Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Škoda ahoj! Zapomenutý koncept, jehož vývoj zatrhl šéf automobilky

Foto: Škoda Auto

První opravdu malé auto v moderních dějinách mladoboleslavské škodovky se mohlo jmenovat ahoj! Z dnešního pohledu poněkud úsměvná studie vznikla před více jak dvaceti lety. Stopku její cestě k sériové výrobě dal sám ředitel automobilky.

Článek

K pochopení filozofie konceptu ahoj! se musíme přesunout do kulis začátku milénia. V té době mladoboleslavská automobilka ani nepoužívala slogan „simply clever“ a její portfolio tvořila pouze končící Felicia, Fabia a Octavia první generace. V roce 2001 pak přišel Superb.

Ať tak či onak, v dynamickém automobilovém světě se místo pro ahoj! nenašlo a koncept pomalu upadl v zapomnění. Jako maketa se vůz v modré barvě představil na několika místech v republice, ale ještě než se stačil rozběhnout další vývoj, Vratislav Kulhánek, tehdejší šéf škodovky, dal projektu stopku. Přesto určité prvky ze Škody ahoj! použil koncern u některých budoucích modelů.

Foto: Škoda Auto

Vůz pro mladé i starší

Za designem konceptu stál Thomas Ingenlath. Vůz měl být zaměřen na mladou generaci, o čemž svědčilo malé „a“ a vykřičník na konci názvu, tyto prvky později také použil Volkswagen u minivozu up! Nicméně podle designéra byla vyvýšená karosérie postavená na podlahové ploše první Fabie vhodná i pro seniory. Vnitřní prostor vozu měl být nebývale velký, protože kola byla postavena v rozích karoserie, a tak v interiéru nezabírala místo. Interiér mohl pojmout 4 - 5 osob, ale na úkor zavazadlového prostoru. Ze zajímavostí lze také vyzdvihnout variabilitu střešních lišt. Šly nasadit jak příčně, tak podélně.

„Škoda ahoj! se k nám perfektně hodí. Je to moderní interpretace Fiatu Panda nebo Renaultu 4 především pro mladé lidi. Dá se použít jako nákupní taška na kolečkách, rodinný kočár nebo terénní auto, které snese nějaký ten hrbol či ránu,“ řekl v roce 2002 pro idnes Ingenlath.

Nicméně ve stejném článku se také vyjádřil Kulhánek, který řekl, že jde pouze o hračku nikoliv o vážně míněný projekt. Tato slova trochu hasil tehdejší šéf vývoje Wilfried Bockelmann, jenž prohlásil, že ahoj! má nastínit jednu z možných budoucích cest značky.

Foto: Škoda Auto

Škoda ahoj!

Odkaz v modelech Citigo a Roomster

Z dnešního pohledu je ahoj! jakýmsi předchůdcem Citigo, které se začalo vyrábět až v roce 2011. Trojlístek koncernových minivozů doplňoval ještě zmiňovaný up! a Seat Mii. Volkswagen up! se stále ještě prodává. Škoda ahoj! však nesla viditelné rysy Roomsteru vyráběného v letech 2006 až 2015. Jde zejména o zadní část vozu - stejně navržené světlomety a otevírání zavazadlového prostoru, ale také pojetí bočních oken z profilu, které nejsou ve stejné výšce.

Anketa

Líbí se vám Škoda ahoj!?
Ano, určitě by své kupce našla.
97,7 %
Ne, je skutečně ošklivá.
2,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 43 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz