Hlavní obsah
Jídlo a pití

Co budeme jíst a pít letos a v dalších pár letech?

Foto: Petr Fořt

zdravá strava - zdravé dítě

Producenti potravin sledují geopolitickou situaci a také vývoj stravovacích zvyklostí veřejnosti. Připravují nové technologie a receptury funkčních potravin s cílem prodávat „potraviny jako lék“.

Článek

Sledujeme vývoj trhu s potravinami s obavami. V zahraničí producenti potravin „zbrojí“ v technologiích a tvoří receptury „módních“ a funkčních potravin.

Jak se budou producenti potravin přizpůsobovat aktuálním potřebám?

Tento článek komentuje „specifický pohled “ významného producenta potravin, nikoliv představy odborníků na výživu. Ty budou prezentovány v následujícím článku. Text není citací, jde o komentář původního obsahu.

Producent: Idealistická představa jídla jako léku bude inspirována rostoucími obavami z důsledků stravovacích zvyklostí veřejnosti z průmyslově ultra zpracovaných potravin. Kromě toho je tu rostoucí vliv nových léků na hubnutí (Ozempic a Wegovy), protože na ně bude veřejnost, ohrožená obezitou, spoléhat.

Producent připomíná, že ve hře o spotřebitele hrají nepříznivou roli zjednodušená a mnohdy cíleně zavádějící tvrzení, zdůrazňující konzumaci bílkovin, vlákniny, vitamínů a minerálů, a to nejenom v případě redukce nadváhy, ale také s cílem zlepšit zdraví. Podobně tomu bude s důrazem na řešení prevence diabetu. Důsledek? Zvýší se poptávka po nízkosacharidových potravinách. V poslední době prudce roste zájem také o produkty cílené na podporu tvorby a regulaci hormonů, souvisejících s řešením stavů v menopauze.

Komentář autora: toto je důkaz logického přístupu producenta potravin k vývoji trhu. V Česku nehrozí, že by významná část veřejnosti chápala zdravou výživu jako součást prevence. Naopak, neustálé připomínání, co je zdravá výživa, část veřejnosti irituje.

Producent: Vliv sociálních sítí? Sociální sítě, např. Tik Tok, významně ovlivňují stravovací návyky. V nejnovější zprávě o trendech pod označením Just Eat více než polovina dotázaných uvedla, že tato platforma ovlivňuje, co jedí, proto nakupují „trendy ingredience“, po nichž šílí jejich oblíbený influencer.

Komentář autora: příkladem jsou také v Česku dostupné nápoje PRIME a PRIME ENERGY. Producentem zmíněný fakt je potvrzením kritického nebezpečí vlivu bezcharakterních influencerů (celosvětově).

Producent: Výrobci potravin by se mohli inspirovat průzkumem, co spotřebitelé chtějí a skutečně konzumují, než tím, jak by jíst a pít opravdu měli. Podporou těchto vzpurných tendencí mohou producenti pomoci spotřebitelům inspirovat se jejich nabídkou potravin a nápojů, které se na první pohled mohou zdát být „mimo běžné zvyklosti“. Podobným trendem jsou pokusy mladší části veřejnosti o změnu výživového stylu směrem k vegetariánství a dokonce veganství (v zahraničí „veganuary“).

Komentář autora: jasně se ukazuje, že drtivá většina producentů potravin nebude následovat snahu odborníků podporovat zdravé stravování, ale pouze „neviditelnou ruku trhu“. Na druhé straně je vidět, že producent zaznamenal jakousi zatím nepříliš významnou tendenci veřejnosti k vegetariánství a veganství, případně také k tzv. personalizované výživě.

Producent: S konzumací veganské stravy je spojena řada benefitů. Především zvýšíte konzumaci rostlin, včetně z nich produkovaných celozrnných výrobků a také poroste spotřeba zeleniny a luštěnin, které mohou být prospěšné pro krevní oběh a optimalizují střevní mikrobiom.

Ale ne každé veganské jídlo je dobré

Nikoliv vše, co je „veganské“ je ze své podstaty výživné a zdravé. Mnoho průmyslově zpracovaných veganských potravin má vysoký obsah cukru, soli a nezdravých tuků. Rostlinné alternativy masa musí být intenzivně zpracovány, protože obnovení textury a chuti masa vyžaduje množství technologií a aditiv.

Doporučuje se pozorně číst etikety a tam dávat pozor na:

Skryté přidané cukry: glukózový sirup, maltóza, ovocný koncentrát a podobně

Rafinované oleje: hydrogenované tuky je třeba minimalizovat.

Aditiva a konzervační látky: E + číslo (např. E600), stabilizátory a umělá dochucovadla jsou často riziková a snižují biologickou hodnotu produktu.

Obsah bílkovin: mnoho veganských produktů postrádá kvalitní bílkoviny. Musíte se naučit rozlišovat kvalitní zdroje od „plnidel“.

Vláknina: Veganské produkty by měly obsahovat alespoň 3–5 g vlákniny na porci.

Nasycené tuky a sodík: Udržujte je v denních doporučených limitech.

Zdravotní tvrzení: Dejte pozor na lákavá tvrzení jako „zcela přírodní“ a „rostlinná“, která nezaručují, že je produkt opravdu hodnotný a výživný.

Veganské svačiny: Energetické svačiny a proteinové tyčinky jsou jedním z největších nositelů klamavé reklamy tvrdící, že je plná dobrých věcí, přitom ve skutečnosti je nabitá přidanými cukry, syntetickými vitamíny a aditivy. Vyrobte si energetické proteinové a cereální tyčinky doma, je to snadné.

Komentář autora: tato část textu se mi „hodí do krámu“, protože připomíná, že průmysl začal produkovat ultra zpracované potraviny pro vegany, které mají řadu „much“.

Producent: Výroba potravin a nápojů je stále více ovlivňována jak klimatickými změnami, tak geopolitickými událostmi. Aktuální povětrnostní události výrazně ovlivňují produkci a tím také cenu řady potravinových komodit a tím jejich cenu. Často (většinou?) se to týká rostlinné produkce!

Producenti potravin a nápojů musí deklarovat způsob, jakým probíhá jejích výroba a z jakých surovin, původně z místních zdroju, ale nyní ze zdrojů globálních. V roce 2025 lze očekávat, že uvidíme další inovace v této oblasti, říká producent. Ingredience budou pocházet z regionů, které jsou spolehlivější, tak třeba olivový olej bude z Alžírska nebo Peru. To by případně mohlo podpořit produkci nových chuťových variant původních tradičních produktů.

Komentář autora: toto je důkaz tvrdé reality. Producenti jsou motivování nikoliv „udržitelností “ nebo dokonce green deal, ale sháňkou nejlevnějších potravin po světě.

Producent: Výrobci budou muset čelit problémům novými technologiemi včetně AI. Během několika příštích let se musí využívat vědecko-technologické pokroky, které prospějí spotřebiteli prostřednictvím lepší chuti, vyšší biologické hodnoty, plynulejším zásobováním, přičemž bonusem bude podpora kvality životního prostředí.

Komentář autora: to zní opravdu optimisticky od producenta, možná se dočkáme časů, kdy potravináři nebudou jen hledat cesty, jak zlevnit výrobní náklady a tím zvýšit zisk.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz