Článek
Roku 1284 se v dolnosaském Hamelnu objeví tajemný, pestře oblečený muž s kápí na hlavě. V ruce třímá stříbrnou píšťalu. Vejde na radnici, kde hamelnským radním nabídne své služby. Je krysař a umí zbavit město přemnožených krys. Radní města jsou nadšeni - obtížní hlodavci trápí Hameln už roky a nikdo neví, jak od nich město vyčistit. Nabídnou tajemnému muži tučnou odměnu, pokud se podaří krysy z Hamelnu vymýtit. Krysař vezme píšťalu a začne pískat táhlou melodii. Krysy vylézají z městských stok jako omámené, shlukují se kolem nohou pištce a následují ho. Krysař obrovské hejno hlodavců vyvede na břeh řeky Vesery a krysy se v ní utopí. Tajemný flétnista svůj úkol splnil.
Ne tak radní. Místo slíbené tučné odměny se začnou vykrucovat a obviní krysaře z podvodu a čarodějnictví - přece není možné, aby pouhá hra na flétnu zbavila Hameln krys nadobro. Muži pohrozí šatlavou a vyženou ho z města. Mnou si ruce, jak se jim to povedlo a jak jim zlatky zůstanou v městské kase, když se zanedlouho poté tajemný krysař objeví znovu. A tentokrát si vezme více, než jen slíbené peníze, které nedostal. Něco daleko cennějšího, než všechny peníze světa. Vezme si hamelnské děti.
Tolik říká legenda. Jak to však bylo doopravdy?
Důležité datum 26. června 1284
Samotná postava krysaře bývá v uměleckých dílech zobrazována a vnímána jako alegorie smrti. Pestrobarevně oblečený muž láká hrou na svou píšťalu oběti, kterým „dohořívá svíce“. Z toho pramení názor, že děti mohly zahynout při nějaké tragické události. Motiv krys a hlodavců obecně zase evokuje nemoci, zejména mor. Ale tzv. „Černá smrt“ se dostala z Asie do Evropy až v polovině 14. století. Krysy a hlodavci se v původních verzích této legendy nevyskytují. Pravděpodobně je to již autorská licence dalších a dalších vypravěčů.
Legenda o krysaři z Hameln překvapovala mnohé badatele především tím, že se v ní uvádělo přesné datum. Což naznačovalo, že za vyprávěním se může skrývat skutečná událost. Verzí legendy je více, ale všechny se shodují na těchto věcech: Krysař 26. 6. 1284 odvedl 130 dětí východní městskou bránou. Muž má pestrý krásný oděv a hraje veselou melodii na stříbrnou píšťalu. Děti ho obdivně a dobrovolně následují.
Poté se verze rozdělují - v jedné je zoufalé matky hledají na místě zvaném „Kalvárie“, kde stávalo hamelnské popraviště, ale děti nenacházejí - jakoby se do země propadly i s krysařem. V druhé verzi všechny matky zmizelých dětí z Hamelnu objíždějí v povozech okolní města a děti opět hledají - a obyvatelé měst je varují, aby za nimi nechodily a nehledaly je. Nakonec matky nacházejí poslední stopu svých dětí před pohořím Harz, kde se před průvodem měla otevřít hora a děti i s pištcem, který je vedl, pohltila do svých útrob a zavřela se za nimi.
Ačkoliv se tento příběh může zdát zcela smyšlený, z Hamelnu skutečně zmizelo 130 dětí. Dokazují to záznamy v psaných rukopisech, ve kterých však není přesně uvedeno co se s dětmi stalo - v té době se totiž ještě žádná městská kronika nepsala. Existuje však záznam z roku 1384, kde stojí: „Dnes je to sto let, co naše děti odešly.“. Dalším důkazem o věrohodnosti legendy může být dnes již zničená skleněná mozaika z hamelnského kostela, která zobrazovala muže v pestrobarevném oděvu hrajícím na píšťalu, kolem kterého v kruhu stojí děti v bílém. I když dnes již mozaika neexistuje, existují její přesné popisy i kopie. Pověst tak měla dle všeho reálný základ.
Wolfgang Wann a jeho šokující zjištění - stopy dětí vedou na Moravu
Německý historik, archivář a spisovatel Wolfgang Wann (1903 - 1976) zasvětil celý svůj život pátrání po tom, co se dětem z Hamelnu stalo a kam mohly dojít. Posmrtně, roku 1984, mu vyšla v Mnichově útlá knížka s názvem Krysař z Hameln, která shrnuje autorovo celoživotní studium této legendy. Z obsáhlého listinného materiálu k moravským dějinám 13. století vyhledal všechna dostupná jména a utřídil je. Jeho mravenčí práce, které zasvětil doslova celý život, nakonec přinesla ovoce v podobě zjištění, které se dle všeho skutečně zakládá na pravdě.
Wann odkazuje do období středověku, kdy země střední a východní Evropy zažívaly kolonizaci z tehdy přelidněných území na západě Německa a Francie. Kdo chtěl osídlit nějaké území, musel se podrobit tehdejšímu zákonu a řádu - musel si k tomuto účelu najmout člověka. Tomu se říkalo Lokátor. Ten měl za úkol získat dostatečný počet kolonistů mladého věku a dovést je na místo určení. Na vybraném místě byl vymýcen les, postavena provizorní vesnice a začalo se hospodařit.
Lokátor byl pečlivě vybraný zástupce nižší šlechty, který byl inteligentní a dovedl nabídnout mladým lidem nové možnosti a přesvědčit je k osídlení nových území. Šlechtický původ lokátora vysvětluje i jeho pestrý a obdivovaný oděv („spanilý, dobře oblečený mladý muž ve věku třiceti let, jehož postavu i oděv obdivovali všichni, kdo ho viděli”). A další skládačka na své místo zapadla - pestrý oděv „krysaře“ museli hamelnští vnímat jako podivínský a tajemný, protože šlo o úbor šlechtice ze zcela jiného prostředí i země.
Jazykovědci zjistili, že původně vykládaný pojem Kind (dítě) v legendě o odvedených dětech se neshoduje s původním významem středohornoněmeckého pojmu kint - význam pojmu kint znamenal ve své době dívku nebo mladíka. Wann usoudil, že zmizení 130 dětí z Hamelnu ve významu „mladých lidí“ tím dostalo zcela prozaické vysvětlení - šlo o početnou skupinu mladých lidí, kteří se vydali zakládat nové vesnice v dosud pustých východních končinách.
Hamlíkov - „země zaslíbená“ pro kolonisty z Hamelnu
Dnes již neexistující obec Hamlíkov na Vyškovsku objevil na Drahanské vrchovině profesor Ervín Černý Křetínský. Spolu s historikem Jaroslavem Bránským zjistil, že pověst o krysaři má reálný základ. Po pátrání v archivech vyšlo najevo, že lokátor, vyslaný na Vyškovsko, působil ve službách olomouckého biskupa Bruna, který si osídlení Drahanské vysočiny vyžádal. Dokonce známe krysařovo jméno - Body. Byla po něm pojmenována i jedna vesnice: Boden, dnešní Podomí na Drahanské vysočině na Vyškovsku.
Už jméno obce „Hamlíkov“ přímo odkazuje na dolnosaský Hameln. Podle záznamů v archivech a kronikách se obec jmenovala také Hamakov, nebo Hamlínkov, původně německy Hämlingen, což znamená přímo: Hamelští. I přjímení lidí, dokonce i v dnešní době, mají připomínat dávné osídlení z Hamelnu - jsou to například příjmení Hamel, Hamal, Hamelius, Haemler.
Sto třicet mladých lidí dle názoru profesora Křetínského však nemohlo osídlit jen maličkou obec Hamlíkov - domníval se, že postupem doby byli tito mladí lidé roztroušeni do různých vesnic a vesniček v sousedství, aby pak zcela splynuli se svými sousedy, začlenili se do obyvatel vesnice a založili vlastní rodiny.
Jejich rodiče a ostatní příbuzní mladé kolonisty již nikdy neviděli a ani nikdy nedostali zprávu o jejich osudu. Při tehdejších mizivých schopnostech překonávat větší vzdálenosti nebo vyslat posla se vzkazem, se zmizení mladých lidí z Hamelnu předávalo z generace na generaci, každý si k tomu něco přibájil, až z toho vznikla legenda doslova pohádková.
Legenda o muži, který píšťalou odlákal děti jako pomstu za nevyplacení odměny. Přitom řešení bylo jednoduché. Jen čekalo na objevení přes dlouhých 700 let.
Zdroje:
časopis Enigma
časopis Epocha
Archiv České televize: Záhady Toma Wizarda
Wikipedia. org