Článek
„Facebook vám pomáhá navázat kontakt s lidmi ve vašem životě a sdílet s nimi své příspěvky,“ hlásá úvodní stránka největší sociální sítě. V podobném duchu se prezentují i ostatní platformy. A společně s touto pomocí nám servírují další obsah, který konzumujeme, i řadu reklamního a nereklamního obsahu přizpůsobeného na míru. Můžeme také vstupovat do různých skupin či diskuzních fór a podobně. To všichni známe a nemá cenu to zde více rozebírat. Zkrátka a jednoduše, sociální sítě mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem, a tak se s nimi musíme učit pracovat, a ne jen tupě hltat vše, co nám servírují.
Konec lidství v digitálním světě?
Sociální sítě procházejí už od svých počátků obrovským vývojem. Od prvních let novém milénia vznikají a zanikají, rostou a padají a jen ty největší si udržují obrovskou uživatelskou základu. V zásadě ale fungují na jednom principu, kterým je mezilidská interakce v digitálním světě. Tomu může být s příchodem AI konec.
AI generátory vytvářející texty, obrázky či videa tak chtě nechtě zaplaví i sociální sítě, stejně tak jako celý internet, který dle prognóz bude již za pouhé tři roky z devadesáti procent zcela umělý. Můžete namítnout, že i AI pracuje s podklady vytvořenými člověkem, jenže servíruje zcela nelidský umělý obsah a v blízké budoucnosti jej už nebude možné odlišit od toho reálného.
V některých případech se to děje již teď, třeba když krásné modelky nahrazují ženy vytvořené pomocí AI, a dokonce vydělávají obrovské peníze. Marketingové agentury a módní značky si libují, že nemusí pracovat s předraženými modelkami a influencerkami s velkým egem. Generátory textu také mohou zcela nahradit copywritery, o práci se mohou bát grafici, a tak bychom mohli pokračovat. Jenže z těchto produktů zcela vymizí lidskost a kreativita. Zatím nám to nevadí, ale jednou může přijít doba, kdy začneme v umělých AI produktech postrádat tu neviditelnou část lidství, která dělá člověka člověkem.
Obsah, který nikdo nechce
A může být i daleko hůře. AI sice mohou horentně využívat a vychvalovat markeťáci, jak jim vykouzlí skvělé reklamy na sociální sítě, které dokonale osloví uživatele na míru. Jenže stejný nástroj umí používat i kyberšmejdi, kteří chtějí stejně věrohodně oslovit uživatele a vysát z nich vše, co půjde. A tím nemyslím jen peníze, hodnotným artiklem jsou i osobní data či ovlivňování veřejného mínění ve prospěch té a té strany, země či režimu.
To se samozřejmě zcela jistě děje již dávno, jenže příchod AI dělá každý další deepfake (zdánlivě autentické fotografie či videa osob) propracovanější a věrohodnější. Dnes možná ještě při troše pozornosti poznáme, že známá osobnost na videu otevírá ústa nějak zvláštně, ale co za pár měsíců či let?
Vytvoření falešného videa je jednoduché a levné. V případě umělé modelky ukazující nové módní trendy to zřejmě nikomu vadit nemusí, ale co až na nás bude promlouvat vlivný politik? Co když se objeví video s událostí, která se nestala a na věrohodnosti jí bude dodávat známý reportér?
Hoří Louvre! Možná. Vlastně nehoří. Vždyť máme fotky a videa? Jak nehoří? Jo to je AI generované…
— Sváťa Barek 🇺🇦 (@BarekSvata) January 17, 2024
Stále se držím mé předpovědi, že 2024 je poslední rok, kdy ještě trochu můžeme věřit tomu, co vidíme na sítích. Připomínám, že vyhlídky demokracie jsou v takovém světě fakt špatné. pic.twitter.com/RVrXluSsvf
Klasická a věrohodná online média si v budoucnu zcela jistě dokáží takový obsah ohlídat a nepustí jej na veřejnost. Sociální sítě jsou však v rukou nás všech a co se na nich objeví, je prakticky neregulovatelné.
Už nyní praxe ukazuje, že například Facebook prakticky nereaguje na nahlášené podvodné reklamy, a pokud bude takto pokračovat, možná si cestou za co největšími zisky sám pod sebou podřeže větev. Prohrabávat se totiž obrovským množstvím nereálného, umělého a podvodného obsahu přestane jednou bavit každého.