Hlavní obsah
Cestování

Biologové a běžci v Japonsku: na křídlech jeřába mandžuského

Foto: Petr Kříž

defilé letadel společnosti Japan Airlines (JAL) na tokijském letišti Haneda (HND), která nesou na ocasní části letounu symbol jeřába mandžuského

Dnes ráno nás čeká delší přesun, se společností JAL přeletíme na ostrov Hokkaidó, kde budeme postupně směřovat k nedělnímu běžeckému ultramaratonu Lake Saroma na 100 km.

Článek

Tokio obsluhují dvě gigantická letiště, nová a vzdálenější Narita a starší Haneda, která se nám jeví jako mnohem výhodnější pro naše plány.

Ovšem co je starší v případě Japonska, to je pro našince hudba budoucnosti. Letiště má tři terminály. Na třetí jsme přiletěli do Japonska, protože tam směřují mezinárodní lety, dvojka odbavuje letadla společnosti All Nippon Airways (ANA) a jednička se nás týká dnes, neboť je domovským terminálem společnosti Japan Airlines (JAL).

Odbavení probíhá jinak než v Evropě, kde se drtivá většina odbavení formálně provádí v online prostoru. Zde se na webu společnosti získá pouze QR kód, který si cestující stáhne do telefonu a pomocí něj vygeneruje odbavení nejen svoje, ale i svých zavazadel. Drtivá většina odbavení tak probíhá ve zcela automatickém režimu bez zásahu lidské ruky, k dispozici je jen několik supervizorů, kteří pomáhají cestujícím s problémy. Bezpečnostní kontrola je excelentní a rychlá, a je mnohem lépe organizovaná, než jsem měl možnost vidět kdekoliv jinde.

Foto: Petr Kříž

plně automatizované vlastní odbavení na letišti Tokio Haneda

Přepravní výkony letectví v Japonsku jsou naprosto neuvěřitelné, i na krátké trasy jsou nasazována obří letadla. Kupříkladu dnes poletíme na 880 km dlouhé trati do Sappora letadlem Airbus A350-900, které typicky obsluhuje mezikontinentální lety.

Foto: Petr Kříž

letadlo A350-900 pro náš let JL503

Foto: Petr Kříž

komfort třídy J class se blíží business class

Foto: Petr Kříž

precizní spolupráce pozemního personálu s piloty

Těším se na to, protože se mi povedlo za příznivou cenu získat letenky do vyšší třídy tzv. J class. Společnost JAL patří dlouhodobě mezi absolutní špičku, přestože její údržba před 47 lety velmi závažně pochybila, následkem čehož došlo o 7 let později ke katastrofě letu JAL 123 (12. srpna 1985), která je s počtem obětí (520 osob) nejtragičtější nehodou jednoho letadla v dějinách letectví. Dodatečně měla tato nehoda na svědomí další dvě osoby, když sebevraždu kvůli pocitům viny a zodpovědnosti spáchali šéftechnik údržby a inženýr, který schválil letadlo do provozu. Základní informace o nehodě jsou k dispozici v tomto článku.

Společnost JAL patří k podstatě japonské kultury a stylu života, krerý vyznává proces každodenního malého, avšak kontinuálního zlepšování.

Letušky se při příchodu do gatu ukloní přítomným cestujícím, bezpečnostní postupy jdou do velkých detailů, se kterými se člověk jinde nesetká. Dokladem vysoké profesionality je řešení incidentu z 2. ledna 2024, kdy se letadlo JAL A350-900 nezaviněně srazilo právě na Hanedě s malým letadlem pobřežní stráže, celé shořelo, ale nedošlo zde při evakuaci k žádnému vážnému zranění.

Celý let do Sappora (letiště New Chitosi - CTS) byl nádherný a trval 1 hodinu a 11 minut. Zde máme již rezervované auto a budeme pokračovat 300 km do města Kushiro na jižním pobřeží ostrova Hokkaidó.

Foto: Petr Kříž

hora Fuji po startu z letiště Haneda

Foto: Petr Kříž

nádherný motýl martináč - rod aktias

Na dokreslení mimořádné úcty k zákazníkovi rád uvedu dnešní zážitek ze supermarketu, kde jsme nakupovali potraviny. Po zaplacení nákupu se k nám při jeho ukládání do auta vyřítili mladí prodavači a v japonštině nám začali něco vysvětlovat. Až po použití překladače jsme pochopili, že nás upozorňují na kupóny na účtence, za které můžeme mít v Japonsku do odjezdu další nápoje zdarma. Japonci jsou hrdí na své služby a jejich kvalitu. Prakticky vůbec neexistuje spropitné, které může být naopak považováno za urážlivé.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz