Článek
K pochopení filozofie konceptu ahoj! se musíme přesunout do kulis začátku milénia. V té době mladoboleslavská automobilka ani nepoužívala slogan „simply clever“ a její portfolio tvořila pouze končící Felicia, Fabia a Octavia první generace. V roce 2001 pak přišel Superb.
Ať tak či onak, v dynamickém automobilovém světě se místo pro ahoj! nenašlo a koncept pomalu upadl v zapomnění. Jako maketa se vůz v modré barvě představil na několika místech v republice, ale ještě než se stačil rozběhnout další vývoj, Vratislav Kulhánek, tehdejší šéf škodovky, dal projektu stopku. Přesto určité prvky ze Škody ahoj! použil koncern u některých budoucích modelů.
Vůz pro mladé i starší
Za designem konceptu stál Thomas Ingenlath. Vůz měl být zaměřen na mladou generaci, o čemž svědčilo malé „a“ a vykřičník na konci názvu, tyto prvky později také použil Volkswagen u minivozu up! Nicméně podle designéra byla vyvýšená karosérie postavená na podlahové ploše první Fabie vhodná i pro seniory. Vnitřní prostor vozu měl být nebývale velký, protože kola byla postavena v rozích karoserie, a tak v interiéru nezabírala místo. Interiér mohl pojmout 4 - 5 osob, ale na úkor zavazadlového prostoru. Ze zajímavostí lze také vyzdvihnout variabilitu střešních lišt. Šly nasadit jak příčně, tak podélně.
„Škoda ahoj! se k nám perfektně hodí. Je to moderní interpretace Fiatu Panda nebo Renaultu 4 především pro mladé lidi. Dá se použít jako nákupní taška na kolečkách, rodinný kočár nebo terénní auto, které snese nějaký ten hrbol či ránu,“ řekl v roce 2002 pro idnes Ingenlath.
Nicméně ve stejném článku se také vyjádřil Kulhánek, který řekl, že jde pouze o hračku nikoliv o vážně míněný projekt. Tato slova trochu hasil tehdejší šéf vývoje Wilfried Bockelmann, jenž prohlásil, že ahoj! má nastínit jednu z možných budoucích cest značky.
Odkaz v modelech Citigo a Roomster
Z dnešního pohledu je ahoj! jakýmsi předchůdcem Citigo, které se začalo vyrábět až v roce 2011. Trojlístek koncernových minivozů doplňoval ještě zmiňovaný up! a Seat Mii. Volkswagen up! se stále ještě prodává. Škoda ahoj! však nesla viditelné rysy Roomsteru vyráběného v letech 2006 až 2015. Jde zejména o zadní část vozu - stejně navržené světlomety a otevírání zavazadlového prostoru, ale také pojetí bočních oken z profilu, které nejsou ve stejné výšce.