Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Umění vyjednávání: Když pomeranč odhalí skrytá tajemství komunikace

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

pomeranč

Když se svět vyjednávání setká s mediací: Co může odhalení technik FBI a podstata pomerančového sporu prozradit o vašem přístupu k řešení konfliktů? Otevřete dveře hlubšímu pochopení a skutečnému naslouchání.

Článek

Nedávno jsem konečně otevřela jednu ze svých dlouho opomíjených knih, „Never Split the Difference“ od Chrise Vosse. Je to titul, o kterém se v oblasti profesního rozvoje mluví už několik let, proto jsem byla zvědavá.

Jak jsem postupovala stránkami, překvapilo mě, kolik z obsahu přímo souviselo s mou profesí. Jako mediátorka jsem cítila, jak se mé zkušenosti a znalosti zrcadlí v řadě Vossových postřehů. Zejména jeho názor, že vyjednávání by nemělo směřovat ke kompromisu, ale k pochopení a uspokojení emocí a potřeb všech zúčastněných, se mi hluboce zapsal do srdce.

Je důležité pochopit rozdíl mezi kompromisemkonsenzem. Zatímco kompromis často znamená, že obě strany musí udělat ústupky a často se tak musí spokojit s méně než by chtěly, konsenzus je o hledání řešení, s kterým obě strany souzní a jsou s ním plně spokojeny. Existuje-li v mediaci paralela k Voldemortovi z Harryho Pottera, je to bezpochyby „kompromis“.

Jak s tím souvisí pomeranč?

Toto pochopení mě přivedlo k jednoduché, ale mocné metafoře s pomerančem. Vezměme si na příklad pomeranč a dvě osoby, které si ho chtějí rozdělit. Pokud bychom se uchýlili k kompromisu, obě osoby by si pomeranč rozpůlily na dvě stejné části. Jedna polovina by šla jednomu a druhá polovina druhému. Ovšem, co když jeden z nich chtěl jen kůru pro svůj recept na koláč a druhý si chtěl vymačkat šťávu na pití? V případě konsenzu by jedna osoba mohla použít celou kůru a druhá osoba by měla k dispozici celý vnitřek pomeranče na výrobu šťávy. V obou případech by pomeranč byl rozdělen, ale pouze v případě konsenzu by obě strany získaly to, co skutečně chtěly.

Tato kniha mi připomněla, že klíčem k úspěchu v jakékoli oblasti, ať už jde o obchod, rodinné vztahy nebo mezinárodní diplomacii, je schopnost opravdu naslouchat a rozumět tomu, co druhá strana opravdu potřebuje a chce.

Ve svém povolání jsem se setkala s mnoha situacemi, kde emoce vřely pod povrchem a skutečné potřeby byly skryty za zdmi nedůvěry nebo nedorozumění. Ale s pravým přístupem, správnými dovednostmi a hlubokým porozuměním tomu, co se děje pod povrchem, lze najít řešení, která mohou přinést oběma stranám mnohem více, než si původně myslely.

Dnes, zítra a každý další den…

Pokud se zamyslíme nad naším každodenním životem, často zjistíme, že naše největší výzvy a konflikty nevyžadují jen rychlá řešení, ale hluboké porozumění. Většina následků nedorozumění a konfliktů pramení z nedostatečného naslouchání nebo z předpokladu, že víme, co druhý člověk cítí nebo potřebuje.

Tak jak může metafora pomeranče posloužit jako připomenutí, že se nemusíme vždy uspokojit s povrchními kompromisy, měli bychom se také naučit, jak ponořit do hloubky situace a odhalit skryté potřeby a touhy. Tím, že opravdu nasloucháme a snažíme se porozumět, nejenže nacházíme lepší řešení pro konkrétní situaci, ale také si budujeme silnější a smysluplnější vztahy.

Ve světě plném rušivých vlivů a neustále se měnících informací je schopnost klást správné otázky a naslouchat odpovědím často podceňována. Ale jak jsem se naučila jak v praxi mediaci, tak v osobních vztazích, je to často klíčem k překonání největších překážek a nalezení řešení, která vytvářejí skutečnou hodnotu pro všechny zúčastněné.

A tak, ať už jste v situaci, kde se cítíte jako v srdci bouře nebo jen hledáte způsob, jak lépe komunikovat se svými blízkými, nezapomeňte na „pomeranč“. Nejlepší řešení často leží mimo náš prvotní dojem a vyžaduje, abychom se podívali hlouběji a opravdu naslouchali.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz