Hlavní obsah
Umění a zábava

Chlapec s panenkou: děsivý obraz jitří lidskou fantazii. Znepokojivá malba skrývá mnoho záhad

Foto: Matiheiu Croisetiere via Flickr/CC-BY-SA 4,0 international

V historii výtvarného umění nalezneme díla, která jsou na první pohled prapodivná. Bezesporu fascinující a strašidelný je i obraz z roku 1972, který vešel do městských legend. Mráz po zádech přejede každému, kdo se na něj podívá. Jaký příběh skrývá?

Článek

William Stoneham (*1947) je nyní 78letý malíř, grafik a specialista na digitální filmové triky. Rodák z Bostonu je proslavený tvůrce velice zvláštních obrazů. Některé jsou pro laické oko moc hezké, propracované, mají specifické obrysy, tvary, barvy. Jiné z jeho děl jsou však jednoduše divné. A nejdivnější z nich je olejomalba, která má rozměry 61 cm × 91 cm.

Obraz se jmenuje The Hands Resist Him, což lze volně přeložit jako Ruce mu vzdorují, Ruce mu odporují, Ruce ho nenechají na pokoji nebo Nenechavé ruce - fantazii se meze nekladou ani při překladu tohoto nevšedního díla. Je na něm kluk, vysoká panenka s prázdnýma očima, okno, v jehož skle může pozorný divák zahlédnout matné obrysy několika dětských ručiček, které jako kdyby tloukly do skla. Kulatá díra ve tvaru měsíce, panenka drží v ruce něco, co na první pohled vypadá jako pistole - a nejděsivější je chlapcův výraz.

Foto: Fandom Wookiepedia/CC-BY-SA 4,0 international

William Stoneham cca v roce 1985. Spolupracoval s Lucasem na trikům ke Hvězdným válkám

Je zarputilý, nenávistný, „ďábelský“, jak ho označují zděšení obdivovatelé. Obraz má totiž obrovskou, skutečně obrovskou základnu fanoušků a ctitelů, která se neustále rozšiřuje. Proč tomu proboha tak je? řeknou si mnozí. Vždyť je to normální obraz, trochu strašidelný, to je pravda, ale jinak se nijak nevymyká. Vypadá spíš jako dílo nějakého blázna, co měl halucinaci. Ta panenka, ta je prapodivná, ale jinak - proč tolik povyku pro kousek plátna? kroutí hlavou lidé. Protože je toho daleko víc.

Příběh Rukou, jak se obrazu také přezdívá, vešel do legend a točí se okolo něj neskutečné povídačky, očitá svědectví, děsivé události, prapodivné nehody, vystupování postav z plátna - i tragédie. Obraz má znepokojivou historii, která byla zmodernizována médii, internetem a využitím populární prodejní platformy eBay. Dílo samotné bylo poprvé vystaveno v roce 1972 v kalifornském Beverly Hills, kde v galerii s názvem Charles Feingarten Gallery viselo dva roky. Návštěvníci se u prapodivného plátna zastavovali, až na něj někdo upozornil slavného uměleckého kritika Los Angeles Times Henryho Seldise.

Foto: Matiheiu Croisetiere via Flickr/CC-BY-SA 4,0 international

Bizarní obraz se všemi detaily. Je jich tam tolik…

„Jděte se tam podívat, to je hrůza, to musel malovat nějaký bezbožný ďábel!“ přišel mu anonymní dopis plný modliteb a nakreslených křížů. Kritik si Ruce prohlížel celé hodiny, byl obrazem úplně pohlcen. Líbil se mu. V roce 1974 napsal Seldis hojně čtenou kritiku: „Obrazy Williama Stonehama jsou nejlepší, když jsou nejpodivnější. Je to génius. Dívám se na první ryze neosurrealistický obraz - rozšiřuje surrealistické fantazie do současné éry. Překvapivé aranžmá obrazu je netypické, zvláštní a vyvolává děs i nadšení.“ No jo, ale… Okouzlený kritik byl snad jediný, komu se The Hands Resist Him líbil.

Lidé si před vystaveným obrazem uplivovali, chytali se za srdce; zaměstnanci galerie museli častokrát vyvádět ven návštěvníky, kterým se udělalo špatně. Co to mělo být? Nějaké davové šílenství? Pak se do galerie vydal i herec John Marley - je to ten, co ve slavném filmu Kmotr najde v posteli koňskou hlavu. A Ruce si koupil. Za obrazem se zavřela pomyslná voda, Bill Stoneham se stával slavným jinými díly, rozjel svou kariéru, až nastal rok 2000. Originál Rukou se najednou objevil na aukčním webu platformy eBay.

Foto: Wikimedia Commons/volná licence

John Marley

Obraz byl nalezen zabalený v několika vrstvách papíru v objektu starého pivovaru párem postarších manželů na procházce se psem. „Bylo to nějaké opálené, někdo to chtěl zapálit, ale manžel byl zvědavý, vymotal to z obalu a našel tam obraz. Syn nám poradil, ať to zkusíme „střelit“ na eBay. Měli jsme TO chvíli doma, protože mně se TO docela líbilo, jenže… Přikládáme fotky, videa, a popis událostí, které se po zavěšení této hrůzy z pekla děly s naší malou vnučkou, která bydlí s námi, synem a snachou v domě. Najde se dobrodruh, který TO koupí? Strašidelný obraz dáváme do dražby s vyvolávací cenou 199 dolarů.“

Pod inzerátem byly „přicvaknuty“ velice, ale velice zvláštní fotografie i zrnité videozáznamy z dětské chůvičky. Zachycovaly čtyřletou vnučku, jak si hraje v postýlce, pak je probuzena ze spánku, začne křičet, přilétnou rodiče, a holčička ukazuje na obraz. To se několikrát opakovalo, až otec natočil kameru videochůvičky přímo na zavěšený obraz, který ale nebyl v pokojíčku, visel v chodbě a byl vidět otevřenými dveřmi dětského pokoje. Lidé si pustili další sekvenci a nestačili se divit. Z obrazu zcela jasně zmizel chlapec, v dalším záběru tam nebyla panenka. Nebo se ztratili oba. Panenka také místo onoho předmětu (většinou se říká, že je to baterie s dráty) třímala v ručičkách pistoli.

Nejděsivější byl „výlez“ namalovaného hocha do reálného světa - jestli jste viděli horor Kruh, tak nějak podobně lezl po čtyřech ven jako Samara ze studny. Otřesné záběry byly ale tou nejlepší prodejní reklamou na světě. Proto se samozřejmě zcela jasně nabízí, že šlo o podvod kvůli zvýšení ceny draženého obrazu. Což se povedlo na jedničku. Nabídka s názvem „Haunted Painting“ způsobila senzaci. Během pouhých několika hodin byl příběh obrazu a odkaz sdílen po celém internetu. Inzerát na eBay nasbíral před prodejem více než 30 000 zhlédnutí. Z první nabídky 199 dolarů se částka dostala na konečnou cenu 1750 dolarů. A už to jelo. The Hands Resist Him se stal doslovnou internetovou legendou.

Obraz má nejen svou vlastní stránku na Facebooku či Wikipedii, dostal se do mnoha meme, tiskne se na trička, točí se o něm dokumenty nebo podcasty, píší knihy. Média se chytila strašidelného aspektu obrazu a dále podnítila zájem o umělecké dílo a městskou legendu. I seriózní deníky dlouze popisovaly „životní“ pouť prokletého plátna. Pak někdo zjistil zvláštní úmrtí, která se v souvislosti s malbou objevila - kritik Henry Seldis spáchal v roce 1978 sebevraždu. Z ničeho nic, měl rozjetou kariéru, byl populární a obdivovaný - a najednou ležel na podlaze svého bytu s prostřelenou hlavou a pistolí v ruce. Další byl herec Marley, který zemřel na selhání srdce při banální operaci. A majitel galerie Charles Feingarten zesnul za velice záhadných okolností v roce 1981. 

Foto: Pixabay

Ruce se prý nedají spočítat. Tak to zkusíme…

Majitel obrazu, který ho získal v dražbě, dal dílo „dál“ s notickou: „Fuj. Tohle už nechci nikdy ani vidět!“ Ruce byly znovu na eBay, znovu se dražilo, obraz střídal majitele, ale každý ho po několika dnech či týdnech nabídl k prodeji znovu. Proč? Je to jednoduché a všichni zmiňují naprosto to samé: „Vystavil jsem si to ve svém obývacím pokoji a člověče, ta věc byla nepříjemná každému, kdo ji viděl, dělalo se mi blbě (…) Při pohledu na tu hrůzu jsem omdlel (…) Zbláznila se mi doma elektronika, tiskárna „žrala“ papíry, klimatizace foukala dovnitř bordel, mobil se vybíjel a přísahám, ten kluk se mi smál do ksichtu! (…) Moje děti v přítomnosti obrazu - v místnosti, kde byl vystaven - propadaly záchvatům vzteku a zuřivosti (…) Plakal jsem a slyšel vrčení. To byl ďábel, k*rva, nebo co to bylo. Já už to nechci ani vidět!“ A tak všelijak podobně.

Nakonec se ke všemu musel vyjádřit i sám tajuplný autor neblahého obrazu. Dosud si Bill Stoneham budoval auru nedostupného malíře, za kterého „mluví jeho práce“, nyní musel mluvit sám, protože situace už byla neúnosná. Na dveře jeho ateliéru bušili reportéři, byl bombardován dopisy a telefonáty. Pak konečně kývl na televizní rozhovor. Vousatý starý pán jen vrtěl hlavou a vysvětloval:

Foto: Pixabay

Panenka je prý průvodkyní do světa „za sklem“

„Ten chlapec jsem já, když mi bylo pět let. Je to podle staré fotky. Jsem adoptovaný, nevím, kdo je moje matka, zřekla se mě a pohodila na schody požární stanice. Byl jsem v sirotčinci, pak se mě ujali moji pěstouni, kterým vděčím za vše. Ale určitá melancholie ve mně zůstala po celý život a provází i moje díla. Tento obraz jsem vytvořil pod vlivem básně mojí tehdejší manželky, zmiňované fotky a Junga. Já miluji Junga a jeho učení. Je to prosté - lidé se rodí se sbírkou znalostí zděděných z minulé kolektivní zkušenosti lidstva, což je vede k tomu, že si drží řadu hluboce zakořeněných přesvědčení a instinktů, jako je spiritualita, sexuální chování a instinkty života a smrti. Mají k němu ale přístup jen v dobách krize a snů. Ty ruce na obraze jsou ony druhé životy. Skleněné dveře jsou závojem mezi bděním a sněním. A panenka je imaginární průvodkyní mezi oběma světy. Tak jsem to myslel.“ kýval hlavou malíř a dodal:

„Žijeme v době vědy a tvrdé reality a tvrdých faktů, ale stále nás přitahuje tajemno… A co je záhadnější než obrazy? Více než jakýkoli jiný objekt jsou obrazy jedinečnou věcí, kterou někdo vytvořil rukama.“

Foto: WMrapids/Creative Commons Zero, Public Domain Dedication

Bazilika svatého Adalberta v Grand Rapids - odtud vycházejí hotové trestné výpravy věřících do Kiminy galerie

I když si Bill pěstoval image nedostupného a tajemného mistra, peníze prostě hýbou světem, takže i Stoneham využil vlny nečekané (byť negativní) popularity svého děsivého obrazu, a namaloval jakýsi prequel i pokračování. U anonymního soukromého sběratele nyní visí Resistance at the Threshold, který zobrazuje chlapce a panenku po mnoha letech. Stojí taktéž u skleněného okna, z kluka je starý muž. Z loutky se stalo - no - něco jiného, něco, co se fakt nedá popsat! Druhé pokračování nese název Práh zjevení, není tak „hnusné“, a „předobraz“ zobrazuje kluka, který je na druhé straně skla ve společnosti těch bušících rukou.

The Hands Resist Him v současné době vlastní Kim Smith, majitelka Fine Art Gallery v Grand Rapids v Michiganu. Obraz koupil její syn, ale po sérii opětovného „strašení“ donutil matku, aby ho zamkla v galerijním trezoru. Prapodivný obraz byl od té doby vystaven šestkrát. Chodily se na něj podívat davy lidí, lidé se rvali ve frontě, bylo v tom opravdu něco šíleného, jak konstatovala sama Kim. Navíc je zavalena nenávistí náboženských fanatiků i vrcholných církevních představitelů z Grand Rapids. Ti nechtějí mít „bezbožné a ďábelské“ dílo ve své farnosti.

Foto: No Swan So Fine/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

„Prokletých“ obrazů je spousta… Tak třeba příště o jiném!

„Chodí mi sprosté a nechutné dopisy, chodí mi nabídky k modlitbám, dokonce se ozval indiánský šaman, který by obraz „vyčistil“ od kletby. Někteří věřící mě dokonce napadli na ulici, bylo zaznamenáno vloupání, pokus o odcizení obrazu. Je to neuvěřitelné,“ konstatuje Kim. Před necelým rokem dostala nabídku, která se neodmítá - jistý šejk z Emirátů přijel osobně do Michiganu a přemlouval ji, aby obraz prodala. Nabízel šestimístnou sumu. Neprodala.

Na tom je krásně vidět, co může s lidmi udělat masivní a intenzivní „strašící“ kampaň. Z původních 199 dolarů nyní chtějí dát milion za malé děsivé plátno, které si možná neprávem získalo pověst prokletého obrazu. Ale když se na něj člověk zadívá pořádně a dojdou mu všechny detaily, kterých je obraz Rukou plný, musí konstatovat, že na tom všem musí být alespoň zrnko pravdy.

Je opravdu zvláštní a mystický.

Foto: Pixabay

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz