Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Syn přinesl první vysvědčení aneb Ano, i ve speciální škole dostávají vysvědčení

Foto: www.pixabay.com

Jsou to předsudky, nebo neznalost některých, že o známkování a vyučování ve speciálních školách je tolik mýtů?

Článek

Včera byl den, kdy se dávalo pololetní vysvědčení. Pro spousty dětí v prvních třídách to bylo jejich první vysvědčení v životě. Mezi tyto prvňáčky patřil i náš syn. Náš autistický syn, který chodí do speciální základní školy.

„Tam si asi hrajou jenom, ne? Kreslí a tak?“

Dostala jsem kdysi otázku, která mě upřímně naprosto vyvedla z míry. Vím, že ne každý má samozřejmě znalosti toho, co se ve speciálních školách děje, ale můžu vás ujistit, že i na těchto školách se děti učí psát, číst, počítat, na vyšším stupni dokonce klidně i cizí jazyk. Náš sedmiletý syn je sice autista, ale číst třeba umí jako dospělý, překvapení, co? Takže mají naprosto standardní předměty, jako mají děti na klasické základní škole, jen mají odlišné osnovy a pracují s dětmi tak, jak jim to tempo a rozpoložení dětí dovolí.

Bude mít ve specce vůbec vysvědčení? (Specka - slangový výraz pro speciální ZŠ)

Ano, bude. Včera dostal vysvědčení jako všechny ostatní děti. Jak můžete vidět, mají naprosto klasické předměty. Český jazyk, matematiku, prvouku, výtvarnou výchovu, tělocvik… Jen tam navíc najdeme Řečovou výchovu a Sociální komunikace a dovednosti. Snaží se totiž děti naučit i to, v čem mají největší problém. Takže řečová výchova, aby se děti naučily správně vyjadřovat, chápat text, slova, logopedie. A neméně důležité jsou také sociální dovednosti a sociální komunikace, kde se děti učí situace z běžného života, které nám, jedincům, kteří nejsme na autistickém spektru, přijdou naprosto normální a běžné.

Foto: Petra

Pololetní vysvědčení z 1.třídy, Speciální ZŠ

Takže ano, i ve speciální škole dostanou vysvědčení

A taky se tam normálně učí, mají tam lavice, hodiny, rozvrh, přestávky. Vlastně ve slově speciální nemusíte hledat nic neobvyklého, až na individuální přístup k dítěti, jiné osnovy a možná trochu odlišné předměty, a hlavně přístup k jejich výuce. Rozhodně si tam jen nehrají, nekoukají do zdí, nekreslí, jak si někteří stále a velmi naivně myslí.

Běžná, speciální, soukromá, nebo snad domácí výuka. Vůbec na tom nezáleží

Hlavní zas a opět je, aby se dítěti ve škole líbilo, cítilo se tam přijímané a v pohodě. A aby tam děti chodily rády, což my, jakožto rodiče autistických dětí, vnímáme ještě o něco intenzivněji než rodiče zdravých dětí.

Diagnóza, nebo typ školy, kam naše děti chodí, totiž nedefinuje to, kým naše děti jsou, a na to nesmíme nikdy zapomenout.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz