Hlavní obsah
Internet a technologie

Konec sociálních sítí nadohled? Kvůli AI se možná zcela vytratí jejich smysl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Která fotografie je skutečná?

Už ze samotného slovního spojení „sociální síť“ plyne, že by měla taková platforma primárně poskytovat digitální interakci mezi lidmi. AI generátory za tím dělají tlustou čáru. Ať chceme, nebo ne.

Článek

„Facebook vám pomáhá navázat kontakt s lidmi ve vašem životě a sdílet s nimi své příspěvky,“ hlásá úvodní stránka největší sociální sítě. V podobném duchu se prezentují i ostatní platformy. A společně s touto pomocí nám servírují další obsah, který konzumujeme, i řadu reklamního a nereklamního obsahu přizpůsobeného na míru. Můžeme také vstupovat do různých skupin či diskuzních fór a podobně. To všichni známe a nemá cenu to zde více rozebírat. Zkrátka a jednoduše, sociální sítě mohou být dobrým sluhou, ale zlým pánem, a tak se s nimi musíme učit pracovat, a ne jen tupě hltat vše, co nám servírují.

Konec lidství v digitálním světě?

Sociální sítě procházejí už od svých počátků obrovským vývojem. Od prvních let novém milénia vznikají a zanikají, rostou a padají a jen ty největší si udržují obrovskou uživatelskou základu. V zásadě ale fungují na jednom principu, kterým je mezilidská interakce v digitálním světě. Tomu může být s příchodem AI konec.

AI generátory vytvářející texty, obrázky či videa tak chtě nechtě zaplaví i sociální sítě, stejně tak jako celý internet, který dle prognóz bude již za pouhé tři roky z devadesáti procent zcela umělý. Můžete namítnout, že i AI pracuje s podklady vytvořenými člověkem, jenže servíruje zcela nelidský umělý obsah a v blízké budoucnosti jej už nebude možné odlišit od toho reálného.

V některých případech se to děje již teď, třeba když krásné modelky nahrazují ženy vytvořené pomocí AI, a dokonce vydělávají obrovské peníze. Marketingové agentury a módní značky si libují, že nemusí pracovat s předraženými modelkami a influencerkami s velkým egem. Generátory textu také mohou zcela nahradit copywritery, o práci se mohou bát grafici, a tak bychom mohli pokračovat. Jenže z těchto produktů zcela vymizí lidskost a kreativita. Zatím nám to nevadí, ale jednou může přijít doba, kdy začneme v umělých AI produktech postrádat tu neviditelnou část lidství, která dělá člověka člověkem.

Foto: Pixaby

Chtěli byste znát jméno této modelky? Nemá jej. Jde o produkt umělé inteligence.

Obsah, který nikdo nechce

A může být i daleko hůře. AI sice mohou horentně využívat a vychvalovat markeťáci, jak jim vykouzlí skvělé reklamy na sociální sítě, které dokonale osloví uživatele na míru. Jenže stejný nástroj umí používat i kyberšmejdi, kteří chtějí stejně věrohodně oslovit uživatele a vysát z nich vše, co půjde. A tím nemyslím jen peníze, hodnotným artiklem jsou i osobní data či ovlivňování veřejného mínění ve prospěch té a té strany, země či režimu.

To se samozřejmě zcela jistě děje již dávno, jenže příchod AI dělá každý další deepfake (zdánlivě autentické fotografie či videa osob) propracovanější a věrohodnější. Dnes možná ještě při troše pozornosti poznáme, že známá osobnost na videu otevírá ústa nějak zvláštně, ale co za pár měsíců či let?

Vytvoření falešného videa je jednoduché a levné. V případě umělé modelky ukazující nové módní trendy to zřejmě nikomu vadit nemusí, ale co až na nás bude promlouvat vlivný politik? Co když se objeví video s událostí, která se nestala a na věrohodnosti jí bude dodávat známý reportér?

Klasická a věrohodná online média si v budoucnu zcela jistě dokáží takový obsah ohlídat a nepustí jej na veřejnost. Sociální sítě jsou však v rukou nás všech a co se na nich objeví, je prakticky neregulovatelné.

Už nyní praxe ukazuje, že například Facebook prakticky nereaguje na nahlášené podvodné reklamy, a pokud bude takto pokračovat, možná si cestou za co největšími zisky sám pod sebou podřeže větev. Prohrabávat se totiž obrovským množstvím nereálného, umělého a podvodného obsahu přestane jednou bavit každého.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz