Článek
Z četných veřejných šetření vyplývá, že v ČR se zvyšuje podíl středně příjmových rodin, které z různých důvodů hospodaří deficitně. Po jistou dobu tuto praxi zvládají díky vlastním finančním rezervám a úpravám rodinných výdajů. Pak přijdou na řadu půjčky v rámci rodiny, pokud se v tomto okruhu nachází dostatečně solventní a vstřícný věřitel. Co, ale dělat v okamžiku, kdy rodina volnými finančními zdroji nedisponuje a domácí rezervy jsou vyčerpány?
Logickou úvahou je obrátit se na banku, která vám rozumí. Zná vaši historii, má přístup do registrů, aby si ověřila míru vašeho zadlužení, máte v ní finančního poradce, který se vás při předchozích setkáních snažil přesvědčit, že je zde pro vás, připraven řešit problémy, které s sebou život přináší.
Jasně máte s ním celou řadu zkušeností, mezi které patří i ta, že vás přesvědčil o výhodnosti přechodu k jinému dodavateli energií v okamžiku, kdy tento dodavatel krachoval, ale říkáte si, že je to již dávno, a že chyby se holt občas stanou. Impulsem k jednání je vám okamžik, kdy obdržíte od své banky nabídku výhodného úvěru ve svém elektronickém bankovnictví. V tu chvíli se rozhodnete jednat, neboť si řeknete: „Proč by mi posílali nabídku, která je z jejich strany planá?“
V nabízeném odkazu vyplníte požadované údaje. Pečlivě přepočítáte výši měsíční splátky a podle ní i dobu po jakou budete úvěr splácet. Do kalkulací zahrnete inflaci i další potenciální rizika, která mohou do vaší platební schopnosti vstoupit. Pak vložené údaje odešlete a čekáte, jaké odpovědi se vám z „rozumějící“ banky dostane. A ejhle! Odpověď je zamítavá. Ze zadaných údajů vyplývá, že jste pro banku, jako její dlouhodobý klient, příliš riskantní, a tudíž vám úvěr neposkytne.
Co uděláte v tuto chvíli? Obrátíte se na jinou finanční instituci, se kterou nemáte vůbec žádnou dosavadní zkušenost. I v jejím případě zadáte všechny požadované údaje a opětovně čekáte až se kolečko na monitoru vašeho počítače dotočí. Čekáte negativní odpověď, ale opak je pravdou. Štěstěna se v podobě banky, která vám „nerozumí“ na vás usmála a vy zase můžete v klidu spát.
Úvěr vám na účet přistane ještě téhož dne. Do mailu vám přijde nabídka říkající, že pokud byste si chtěl půjčit více, tak pro vás „nerozumnějící“ bankovní instituce alokovala další finanční prostředky, o které si v případě potřeby můžete do určitého termínu požádat. I tuto nabídku oceníte, neboť ve vás vyvolá dobrý pocit.
Pak se vám přihodí, že vám z ničeho nic přistane na účtu rozumějící banky větší objem finančních prostředků, např. z dluhopisů, jejichž vázací doba vypršela. Krátce po této události vám zazvoní telefon, ve kterém vám milý hlas oznámí, že máte nárok na výhodný úvěr od rozumějící banky, která vždycky stála na vaší straně a vždy byla připravená vám pomoci. Hlavou vám běží formulace odpovědi. Víte, že mluvíte nejspíše se zaměstnancem najaté firmy a uvědomujete si, že hovor je nahráván. Párkrát polknete naprázdno, rozhodnete se, že den je příliš krásný na to, abyste si jej zkazili a maximálně milým hlasem odpovíte : „Děkuji Vám za nabídku, ale raději budu čerpat úvěry od banky, která mi sice nerozumí, ale nabízí služby se skvělým porozuměním a servisem!“