Článek
Úvod
Globální mediální svět je džungle. Neexistuje trefnější přirovnání. Když se ti podaří se z ní bez vážnějších škod na zdravém rozumu dostat, zjistíš, že jsi skončil u kontejneru, kam umisťují vlastní myšlenkový (např. literární) odpad neúspěšní nebo pozapomenutí autoři.
To nejzajímavější na tom je, že jiní autoři se naučili odpad recyklovat. Je pro ně totiž inspirující! Samozřejmě jde o to, co se za (jejich) inspirací skrývá. Jaký je cíl jejich činnosti.
Oni tomu vznešeně říkají tvůrčí práce s informacemi.
Na druhou stranu v případě, kdy je recyklace zdrojem tvorby seriózního díla, nelze tento způsob (tvůrčí) práce chápat jako cosi, co jednoznačně společnosti škodí.
Příklad? Každý vědecký článek v odborném tisku obsahuje část, která vznikla tzv. rešerší.
Rešerše je sekundární dokument obsahující soupis záznamů dokumentů (rešerše dokumentografická) nebo souhrn faktografických informací (rešerše faktografická), vybraných podle věcných a formálních hledisek odpovídajících rešeršnímu dotazu (tematika, časové vymezení, jazyk, druhy dokumentů).
Recyklace je díky tomu užitečná. Konkrétně svět umění je plný inspirujících děl, z nichž některá už byla pozapomenuta nebo jsou za zenitem. Přitom mohou sloužit jako inspirace kreativním umělcům. To samé v případě vědy. Tak co takhle recyklace Bacha do jazzové podoby?
Inspirace
Díky inspiraci se svět mění a vyvíjí. K lepšímu? Zkuste se nad tím zamyslet.
Jedním z příznivých důsledků inspirace je tvořivost (kreativita). Kreativita je zdrojem pokroku, to podstatné je, že její realizace vyžaduje motiv.
Exkurze do vzdělávání (školství)
Inspirace je velmi užitečná v oblasti edukace. Bez přehánění je tím nejdůležitějším pro rozvoj osobnosti. Zjednodušeně řečeno jde o to, motivovat děti (studenty obecně) v období, kdy jsou ve vývoji, k aktivitě. V ideálním případě ke tvůrčí aktivitě. To znamená aktivní použití mozku.
Dovolím si v avizovaném kontextu nazvat inspiraci opičením.
To není výraz dehonestující! Naopak. Opičení je činnost, nezbytná pro správný psychosomatický vývoj mláděte (dítěte). Zprvu se to děje automaticky. Později musí matka (rodiče, učitelé) dítě vhodným, to znamená účinným způsobem, motivovat.
Optimálním způsobem motivace není úplatkářství ani manipulace. Tím méně vyhrožování nebo dokonce trestání!
Učitelé jsou dětem prospěšní pouze v případě, kdy dokáží být motivátory. Jen výjimečně jsou učitelé současně inspirátory. Proč? Protože v tom případě musí být osobností, které se také říká idol. To vyžaduje osobní prezentaci výborných dovedností v konkrétním předmětu nebo v některé oblasti života. Jen to může žáky a studenty přesvědčit, že tento učitel je pro ně vzorem (motivátorem).
Nyní zpět k tématu
Podmínkou realizace tvůrčí činnosti je nejen inspirace, ale také motiv! Jinak řečeno cíl. Motiv je podmínkou realizace aktivity, vyvolané inspirací.
Internet je studnicí inspirace
Je plný skvělých myšlenek, konkrétních doporučení a inovativních nápadů. Stačí cíleně surfovat. Je to v pravém slova smyslu think tank.
Think tanky jsou nevládní, nezávislé a nestranické instituce, korporace nebo jinak organizované skupiny, zaměřující se na mezioborový výzkum s cílem poskytnutí odborného pohledu na danou problematiku co nejširší části společnosti.
Nutnost chápání duality světa
S informacemi je to složité. Jsou dvojího druhu. Ty první jsou seriózní a těm druhým se říká dezinformace. Špatná zpráva zní? Často je velmi obtížné rozlišit, která je která.
Informace může být prospěšná pouze tomu, kdo se s ní seznámí, když hledá inspiraci, a přitom k tomu má konkrétní motiv.
Jak už jsem připomenul, ve světě informací se to hemží jedinci, skupinami a platformami, které nelze ani při nejlepší vůli nazvat prospěšnými. V případě, kdy dokážeme kriticky vyhodnotit, „kdo je kdo“, mohou být užitečné i dezinformace. Poslouží jako varování.
Je tu ovšem další záludnost.
Autoři informací (stejně jako platformy, weby a blogy) opisují jeden od druhého, aniž by si původní zdroj a pravdivost v něm prezentovaných informací ověřili. Poté je nějak upraví, aby nebyli označeni za plagiátory, a zveřejní. Vzniká a lavinovitě se šíří dezinformace.
V lepším případě lze zkreslování informací nazvat drby. Není to tak pejorativní (hanlivé). Když už je řeč o drbech.
Všichni dobře víme, co může způsobit šíření drbu. Na konci řetězové reakce je informace, která je (většinou) přesným opakem té, která stála na začátku toho řetězce. Nechci přehánět, ale někdy může důsledkem být naprostá devastace existence osoby (nebo skupiny osob), která je drbům vystavena.
Závěr? Informační oceán může být zdrojem poznání. Žijí v něm naneštěstí jak tvorové užiteční globálně, tak nemilosrdní predátoři. Pouze člověk však umí být zákeřný a záludný.