Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nulové emise elektromobilu jsou nerealizovatelný mýtus

Foto: Ivan Radic, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Elektromobilita je slepou uličkou a ekonomickou sebevraždou Evropy

Stejně jako EU záměrně ignoruje emise CO2 z výroby elektřiny, tak může úplně stejně začít ignorovat CO2 z výfuku a rázem máme na papíře bezemisní diesel. Bezemisní automobil je nesmysl, jen každý typ pohonu produkuje emise jinde.

Článek

Elektromobilita tak může být dokonale slepou uličkou, která životnímu prostředí nijak nepomůže. Nejde jen o energetickou náročnost elektromobilů, ale také nutnost posílení přenosové soustavy, vybudování dostatku nabíjecích stanic a vyřešení mnoha dalších problémů, které si možná ani dnes ještě neumíme představit.

Srovnávat srovnatelné

Pokud nebudeme brát do úvahy otěr z pneumatik, elektromobil skutečně neprodukuje během jízdy žádné emise. Elektromobil ale musíme vyrobit, dát mu baterii a nakonec je třeba jej ekologicky zlikvidovat, včetně obrovské baterie. Ale než takovou baterii budeme likvidovat, musíme ji po celou dobu životnosti nabíjet. Nabíjet elektrickým proudem, jehož výroba má k nulovým emisím na míle daleko.

Chceme-li tedy srovnat ekologičnost jednotlivých typů osobních aut, je nutné porovnávat celý životní cyklus vozu. To zahrnuje i těžbu potřebných surovin pro daný výrobek. V takovém případě elektromobily vůbec nedopadají nejlépe, respektive nejsou na tom lépe než třeba zatracované diesely. Tak proč takový mediální cirkus kolem „čistých“ aut?

Další závislost na Číně je špatné rozhodnutí

Baterie, případně jejich komponenty se vyrábějí v naprosté většině v Číně či jinde v Asii. Do Evropy je nezbytné je nějak dopravit, nejčastěji lodí. I když se lodní doprava na celkových emisích skleníkových plynů podílí jen asi 4 %, jedná se po letecké přepravě o dopravu s nejrychleji rostoucím objemem emisí v posledních desetiletích. Navíc ceny lodní přepravy rostou přímo raketově. Opravdu potřebujeme další obor, v němž budeme jako Evropa závislí na Číně? Číňané nejen, že dominují žebříčkům výrobců baterií, ale snaží se ovládnout také trh s jejich recyklací. Všichni dobře víme, jak jsme dopadli, když Evropa byla závislá na dodávkách plynu z Ruska. A Čína se od Ruska příliš neliší.

Drahé elektromobily si Češi kupovat nebudou

V České republice tvoří elektromobily jen marginální část vozového parku. K 31. 3. 2024 bylo u nás registrováno 24 239 vozidel s pohonem BEV (plně elektrický vůz, který pohání jeho vlastní baterie; tu je nutné nabíjet) v kategorii M1, tedy osobní vozidla. K stejnému datu bylo v ČR celkem registrováno 6 630 613 osobních automobilů. Elektromobily tak aktuálně tvoří 0,37 % osobního vozového parku v naší zemi. Přiznejme si, že to není právě mnoho.

Nejlevnější nové elektromobily se v letošním roce prodávají v cenách od 650 000 korun výše, přičemž čím delší dojezd na jedno nabití baterie, tím vyšší pořizovací cena. Při investici kolem milionu ujedeme bez nabíjení asi 400 kilometrů. Stále uvažujeme malá auta, u rodinných modelů se již ceny šplhají do astronomických výšin. Průměrná pořizovací cena auta se přitom v roce 2023 u nás pohybovala kolem 269 000 Kč. Běžná česká rodina potřebuje auta dvě. Není mnoho rodin, které by si mohly dovolit elektromobily využívat.

Foto: Kritzolina, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Nabíjení elektromobilů nebude do budoucna vůbec levnou záležitostí

V České republice je celkem běžné automobil například po deseti letech užívání s nájezdem třeba 150 tisíc km za slušnou cenu prodat. Bude ale totéž možné i v případě elektromobilu? Já osobně neznám nikoho, kdo by si koupil 10 let starý elektromobil, když ví, že cena nové baterie může hravě přesáhnout i půl milionu korun. A je vysoce pravděpodobné, že k tomuto scénáři u desetiletého elektroauta dojde. To z něj činí neprodejný kus a ještě více prohlubuje cenovou propast mezi elektro a spalovacími vozy.

Elektřina z obnovitelných zdrojů nás nespasí

Vzpomínám si na jeden rozhovor s rakouským bojovníkem proti jaderné energetice. Byl v šoku, když se dozvěděl, že Rakousko sice nespustilo svou jadernou elektrárnu, ale když jim vlastní zdroje nestačí, v klidu nakupuje třeba u nás. Takže pán sice bojoval proti Temelínu, ale baterku do mobilu si klidně temelínskou elektřinou nabíjel.

Foto: Adrem68, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, prostřednictvím Wikimedia Commons

Elektřina pro elektromobily zdaleka nepochází z „čistých“ zdrojů

A podobné je to také s elektromobilitou. Nemáme tu větrníky jako v Německu, ani divoké řeky jako v Rakousku. Solární energie je sice fajn, ale v zimě je třeba ji něčím doplnit. Všechny přírodní zdroje se vyznačují nepravidelností. Vítr občas fouká, jindy ne, slunce svítí i nesvítí a vody je někdy málo, jindy až příliš. Toto vše také vyžaduje robustní přenosovou soustavu, kterou nemáme a hned tak mít nebudeme. Bavíme se o investici v řádech mnoha a mnoha miliard, stejně jako v případě výstavby potřebné infrastruktury pro elektromobily. Uhelné elektrárny zdaleka nejsou bezemisní a vyhořelé jaderné palivo je třeba někam ukládat. Bez této elektřiny žádný elektromobil nevyjede z garáže a tím pádem není bezemisní ani omylem, jak se nám snaží EU nabulíkovat.

Elektromobilita je velmi drahá a velmi zranitelná sázka na ekologii. Proč se více nepracuje třeba se syntetickými palivy a jinými druhy pohonu? Doufejme, že na nejvyšších postech v EU se dostane ke slovu rozum dříve, než bude pozdě a Evropa se změní ve skanzen pro asijské turisty s fotoaparáty na krku.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz