Hlavní obsah
Cestování

Biologové a běžci v Japonsku - z Okinawy do Hirošimy

Foto: Petr Kříž

Po startu z letiště Okikawa Naha stoupáme po levé zatáčce kolem jižního konce ostrova.

Dnes se loučíme s ostrovem Okinawa. Ostrov je proslulý dlouhověkostí a patří k oblastem, kde žije nejvíce stoletých lidí na světě, což může souviset s životním stylem a zdravou japonskou stravou.

Článek

Okinawa je největším ostrovem ze souostroví ležícím v Tichém oceánu, které se česky nazývá ostrovy Rjúkjú a je rozdělené do tří geografických skupin. Ze západu ji omývá Východočínské, z východu potom Filipínské moře. V současnosti žije na Okinawě téměř jeden a půl milionu obyvatel, což při relativně malé ploše (ostrov je protáhlého tvaru o délce asi 107 km a průměrné šířce kolem 11 km) dává vysokou hustotu obyvatel, skoro šestinásobek hustoty obyvatel v České republice. Vzhledem k tomu, že severní část ostrova je téměř bez sídel, hustota obyvatelstva je soustředěná v jižní půli ostrova, kde činí řádově desetinásobek hustoty obyvatel v ČR. Ostrov byl po druhé světové válce pod americkou správou, Japonsku byl navrácen teprve roku 1972. Na ostrově jsou umístěny americké vojenské základny čítající několik desítek tisíc vojáků. Existuje sice dohoda o snížení počtu amerických vojáků na ostrově, vzhledem k aktuální geopolitické situaci a blízkosti Taiwanu není příliš v zájmu civilizovaného světa reálné snížení vojenské přítomnosti USA a snižování počtu vojáků probíhá v posledních letech kosmetickým tempem.

Okinawě se přezdívá „ostrov nesmrtelných“, protože patří k oblastem s nejvyšší střední dobou dožití na světě. Aktuální počet více než stoletých lidí žijících v Japonsku je přes 95000, a to je světová špička v tomto demografickém ukazateli. Na Okinawě je výskyt stoletých lidí ještě o něco četnější a přesahuje hodnotu 80 lidí na každých stotisíc obyvatel.

Foto: Petr Kříž

Základem naší stravy je kari a chilli (zde v japonských nudlích). Osobně věřím, že jde o jeden ze střípků do mozaiky dlouhověkosti.

Loučíme se s plážemi na našem poloostrově, některé partie pobřeží jsou opravdu luxusní a přitahují lidi se zájmem o potápění a šnorchlování.

Foto: Petr Kříž

nádherné pláže na poloostrově Yaedake

Foto: Petr Kříž

biologický průzkum pobřeží

Foto: Petr Kříž

čaj zakoupený v nápojovém automatu - po celém Japonsku jsou na nejrůznějších místech včetně vesnic nápojové automaty na nejrůznější chlazené nápoje (čaj, káva, cola, ovecné džusy apod.). Výběr je ohromující, cena velmi příznivá.

Foto: Petr Kříž

fascinující ikonická malba (Katsushika Hokusai - 1831) Velká vlna je obdivována mimo jiné i matematiky - rozpadající se vlna má blízko k teorii fraktálů - je zobrazena na tisícjenové bankovce (cca 150 CZK).

Foto: Petr Kříž

naše zapůjčená hybridní Toyota Cross - ekologický způsob dopravy

Před vrácením auta v půjčovně ho dotankováváme. Celkem jsme na ostrově ujeli 654 km a vychází nám neuvěřitelně nízká spotřeba 3,52 litru benzinu na 100 km. Tento způsob elektromobility bych volil i doma!

Samotný proces v půjčovnách - to je koncert japonských služeb, vše pro zákazníka! Daleko levnější, daleko kvalitnější než v Evropě. Vypůjčení i vrácení auta probíhá extra rychle, bez čekání, přitom půjčovny si neblokují z platební karty žádné vratné zálohy, v ceně je neomezený počet řidičů. My jsme řidiči tři a někdy je to krásný pocit, mít své dva osobní řidiče. Jednoznačný dojem - „Náš zákazník, náš pán.“

Foto: Petr Kříž

rozloučení s Okinawou - aranžmá orchidejí v odletové hale

Foto: Petr Kříž

Na letišti Okinawa Naha (kód OKA) letečtí spotteři ocení výskyt pro nás neznámých a exotických společností.

Foto: Petr Kříž

tankování paliva do letadla společnosti ANA, v pozadí dráha pro pojíždění na hlavní runway a v moři navigace pro přistávací dráhu

Do Hirošimy poletíme letem ANA1862 s druhým vlajkovým dopravcem Japonska společností All Nippon Airways. Odbavení probíhá naprosto precizně a extra rychle, postupy jsou zde na letištích mimořádně odladěné. Přitom se nastupuje mnohem později než v Evropě, brány se zavírají až 10 min před odletem, kdekoliv jinde věc nevídaná. Dokonalý cvrkot, všechno funguje, všechno „odsejpá just in time“.

Let je mimořádně krásný. Tentokrát jsem nerezervoval místa za sebou u okýnek jako u letu na Okinawu (spolucestující by se podruhé bouřili). Ale pouští mě k okýnku, a tak jsou všichni spokojeni.

Po startu točíme levou zatáčku kolem jižního konce Okinawy, ještě jednou vidíme prales Yanbaru z výšky. Následují další z Rjúckých ostrovů a potom již jižní Japonsko. Přes ostrov Kjúšú nalétáváme do zátoky před Hirošimou. Přiblížení je impozantní. Přes posvátný ostrov Miyajima přelétáváme kolem Hirošimy a ještě několik minut kloužeme vzduchem nad lesnatou krajinou, neboť letiště Hirošima (kód HIJ) je velmi daleko od centra na sever. Přistáváme za měkkého večerního světla a již se těšíme na hotel v centru.

Let trval 1 h a 32 min.

Foto: Petr Kříž

náš nový A321 po přistání v Hirošimě, další prvotřídní letecký zážitek

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz