Článek
Velkou cenu Formule 1 tentokrát hostila Belgie. Kopcovitý okruh Spa Francorchamps je podle mého soudu jednou z nejkrásnějších tratí celého šampionátu. Neobvykle velké převýšení se snoubí s mimořádně rychlými zatáčkami. Opravdovým klenotem této ardenské trati je zatáčka Eau Rouge, kde jezdci pod plným plynem projíždějí sérii dvou levých a jedné pravé zatáčky. Při průjezdu Eau Rouge překonávají 17% převýšení, celkem 41 výškových metrů, při rychlosti někde okolo 300 Km/h.
V tomto motoristickém ráji jsme měli tento víkend možnost sledovat něco docela jiného než to, co se odehrálo v Maďarsku pod taktovkou McLarenu. Letošní belgické Velké ceně dominovaly oba vozy Mercedes. Na rozdíl od McLarenu, kde Lando Norris i Oscar Piastri byli v Maďarsku jen nějakými béčkovými herci, kteří odehráli předem připravený kus, Hamilton s Russellem předvedli opravdovou ukázku závodního umění.
Nadvláda Mercedesu
Deštivá kvalifikace vůbec nenasvědčovala tomu, že by Mercedesy měly nedělní závod ovládnout. Lewis Hamilton obsadil čtvrtou pozici, George Russell zajel dokonce až sedmý nejlepší čas. Co ale dávalo velké naděje na zajímavý závod, byla penalizace zatím dominantního Maxe Verstappena, který se svým Red Bullem jinak kvalifikaci ovládl. Protože Holanďanovi jeho mechanici měnili motor, klesl na startovním roštu o celých deset příček do hloubi pole. Tím samozřejmě o jednu příčku poskočily i oba Mercedesy.
George Russell i Lewis Hamilton předvedli, že závodit opravdu umějí. Hamilton, který startoval nakonec ze třetí pozice, se hned v prvním kole přehnal okolo Sergia Pereze s Red Bullem. Podobným způsobem nedal žádnou šanci ani Leclercovi o dvě kola později, a nekompromisně se ujal vedení. Lewis Hamilton celý závod dokazoval, že jeho sedm mistrovských titulů v královské třídě motorsportu nezískal náhodou. Jeho bezchybná jízda i dokonalá strategie výměny pneumatik mu vynesla účast v závěrečném souboji o vítězství s jeho týmovým kolegou.
Russellova dokonale nedokonalá strategie
George Russell předvedl jeden ze svých nejlepších výkonů, především v závěru závodu. Od startu kroužil na pátém místě za Oscarem Piastrim. V desátém kole zastavil u svých mechaniků na výměnu pneumatik, kde žlutou sadu gum vyměnil za tvrdou, bílou sadu. V tu chvíli do konce závodu zbývalo ještě nekonečných 34 kol. George Russell jako jeden z mála zvolil riskantní strategii, a jeho první zastávka byla také poslední. Celý zbytek závodu dojel s pneumatikami nazutými v desátém kole.
Postupem času celé čelo závodu zastavilo u mechaniků podruhé, a tím se Russell dostal do vedení. Jenomže jeho pneumatiky už měly něco za sebou. Jeho stájový kolega Lewis Hamilton zajel k mechanikům podruhé ve 27. kole. Měl tedy o 17 kol mladší pneumatiky než Russell, a bylo to znát. Russella postupně dojížděl a ve 40. kole byl již na dosah DRS. Navíc Hamilton měl o polovinu méně sjeté gumy a to dělá strašně moc. Nebylo tedy pochyb, že Hamilton Russella co nevidět předjede. Jenomže George Russell bojoval jako lev a s jednoznačně pomalejším vozem za sebou sedminásobného šamiona udržel až do cíle závodu.
V tuto chvíli by se dalo říci, že Russellova strategie jedné zastávky dokonale zafungovala. Jenomže hned po závodě přišlo něco, co nikdo nečekal. Pravidla jasně stanovují minimální hmotnost každého monopostu na 798 kg. A ten Russellův nevyhověl o 1,5 kg. Dle pravidel jednoznačná diskvalifikace. Mercedes vyrobil opravdu fatální chybu. Když Russellovi jeho inženýři schválili strategii na jednu zastávku, neuvažovali, že jeho gumy budou v cíli extrémně sjeté, a tudíž o něco malinko lehčí. A tady, dle slov šéfa týmu Tota Wolffa, tkvěl celý kámen úrazu. George Russell tedy o svůj třetí triumf v životě přišel hloupou chybou svého týmu. Vítězství nakonec tedy spadlo do klína Lewisi Hamiltonovi.
Mercedes není McLaren
Týmu Mercedes ale i přes obrovskou chybu, která George Russella stála vítězství, nemůžeme odepřít sportovní srdce. V momentě, kdy Hamilton dojel jasně pomalejšího Russella, nepřišel žádný povel, který by některého jezdce upřednostnil. A to i přesto, že se k Hamiltonovi ze zadu velmi rychle blížil Oscar Piastri s McLarenem a hrozilo, že jej předjede. Mimo jiné také samozřejmě visela ve vzduchu potenciální kolize obou Mercedesů během vzájemného souboje. I tak tým Mercedes své jezdce nechal bojovat kolo na kolo, na rozdíl od McLarenu a Landa Norrise, který teatrálním gestem dehonestoval Velkou cenu Maďarska.
Chyba, jaké se Mercedes dopustil, by se ve Formuli 1 neměla příliš často opakovat. Nicméně díky sportovnímu duchu týmu Mercedes mohli diváci sledovat opravdu dech beroucí finiš Velké ceny Belgie. Oba jeho jezdci předvedli skutečně impozantní výkony a double by si opravdu zasloužili. Snad Mercedes příště své monoposty lépe zváží.
Zdroje: