
Článek je druhou částí z trilogie o třech výletech v jednom. Zde je první část: Tři výlety v jednom - historické vlaky.
V prvním článku jsem popisoval, jak se dostanete do železničního muzea v Lužné vlakem, autobusem a autem. Obě muzea jsou relativně kousek od sebe. Pro ty z vás, kteří chtějí návštěvy muzeí a léčivé studánky spojit i s pěší turistikou, přikládám dvě mapy.
Dvě mapy - dvě trasy
Na první vidíte kratší cestu z železničního muzea do muzea amerických veteránů. Projdete ji asi za půl hodiny.
Druhá trasa je sice delší, ale jde o pestřejší trasu. Obsahuje méně známou cestu kolem zahrad a zadních částí rodinných domů v obci a zabere vám asi hodinu.
Na první mapě body ukazují jen směr trasy. Na druhé také, ale u bodu tři je vpravo trochu schované posezení (alespoň v roce 2024 tomu tak bylo). Bod 5 vede kolem rybníku (Čistý) a při stoupání k silnici byste měli spatřit pasoucí se koně. Ti jsou ještě i u silnice naproti muzeu.
Muzeum
Není přímo v obci, protože se nachází v objektu bývalé pily, obklopeném okolními lesy. Otevřeno má většinou jen o víkendech. Přes prázdniny má naopak zavřeno jen v pondělí. Ale předem se raději podívejte na webové stránky muzea jkclassic.cz, ať máte jistotu.

1. Požární stříkačka, speciál Crown Firecoach Pumper (1963) s průstřely v čelním skle, které pocházejí z války v Jugoslávii. | 2. Tahač MACK DM se zvláštně posunutou kabinou do levé strany. | 3. Dodge Coronet Lancer Super D-500 Coupe (1958), 306 závodních rekordů | 4. Ford Galaxie Sunliner 200 HP (1959) s netradičně otevíranou kapotou dopředu a první dětskou pojistkou u zadních dveří.
Muzeum je tvořeno čtyřmi halami s krásnými a dlouhými americkými auty, především z 50. a 60. let minulého století. Je v něm i pumpa, přístřešky pro užitkové vozy atd. V blízké budoucnosti očekávám, že počet všech exponátů začne atakovat hranici 100 exponátů.
Nic za mnou, všechno přede mnou - tak to na cestách bývá.
Výjimka
Několik věcí mě zaujalo, potěšilo i překvapilo. Například to, že si své místo v muzeu získal mimořádně i krásný domácí vůz TATRA T87 z roku 1937.

Tatra 87 z roku 1937 byl luxusní aerodynamický vůz.
Několik zajímavostí k tomuto typu vozu Tatra:
- vyrobeno bylo 3023 kusů,
- maximální rychlost 160 km/h,
- motor V8 měl již v roce 1937, což bylo světovou raritou,
- cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund s ním podnikli cestu do Afriky a Jižní Ameriky,
- v roce 2010 jej The New York Times označil za sběratelský vůz roku z konkurence 651 vozů,
- mezi majiteli byli Hans Ledwinka, John Steinbeck, E. F. Burian, Vítězslav Nezval, Antonín Zápotocký nebo Jay Leno (americký komik a moderátor).
Informace
Nad každým veteránem v hale je zavěšena perfektně zpracovaná informační plachta. Pokud zvednete hlavu a budete pročítat technické a popisné informace, nebude prohlídka jen běžným prohlížením vozů. Akorát se vám návštěva poněkud protáhne. Pro návštěvníky je pak skvělou možností si plachty vyfotit a později v mobilu znovu prolistovat. Plachty se dobře fotí i čtou.

Plachty s technickými popisky nad veterány.
Kuriozita
Jako zázrakem přežil životní pouť z pražského autosalónu v roce 1947 až do muzea tento Cadillac. Změnil přitom několik majitelů. Pravděpodobně v něm jel pan prezident Edvard Beneš, ale také kolaborant, alkoholik a syfilitik Klement Gottwald.

Cadillac Fleetwood, Sereis 60, 1947
Životní příběh tohoto unikátního vozu dokládá technický průkaz. Po nějakou dobu byl majitel vozu vskutku zvláštní. Celý příběh automobilu od výstavy až k vystavení v muzeu si můžete přečíst přímo v jedné z hal muzea.

TP ke Cadillacu s nečekaným majitelem imperialistického vozu.
Samotná prohlídka zabere 1 - 2 hodiny. V areálu je možné posedět a najíst se uvnitř nebo venku pod přístřeškem, pokud jste tak již neučinili v železničním muzeu.

1. Imperial Crown Convertible, luxusní vůz automobilky Chrysler (1960). | 2. Stylový bar. | 3. Vnitřní restaurační posezení. | 4. Lincoln Continental, Cabriolet, 876 H Series v úpravě „Hot-Rod“ (1948).
Drobnosti
Nevím, kolik návštěvníků si toho všimne, ale v muzeu jsou i takové drobnosti, které přímo nesouvisí s exponáty, leč dotvářejí atmosféru. Například stránky deníku The New York Times o přistání na Měsíci nebo o katastrofě parníku Titanic.

The New York Times
Kromě osobních vozů je v muzeu i pár tahačů, hasičských vozů atd. A pokud jde o značky, tak kromě tradičních, jako je třeba Ford, Cadillac, Buick, jsou zde i značky, které jsem doposud neznal (AMC, GMC, EDSEL).
A kam jít z muzea? Můžete jít zpět na vlak nebo sednout do auta a odjet. Třetí možností je vydat se ke studánce. Ale o tom až ve třetí části výletní trilogie.
- krátké video bylo natočeno starší technikou, snad to nebude vadit:
Další má videa najdete zde: YouTube
Anketa
Odkazy na první a třetí část:
Léčivá studánka (v přípravě)