Článek
Svět módy občas nabývá zvláštních rozměrů. Po přehlídkových molech často chodí modelky a modelové v oblečení, které na ulici jen tak nevidíte. Na druhou stranu se na ulicích můžete setkat s kousky, jež by na obálkách módních časopisů skutečně nezářily. Móda je ale i otázkou vkusu. Co někomu přijde hezké, jiné znechucuje a naopak. Někdo však nemá vyhraněný názor a přesto chce vypadat dobře. Pro takové je tu normcore.
V jednoduchosti je síla
Adolescenty a dospívající normcore pravděpodobně moc neosloví. Možná je ale zaujme jeho pointa. Lidé středního věku pak k tomuto „módnímu stylu“ inklinují více a v podstatě i nevědomě.
Pojem normcore se začal nenápadně objevovat v první polovině minulé dekády. V českém prostředí o něm v roce 2014 napsal magazín Proti šedi dokonce jednu památnou větu: „U nás nebude zřejmě šance vždy rozlišit, kdo je normcore a kdo na to kašle.“ Jenže ve skutečnosti to až tak jednoduché není.
O co tedy v normcoru jde? Zkrátka být normální, průměrný, ale zároveň upravený a barevně sladěný. Vhodné nejsou pestré barvy, nápisy značek přes celou hruď nebo kabelky se stokrát vytištěným logem Louis Vuitton. V jednoduchosti je síla. Stačí kraťasy, džíny, sukně, nebo jednobarevné kalhoty (ne tepláky), pohodlné (nesportovní!!!) boty, triko, mikina, košile nebo halenka a v zimě bunda, šála a čepice. Jednoduché. Maximálně 3 barvy a je to.
Z hlediska nošení i výběru oblečení ze šatníku je takový normcore extrémně praktický. Žádné přemýšlení nad tím, co si dnes vezmu na sebe. Zkrátka sáhnu do šatníku a jde se. V normcoru se tak nějak všechno ke všemu hodí.
Boj proti fast fashion
Normcore zcela ignoruje módní trendy. Je v podstatě nadčasový a odolný proti každoroční masírce módních řetězců z obchodních center, které každý rok určují, co se má nosit a za co se má utrácet.
Fast fashion produkovaná nejspíše kdesi v Asii je škodlivý fenomén. Milióny tun oblečení se v podstatě zbytečně neupotřebí další sezónu. Buď leží ladem ve skříních nebo se vyhodí, protože influenceři na TikToku už diktují nové trendy, které musíte mít. Nadmíra oblečení pak zbytečně zatěžuje planetu.
Samozřejmě, že je i šatník průměrňáků tvořen oblečením od švadlen z východu a také je jej třeba čas od času měnit, ovšem tento kolotoč je mnohem pomalejší. Neutrální oblečení má totiž velkou šanci přežít několik sezón.
A zde přichází i slibovaná pointa pro generaci Z, která je médii prezentována jako ekologicky uvědomělá - ruce pryč od fast fashion a šup do průměru. Nebo ne?
Menocore - móda pro ženy v přechodu
V souvislost s normcorem se v módních kruzích objevil ještě jeden tak trochu bizarní pojem - menocore. Ten popsal v roce 2018 magazín Repeller jako variaci normcoru pro ženy středního věku, přičemž část meno má značit menopauzu.
Menocore se vyznačuje opět neutrálními barvami, neformálním oblečením, ale zároveň upraveností. Nositelka takového oblečení je podle výše zmíněného magazínu zralá a sebevědomá, přičemž svým outfitem nepotřebuje budit jak mužskou, tak ženskou pozornost.